Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter John Larsen i USA


Kjell Magne Gjøsæter
 Del

Recommended Posts

Eg søker etter John Larsen, også nevnt seg selv som ”Larson” i enkelte brev, født 31.oktober 1836 i Norge, emigrerte til USA i 1865. Han var sjømann.

Foreldra hette Lars Olsen og Malene Larsdtr.

Har lest noen kopier av brev han sendte til familien sin i Norge, mens han var i Amerika. Der skriver han at han mønstrer på diverse båter og reiser ein god del langs kysten mellom New York, Boston og Chicago. Han skriver ikkje noken navn på desse båtene. Eg har lest kopier av 5 brev som han sendte til Norge. 

Så med det utgangspunktet så har eg noken faste holdepunkter, men selv med desse opplysningene, så finner eg ikkje personen uansett kor eg leiter. Så nå håper eg at noken kan komme med noken idèer på kor eg kan søke, eller finne viktige opplysninger. Eg trur han må ha blitt begravd i Amerika. Eg finner han ikkje noken plasser her i Norge. Folketellinga i 1865 er siste gang han er nevnt her i Norge:  http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61222&gardpostnr=158&personpostnr=937&merk=937#ovre

Han var ikkje gift når han forlot Norge.

Han hadde nok ingen familie der borte før tidlegast 1867. 

Over til informasjonen eg har: 

Han reiste fra Mesina (?) 26 februar 1865, og ankommer Boston 1.mai 1865. 

Den 9 mai samme år reiser han fra Boston til Roth Island, videre til Richmond og Baltimore, før han skal returnere til Boston. Dette er med ein skonnert. 

8.juni 1866 er han i Charleston. 

6 Oktober 1866 er han i Liverpool. Han skriver at han skal reise med det første dampskipet som går til New York. Han skal reise derfra videre til Chicago. Han fører opp ei postadresse som er til New York Seamans Home i New York.  Her har eg sett gjennom passasjerlister som ankommer New York i den aktuelle tidsperioden, uten å finne noke.

17 April 1867 er han i Chicago. Her legger han igjen en postadresse i Chicago. North Wells st. Chicago. 

16 November 1867 er han i New York. Han skriver at han har vert syk og ligget på eit sykehus i Cleveland, Ohio i ein måned, men at han no er frisk igjen, og at han nå har tatt hyre og skal gå langs kysten gjennom vinteren. Dette er det siste holdepunktet eg har. 

Er det slik at sjømenn ikkje trengte å registrere seg? At det kan vere ein grunn til at han er som sunket i jorden? Eit dødsfall burde vel vert registrert?

Håper noken kan hjelpe meg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er dårlig med respons på din forespørsel.

Dessverre er det slik at han kan bli vanskelig å finne igjen i USA. Det er "ørten" personer med det navnet, ikke har han fast bosted, og det er såpass langt tilbake i tid, at det ved død som oftest kun er oppgitt ca. fødselsår uten flere opplysninger om personen. Da kan det bli vanskelig å vite om man har truffet på riktig person.

Du kunne jo forsøke FamilySearch og se om du er heldig :

https://familysearch.org/search

 

eller Genealogiske Ressurser på DIS:

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=341

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Nei, det er ikkje lett å finne rette vedkommende, når ein får fryktelig mange treff på navnet. Virker som eg må gje opp dette prosjektet med tap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å få hjelp via DIS-Norge og Ancestry forumene. Har også Ancestry, men eit søk der gir ingenting spesifikt. Så eg får nok berre legge denne oppgaven til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha bruka gardsnamnet i USA?  Såg ut som om foreldra budde på Helland, Fitjar då han var fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Eg har prøvd med diverse etternamn og stavelser, deriblant Helland, men er like langt. Får ein god del treff, men ingen som treffer spesifikt på den informasjonen eg har. Når fødselsåret er ca på den tida, så blir det berre gjetninger og synsing om ein kanskje har funnet riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.