Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke det jeg søker etter på nye Digitalarkivet


Jan F. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvd det nye Digitalarkivets Transkiberte Kirkebøker for Bergen , men finner IKKE det jeg søker etter. Det gjør jeg med letthet i Det gamle Digitalarkivet i transkriberte kirkebøker. Jeg ser med fortvilelse fram mot at DA skal stenge det gamle. Og tenk på nybegynnerne hvilket problem de må få, for dette forstod jeg ikke noe av. Jeg har vært på Digitalarkivet siden 1990 tallet og har vært kjempefornøyd, men dette er et stort tilbakeskritt og mye mer komplisert søkesystem. Jeg hart bare et ord: Dette er trist !

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du "Finn Kilde" så er ikkje forskjellen på det gamle og det nye så stor. Det tek berre litt tid å venne seg til det nye. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler Jan Frode sin frustrasjon fullt ut. Jeg arbeider med en slektsbok der tyngdepunktet av aner ligger i Sunnhordland. Heldigvis finns det gode bygdebøker for området, men alt må sjekkes mot primærkildene. Her har digitalkivet vært til uvurderlig hjelp. I løpet av minutter kan jeg sjekke opplysninger mot kirkebøker, skifteprotokoller, folketellinger (1701 og 1665-66), militærmanntall, skattelister og matrikler. De geniale søkemulighetene i de søkbare registrene gjør det mulig å finne slekts-sammenhenger bygdebokforfatterne ikke har sett. Jeg har prøvde en stund å benytte det nye digitalarkivet, men etter mange timers prøving og feiling uten særlige resultater, er konklusjonen at dette har jeg hverken tid eller tålmodighet til. Det er bare en måned til rullegardinen går ned (den gamle databasen forsvinner). Mitt bokprosjekt går etter det over i en langsom fase der jeg sannsynligvis må gå til de fysiske arkivene for å komme videre. Jeg har ingen illusjoner om at den nye basen blir til noen større hjelp de nærmeste par årene.

 

Det er flott at det utvikles nye hjelpemidler i slektsforskningen. Kanskje en vakker dag vil den nye basen være like god som den gamle, i dag er den ikke i nærheten. Det aller mest frustrerende i denne situasjonen er at arkivmyndighetene skal frata oss et glimrende verktøy, lenge (flere år) før det nye fungerer like godt. Det kan umulig koste mye penger å drifte den gamle (ikke videreutvikle) frem til den nye basen er fullgod. Det er gått prestisje i spørsmålet og arkivverket skal nå tvinge oss over på den nye ved å fjerne den gamle 31.03 2014. Dette er en unødvendig maktdemonstrasjon og en provokasjon mot alle som driver med denne hobbyen. Våre medlemsorganisasjoner, DIS og NSF, bør nå gå i bresjen for å få nedstengingen av den gamle databasen utsatt til den nye databasen er fullgod. Da snakker vi om minst ett år eller to.

 

Bjarne Hollund    

         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen oppforder jeg både forfatterne av hhv. første og siste innlegg til å fortelle hva de har problemer med å finne - hvilke søk de har problemer med å gjennomføre - så kan det være forumfellesskapet trår til med gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei kjensle av at det er mange som forheld seg berre til søkeskjemaet som kjem opp til venstre i bildet når ein trykkjer Finn kilde, og då kan det bli mykje rot. Men lengst til høgre i bildet finn ein ei lang rad med søkje-val, t.d. gravlagde i heile landet. Der kan ein også hake av eitt eller fleire geografiske område - t.d. Bergen og Hordaland, eller berre bestemte kommunar i eit fylke.

 

Systemet fungerer etter mi meining svært godt, og er med litt trening meir presist enn det gamle. MEN det har så langt vore for mykje data som ikkje er overflytta, og dermed finn ein ikkje alt ein fann i det gamle. Men det går så vidt eg kan sjå fort framover.

 

Men ein alvoreleg mangel endå er at det er vanskeleg å bla seg fram og tilbake i ei kjelde utan å leite etter noko bestemt. Det kjem forhåpentlegvis om ikkje så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten legge til at det kan være feil i systemet som gjør at man ikke finner ting (eller finner andre ting). Jeg har nylig postet om to feil som forhåpentligvis vil bli rettet før 30. mars, deriblant databaser som er tomme og feil med avkryssingsfeltene som gjør at søkeresultat blir veldig merkelig. Enkelte ting er også utelatt fra nye DA, informasjon som fantes i gamle DA (som forhåpentligvis også blir rettet).

 

Slutter meg til oppfordringen til Frank i #8: det er veldig viktig å forklare eksakt hva man har problemer med, det kan like godt skyldes feil i systemet, og da må vi som brukere nødt til å si fra slik at feilen kan bli rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett eksempel. Jeg er kommet til min ane nr. 226, Ola Endreson Hollund, iflg. bygdeboken født 1699 og død 1769. Ved enkelt personsøk Ol* +Endres* får jeg ca 3000 treff. Når jeg prøver avansert søk for om mulig å avgrense dette litt, blir det 0 treff uansett hva jeg legger inn, fødselsår/fødselssted osv. Når jeg prøver Finn Kilde og velger alle, med søkeord Bømlo, skjønner jeg at det aller største problemet er mangel på kilder i den nye databasen. Her finnes ikke 1665-66-tellingen, 1701-tellingen, sjømilitært manntall for Sunnhordland 1704 og heller ikke skattemanntallet fra 1647 som alle ligger inne i den gamle databasen med sine svært effektive søkbare registre. 

 

Problemet med den nye databasen er alt for mange treff med dårlige muligheter for avgrensing av søkene og ikke minst at en rekke kilder som er søkbart tilgjengelig i den gamle, ikke er tilgjengelig i den nye. Blir dette ordnet til 31.03.2014?    

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør en prøve ut de søkemulighetene som finnes i det nye systemet, men så lenge en ikke kan søke i utvalget/trefflisten, f, eks. i neste omgang å søke etter person på samme gård/adresse, vil en måtte se gjennom alle treff på Ole Olsen og ikke bare de av dem som har en kone som heter Kari og det blir ganske håpløst.

 

Frustrasjonen skyldes vel i hovedsak at Gamle DA tas vekk før denne funksjonaliteten er på plass og ikke minst OM den kommer. Det er også først når alle kilder i  gamle DA er overført til nytt søkesystem at en kan vite hvordan det blir. Da er det mange som trenger tid på å fornye gamle lenker og fram til 1, april 2014 er ikke lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett eksempel. Jeg er kommet til min ane nr. 226, Ola Endreson Hollund, iflg. bygdeboken født 1699 og død 1769. Ved enkelt personsøk Ol* +Endres* får jeg ca 3000 treff.

 

Du søkjer på ein person som ikkje er å finne i noka folketelling, sidan han er død 1769. (Manntalet 1701 ser ikkje ut til å vere på plass endå).  Skal du finne noko om han, er det nærliggande å leite etter eit ekteskap. Du vel då Søkeside viede i kolonna til høgre, skriv førenamn Ol* og etternamn Endr* , hendingsår 17* og hakar av for Hordaland fylke. Då får du 30 treff, som er overkomeleg å leite gjennom. Søk i "Alle kilder" er lite funksjonelt her. Hektar du på Hol* under bustad får du eitt tilslag, i 1721 - med skrivemåten Haal* finn du eitt til, i 1742.

 

På same måte kan du leite etter dåpar han er far i; det blir eit litt større tal. Veit du kva kommune du skal til, kan du krysse av den kommunen i staden for Hordaland, men ver på vakt for at vigsle kan skje i nabosokna.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aase, da lærte jeg en ny måte å komme i mål på (høyre kolonne + hendelsesår + fylke). Dette var nesten like raskt som gamlebasen, men bare nesten. Da kommer jeg ikke til å kaste bort mer tid på person/eiendomssøk i alle kilder. Hovedproblemet er nok fortsatt at en rekke søkbare kilder i den gamle basen ikke er med i den nye basen, spesielt når hovedfokuset er 1700-tallet og tidligere.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre medlemsorganisasjoner, DIS og NSF, bør nå gå i bresjen for å få nedstengingen av den gamle databasen utsatt til den nye databasen er fullgod. Da snakker vi om minst ett år eller to.

 

Bjarne Hollund

Kanksje DIS og NSF heller skal tilby kurs i hvordan søke i nye DA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror at de det nye DA er brukbart for slektsforskning vet ikke hva de snakker om. Det er et stort tilbakeskritt.

Eg kan bare uttale meg som glad amatør, men eg er godt fornøyd og finn stadig nye slektningar.

Mulig det er et problem for profesjonelle forskarar og at eg ikkje veit kva eg snakkar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har spurt i Digtarkiv-forumet og fått til svar at dei ser at kolonnen til høgre er for godt gøymd. PÅ ein berbar PC med litt stort skriftval vil denne kolonna knapt vise på skjermen! Men dei har ikkje tid til å flytte henne endå. Eg trur det vil gjere ein enorm skilnad for mange om dei blei klar over at det er er desse alternativa som bør vere fyrsteval når ein leitar etter noko, ikkje det "store" søket til venstre. Der finn ein stort sett "ingen ting" - medan ein i dei spesifiserte listene til høgre kjem raskt til målet, så sant basen ein vil søkje i er flytta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.