Gå til innhold
Arkivverket

HO/RO; Peder Førde, Sveio 1500-/1600-tall, Haplogr Y-DNA J1


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Min forfar Peder Førde i Sveio (da Vikebygd) levde til et stykke ut på 1620-tallet. En amerikansk mannlig etterkommer i ren mannslinje har nå testet seg til Y-DNA J1, - en haplogruppe som i hovedsak finnes i Nord-Afrika, Midtøstenm og Kaukasus, samt noen mindre populasjoner i Sør-Europa; Malta, Frankrike, Portugal. På FtDNA finner man to norske og to finske som til nå har testet seg til denne gruppen, hvor Peder Førde er den ene stamfaren.

 

I min slektsgren må jeg gå fem generasjoner bakover for å finne ren mannslinje, dvs til min 3-tipp Hans Chr Levåg f ca 1736. Jeg har tenkt å jobbe meg fremover for å finne en mannlig etterkommer i ren slektslinje etter Hans, og trenger tips om noen kjenner til etterkommere etter han. Hans ble gift på Hiksdal i Ølen med Maritte Pedersdatter Hiksdal, og deres datter Anna er min 2-tipp.

 

Roger Fossum skriver at Peder Førde kan ha vært gift med Kari fra Kro i Bokn (Hetland). Hennes far, Per Kro, skal ha eid i Førde. Kilde: Simon Steinstø: Sveio Gards- og ættesoge III

 

Peder eide i Aksdal i Fjellberg og i Landrøy på Tysnes.

 

 

Kildeinformasjon: Stattholderembetet 1572-1771, D IX Jordebøker, Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626, stykke 11 (RA/EA-2870/Ek/L0011/0001), 1624-1624, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Odelsjordebøker for Bergenhus len. Sunnhordland (to lister, den ene med et tillegg for Bergen og med vedlagte oppgaver fra odelseierne), Sogn, Hardanger, Sunnfjord, Nordfjord, Sunnmøre. [Nordhordland med Voss mangler].

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39901/10/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-jo10051103293011.jpg

 

 

Hans ene sønn, Jacob, bosatte seg på Sunde i Kvinnherad, hans andre sønn, min forfar, Ole, på Rimbereide i Fitjar, og hans tredje sønn, Paul, på Bua i Sveio.

 

Jeg finner Peder Førde i skriftlige kilder frem til ca 1627.

 

1626

Kildeinformasjon: Stattholderembetet 1572-1771, D IX Jordebøker, Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626, stykke 12 (RA/EA-2870/Ek/L0012/0001), 1626-1626, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Odelsjordebøker for Bergenhus len. Sunnhordland, Nordhordland med Voss (vedlegg: følgeskriv 1627), Sogn, Hardanger, Sunnfjord, Nordfjord, Sunnmøre.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39902/27/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-jo10041103291028.jpg

 

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbt/L0045/0002/0001, Jordebok, Sunnhordland, Bergenhus, Sunnhordland, 16270501-16280501, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13594/26/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080829650989.jpg

 

så ser det for meg ut som det står Karen el Konen i 1628,

 

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbt/L0047/0003/0001, Garnisonsskatt: F Sunnhordland, Bergenhus, Sunnhordland, 16270501-16280501, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13632/13/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080829660600.jpg

 

mens det i 1629 er kommet fire nye brukere; Anders, Sjurd, Sivert og Nils.

 

Takknemlig for innspill!

 

Mvh

Arnfrid

 

 

post-133-0-60674300-1393752916_thumb.png

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn litt mer;

 

Peder Førde tilhører altså Haplogruppe Y-DNA J1.  http://www.familytreedna.com/public/Y-DNA_J/default.aspx

 

Undergruppe M-267 http://www.familytreedna.com/public/J-M267/default.aspx?section=ymap

 

Subgruppe J-L1189 [DYS436=11, DYS388≤14, DYS712≥23, DYS459b=10]

 

Det jeg altså trenger hjelp til er å finne mannlig etterkommer, som er villig til å la seg teste, dette for å få testresultatene til Berdahl verifisert / falsifisert, siden gruppen er svært sjelden i Nord-Europa, og fordi vi aldri kan være sikre på farsskap.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid,

 

Spennende det du leter etter her.

 

Jeg er så vidt begynt å lete etter alle kjente mannlige etterkommere etter Peder Førde, og har funnet noen nålevende personer via Fitjar.

 

Men er det helst mannlige etterkommere etter Hans Chr. Levåg du ønsker, for så langt har jeg ikke kommet ennå...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

poenget er selvsagt om man kan få verifisert at Peder Førde tilhørte J1. For å få det til er det mannlige etterkommere i ren mannslinje fra Peder. Her er linjen til vedkommende som har testet seg vedlagt. Det er derfor selvsagt en fordel om man kan finne en person som har annen far lengst mulig tilbake, altså helst fra Jacob eller Paul. Om det har vært en annen far et eller annet sted i vedlagt linje enn det som papirgenealogien viser vil det da kunne fremkomme. Selv går min linje til Peder gjennom flere kvinneledd, slik at jeg må tilbake til Levåg for å finne ren mannslinje videre.

post-133-0-99878200-1394006996_thumb.png

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Peder Førde er også min ane via hans sønner Ole og Paul, men ikke i rett agnatisk linje. Vi har også FF-treff med den omtalte amerikaner med haplogruppe J1.

 

Ettersom hverken Paul Pedersen eller Jacob Pedersen hadde kjente sønner er det såvidt jeg kan skjønne - inntil videre - bare mulig å Y-teste etterkommere etter halvbrødrene Simon Olsen på Rymbareid og Peder Olsen på Landrøyo. Den første har flest etterkommere via Fitjar, den andre via Tysnes. Deres tredje bror Ole Olsen som kom til Straumøy vet jeg ikke noe om. Er det bevist at han ikke hadde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Bygdebøker for Fitjar og kan sjekke mannslinjene etter Kristoffer Paulson Lillenes, hvis ikke andre er igang med det. Mannen min slekter på ham på morssiden.

vennlig hilsen

Sigrid

Endret av Sigrid Fangel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Ingebjørg har funnet en nålevende etterkommer etter Ole Rimbereide, men jeg tror det kan være lurt at vi retter forespørselen til flere enn EN, om vi skal satse på å verfisere DNA-testen. Vi får bruke PM når det gjelder opplysninger om nålevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som Arnfrid nevnte ovenfor er etterkommer etter Peder Olsen Rymbareid ca. 1636-1694 (Peder-greina)

 

Jeg har sendt PM om to andre som er etterkommere etter Christopher Paulsen d.y. Rymbareid. (1693 - e. 1753). (Simon-greina)

 

 

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi navn og adresser på fire; to fra Peder-grenen og to fra Simon-grenen (samme som han som allerede har testet seg). Da er vel de fra Peder-grenen mest aktuelle, men vi kan vente litt og se om vi finner flere aktuelle kandidater.

 

epost affi online no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jo flere jo bedre. Hvis det viser seg at det er "krøll på linjen" et sted blir det interessant å finne ut hvor. - Og så lang tid som det tar å få svar på DNA-testene er det ikke akkurat noe å vente med. Hvor mange som kan være villig til å la seg teste gjenstår å se.

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har opprettet en lukket Google-gruppe for dette prosjektet. Den som vil være med, enten som testperson eller slektsgransker, kan sende en melding til Arnfrid eller meg :).

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå 6 potensielle kandidater for DNA-testing fra 3 ulike linjer.  Ingen har sagt ja ennå.

 

I denne sammenhengen ville det også vært veldig interessant å teste etterkommere etter Hans Olsen Straumøy. Hvis noen har tips som kan lede oss videre send gjerne en melding!

Hans hadde 5 sønner; Gunder, Hans, Lars, Ingebrigt og Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ser det for meg ut som det står Karen el Konen i 1628,

 

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbt/L0047/0003/0001, Garnisonsskatt: F Sunnhordland, Bergenhus, Sunnhordland, 16270501-16280501, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13632/13/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080829660600.jpg

 

Her leser jeg Karenn. Det er en liten, men tydelig forskjell på r og n her.

 

Det ville overraske meg om det sto Konen i en skatteliste, for om mannen lever står hans navn, og om mannen er død ville det stå Enckenn, slik det er flere eksempler på i samme kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leser jeg Karenn. Det er en liten, men tydelig forskjell på r og n her.

 

Det ville overraske meg om det sto Konen i en skatteliste, for om mannen lever står hans navn, og om mannen er død ville det stå Enckenn, slik det er flere eksempler på i samme kilde.

 

Takk for det. Det styrker da teorien om at Peder skal ha vært gift med en Kari Kro fra Bokn, hvis far skal ha eid i Førde.

 

Når det gjelder det mye omtalte forliset av "Santiago" ved Moster i 1588 skriver Bård Gram Økland ved Sjøfartsmuseet i 2011:

"Ved Moster på Bømlo kom et annet funn for dagen i 1991. Fra før visste man om et spansk armadaskip som havarerte i dette området 1588. Nyheten om et mulig gjenfunnet armadaskip spredte

fraktet fartøyet stein fra slike anlegg ut av landet, f eks til danske herregårder."

 

NB! Det var også Moster ved Bokn; Mosterøy.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

NB! Det var også Moster i Bokn; Mosterøy.

 

Mosterøy er sør av Rennesøy ikkje ved Vestre eller Austre Bokn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå 6 potensielle kandidater for DNA-testing fra 3 ulike linjer.  Ingen har sagt ja ennå.

 

I denne sammenhengen ville det også vært veldig interessant å teste etterkommere etter Hans Olsen Straumøy. Hvis noen har tips som kan lede oss videre send gjerne en melding!

Hans hadde 5 sønner; Gunder, Hans, Lars, Ingebrigt og Simon.

 

Denne Hans Olson Straumøy har jeg 8062 etterkommere av hvis du skulle trenge noen av dem! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5920 etterkommere av Simon Olson på Rymbareid i min database. Mvh. Johan Arthur Hansen

 

 

Denne Hans Olson Straumøy har jeg 8062 etterkommere av hvis du skulle trenge noen av dem! Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Ja, vi trenger noen av dem Johan Arthur! :) Men det er altså kun mannlige etterkommere i rett linje vi er ute etter. Send meg en PM! Vi har fortsatt bare funnet 6 levende agnatiske etterkommere, foruten den ene som allerede er testet. Av disse har én sagt ja og én sagt nei til å delta.

 

Vi kommer antagelig til å opprette et FTDNA prosjekt fordi det da blir mye lettere å administrere. Dessuten håper vi at flere av de åpenbart mange tusen (!) etterkommere kan være interessert i å donere til prosjektet. FTDNA har nettopp sluttet å selge 12-markørstesten, hvilket vil si at den billigste Y-testen nå ligger på $169/ca. NOK 1000,-. Terskelen for å la seg overtale til å kjøpe en slik ble plutselig merkbart høyere!

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebjørg; kan du sette opp rekken fra Ole Pedersen til den som har sagt seg villig til å la seg teste (til hans farfar)?

 

Jeg oppretter en FB-gruppe. Gruppen er lukket! Etterkommere etter Peder, samt slektsforskere, kan søke om medlemsskap! Kun de som er villige til å bidra i arbeidet med å identifisere flere agnatiske etterkommere, og deres Haplogruppe, får innvilget medlemsskap!

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebjørg; kan du sette opp rekken fra Ole Pedersen til den som har sagt seg villig til å la seg teste (til hans farfar)?

 

Jeg oppretter en FB-gruppe. Gruppen er lukket! Etterkommere etter Peder, samt slektsforskere, kan søke om medlemsskap!

 

 

1. Peder Førde – ca. 1627

2. Oluff Pedersen Førde – ca. 1656

3. Simon Olsen Rimbareid ca. 1614-ca. 1697

4. Paul Simonsen Rimbareid ca. 1653-1738

5. Rasmus Paulsen Rimbareid ca. 1699-1768

6. Paul Rasmussen Rimbareid ca. 1724- 1763

7. Rasmus Paulsen Rimbareid 1756-1823

8. Paul Rasmussen Rimbareid 1793-1847

9. Jens Paulsen Rimbareid 1829-1882

10. Konrad Andreas Jensen Rimbareid 1867-1919

11. Privat

12. Privat

 

 

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terskelen for å la seg overtale til å kjøpe en slik ble plutselig merkbart høyere!

Man må nok i de fleste tilfeller være villig til å betale testen av egen lomme. Flere vil som regel da også være villige til å la seg teste, siden det ofte kan være økonomiske grunner til at folk sier nei. Man kan jo ellers tenke seg at folk som i utgangspunktet kanskje ikke er spesielt interessert i slekt, neppe heller er særlig mer interessert i DNA, og da blir jo 1000 kr. mye penger på "ingenting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok i de fleste tilfeller være villig til å betale testen av egen lomme. Flere vil som regel da også være villige til å la seg teste, siden det ofte kan være økonomiske grunner til at folk sier nei. Man kan jo ellers tenke seg at folk som i utgangspunktet kanskje ikke er spesielt interessert i slekt, neppe heller er særlig mer interessert i DNA, og da blir jo 1000 kr. mye penger på "ingenting".

 

Derfor er det også en god idé at flere samarbeider om prosjektet! Jeg kan gi litt selv til en felleskasse, men ikke betale for mange. Hos FTDNA er det allerede lagt opp slik at man kan donere til prosjektene om man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Peder Førde – ca. 1627

2. Oluff Pedersen Førde – ca. 1656

3. Simon Olsen Rimbareid ca. 1614-ca. 1697

4. Paul Simonsen Rimbareid ca. 1653-1738

5. Rasmus Paulsen Rimbareid ca. 1699-1768

6. Paul Rasmussen Rimbareid ca. 1724- 1763

7. Rasmus Paulsen Rimbareid 1756-1823

8. Paul Rasmussen Rimbareid 1793-1847

9. Jens Paulsen Rimbareid 1829-1882

10. Konrad Andreas Jensen Rimbareid 1867-1919

11. Privat

12. Privat

 

 

 

Da har de felles forfedre i 4 gen fra Peder, altså t.o.m. Paul Simonsen Rimbareid 1653-1738. Om de tilhører samme Haplo er vi ikke kommet så svært mye lenger, fordi det kan være en annen far enn den juridiske også på 1600-tallet. Vi bør derfor finne en etterkommer etter en av Ole Pedersens andre sønner, og de er vel da Peder og Hans. Må si det går litt rundt for meg nå, men slik jeg forstår så er det ikke dokumentert at Paul og Jacob hadde sønner, og vi skal derfor finne testpersoner som tilhører andre slektsgrener enn Simon-grenen, altså Peder- eller Hans-grenene, begge sønner av Ole Pedersen Rimbereid.

Derfor er det også en god idé at flere samarbeider om prosjektet! Jeg kan gi litt selv til en felleskasse, men ikke betale for mange. Hos FTDNA er det allerede lagt opp slik at man kan donere til prosjektene om man ønsker.

 

Derfor tror jeg også vi skal være litt selektive mht hvem vi spør. Det er viktigst å finne kandidater som kommer fra annen slektsgren lengst mulig tilbake. Men for "amerikaneren" vil det selvsagt også være interessant å teste andre etterkommere etter Simon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de felles forfedre i 4 gen fra Peder, altså t.o.m. Paul Simonsen Rimbareid 1653-1738. Om de tilhører samme Haplo er vi ikke kommet så svært mye lenger, fordi det kan være en annen far enn den juridiske også på 1600-tallet. Vi bør derfor finne en etterkommer etter en av Ole Pedersens andre sønner, og de er vel da Peder og Hans. Må si det går litt rundt for meg nå, men slik jeg forstår så er det ikke dokumentert at Paul og Jacob hadde sønner, og vi skal derfor finne testpersoner som tilhører andre slektsgrener enn Simon-grenen, altså Peder- eller Hans-grenene, begge sønner av Ole Pedersen Rimbereid.

 

Derfor tror jeg også vi skal være litt selektive mht hvem vi spør. Det er viktigst å finne kandidater som kommer fra annen slektsgren lengst mulig tilbake. Men for "amerikaneren" vil det selvsagt også være interessant å teste andre etterkommere etter Simon....

 

Ja, jeg er forsåvidt enig at det er mest interessant å teste de eldste linjene først, men jeg tror det er greit å gå bredt ut med spørringen, siden det kan ta tid å finne noen som i det hele tatt er villig. Vi har et par kandidater som er etterkommere etter Peder Olsen Rimbareid.

 

Hans Olsen Straumøy blir mer eksperimentell, ettersom vi ikke vet hvem som var hans foreldre.

 

Hvis det finnes mannlige etterkommere etter Per og Kari Kro, vil det være enda en gren som er interessant! Disse har jeg liten kjennskap til.

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tankerekke:

 

Jeg har gått litt nøyere gjennom de tilgjengelige listene og finner at det ikke er riktig slik det står i Sveioboken at Peder nevnes først i 1620. Peder nevnes som leilending på Førde allerede i 1618, sammen med en Anders. (Anders opptrer på Førde første gang i 1612).

 

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbt/L0028/0004/0001, Landskatt, Martini: F Sunnhordland, Bergenhus, Sunnhordland, 1618-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13241/13/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080828670494.jpg

 

Jeg har lagt merke til at i årene 1611-1618 er det en Peder som er leilending på Lokna. Denne Peder forsvinner samme år som ”vår” Peder dukker opp på Førde. Peder Loknes plassering i skattelistene er vekselvis sist og i nærheten av/mellom Møklevold og Fagerland. Sistnevnte plassering er også typisk for Førde og er det stedet i listen hvor Peder Førde senere føres. I 1613 står en Peder Lokne både sist i listen og ca. på dette stedet.

 

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbt/L0016/0001/0001, Landskatt, mikkelsmesse: 6 Sunnhordland, Bergenhus, Sunnhordland, 1613-, oppb: RA

Merknader: En kopi av manntallet nr. 6

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13007/11/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080828620852.jpg

 

Nå har ikke jeg tilgang til Sveio-boken. Står det noe om en leilending Peder på Lokna der?

 

I 1611 er forøvrig en Lauritdtz leilending på Lokna. I 1618 er det ikke ført noen leilending der.

 

Lokna var tidligere eid av Elin Eriksdt. Orm g.m. Jon Gautesson. Deres datter Gro g.m. Lauritz Nilssen Holst skal i 1609 ha arvet 1 Løb smør 1 vet korn i Lokna av sin mor. (Axel Kielland: Familien Kielland med dens kognatiske ascendents (Chria. 1897), s. 254)

 

I 1629/30 bøtlegges Anders Haavig og Jacob Sunde, sønn av Peder Førde, fordi de har flyttet liket av Lauritz Holst fra Stord til Moster kirke. De sies da å være Lauritz´ arvinger.

 

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbt/L0051/0007/0003, A Fogderegnskap, Sunnhordland, Bergenhus, Sunnhordland, 16290501-16300501, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13736/7/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20080901610823.jpg

 

Spekulasjoner:

Var Peder Førde først leilending på Lokna hos gårdeier Lauritz Holst/Gro Jonsdt.?

Den Anders Haavig som i 1629 flyttet det omtalte lik sammen med Jacob Sunde er vel identisk med Anders Pedersen Haavik på Moster, sønn av Hr. Peder Lauritzen, prest i Finnås 1563.

Var isåfall Lauritz Nielsen Holst på Stord på et eller annet vis i slekt med Hr. Peder Lauritzen?

Kan Peder Førde for eksempel ha vært gift med en datter av Finnåspresten?

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.