Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, anmerkning ved giftermål. (Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 2 (1816-1827), Ekteviede 1816, side 195.)


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

NB

Copulationen

Lovlig forbuden

af Pigens Fader

Ole Evensrud ved

2de Mænd Hans

Berge og Torger

Grav.

 

...les eg det som. Kunne ho vera umyndig og hadde "gløymt" å få samtykke frå faren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa Atle. 

 

Tenkte meg at det var noe krøll med det bryllupet, Ole Olsen Pinen blir nemlig gift drøyt to år senere og oppgis å være ungkar da.

 

Hvorvidt den tiltenkte brud var umyndig eller for ung er ikke godt å si. I onshus sin base ser det ut til at Berit er født 1792, antar det er tatt i fra folketellingen 1801 hvilket tyder på at det er denne familien under Rolstad (Evensrud/Øyvindsrud lå under Rolstad.)

 

Så hvorfor ble ikke bryllupet noe av? Nært slektskap kanskje? Jeg vet ikke helt hvordan lovene var angående det på tidlig 1800-tall. Men, jeg har tidligere vært borti ett skifte der Pinen har vært nevnt, og tenkte jeg kunne dobbeltsjekke det nå. I Barrusta skiftes det i 1818 etter Ole Eriksen Barrusten og kone Embjør Eriksdtr. Datteren Marit er gift med Ole Pinen, nærmere bestemt Ole Larsen Pinen, husmann under Tokse og far til Ole Olsen Pinen. Jeg har ikke tidligere lagt så mye vekt på søsknene til Marit fra Barrusten, men ser nå at søsteren Mari er oppgitt å være gift med en Ole Evensrud, dermed er vi tilbake på Evensrud u Rolstad, og konklusjon må ganske sikkert bli at Ole Olsen Pinen og Berit Olsdtr. Evensrud var søskenbarn.

 

 

Endret av Anders Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syskenborn kunne gifte seg, men med kongeleg løyve. Kausjonistane (seinare: forlovarane) skulle på ære og namn gå gode for at dei to kunne gifte seg. Men kva for eventuelle represaliar desse kunne vente seg for å ha vridd på sanninga, er eg ikkje kjent med. Kongeleg løyve for syskenborn og tremenningar fall bort i 1800, så desse trengte nok uansett ikkje det.

 

Eg spurte over om ho var myndig. Det eg då gløymte var at ugifte kvinner ikkje var myndige i det heile teke før i 1863, 25 år - 21 år i 1869: http://snl.no/Kvinners_rettigheter_i_Norge_fra_1814_til_1913. Dvs. at Brit i 1816 var undergjeve faren sitt javerde om ho var 25 eller ikkje. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.