Gå til innhold
Arkivverket

Finner ingen videre info om Ole Halvorsen (Bergseie) fra Eiker?


Fredrik K. Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Har lett særdeles mye etter en Ole Halvorsen, som bor på gården Berg (eie) på Eiker i 1738.

Jeg finner en sønn: Anders, døpt 21 september 1738. 

Utenom dette har jeg ikke klart å finne ut noe mer informasjon om både Ole Halvorsen og sønnen Anders. Om han fikk flere barn eller tidlig dødsfall finner jeg ikke.

 

Legger til fadderne, som kanskje kan gi spor:

Karen Andersdatter, Maren Olsdatter, Niels Andersen, Anders Nielsen, Hans Pedersen.

 

Har også sett etter om Ole Halvorsen flyttet til en annen gård, men finner heller ikke dette på videre fødsler i Eiker prestegjeld.

 

Håper noen kan hjelpe eller har noe videre nyttig informasjon.

 

Mvh Fredrik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058275003896

Alder stemmer ganske bra på "din" Anders, men noe mer om ham vet jeg ikke.

Ser at Ole Halvorsen Fosberget døper sønnen Anders 14.02.1742, og Ole Halvorsen Fosberget dør/begraves 25.04.1773, 63 år.

Ole Halvorsen er ikke det mest uvanlige navnet, dessverre, og hvis du ikke vet navnet på kona, f.eks., blir det vanskelig.

Får håpe at noen med lokalkunnskap om gårdene i Eiker leser dette,

 

mvh. Astrid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekort Berg, Haug i Eiker: 

S.141 Berg, plass under Berg: Ellen Haraldsdt. død, skifte 3/5 1734. Hun var gm. Gisle Halvorsen. Ingen barn.

 

Tenkte bare på sammentreffet av navn, og at navnet Gisle Halvorsen ikke kan være hverdagskost.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS gifte med brudgom Ole Halvorsen, Eiker

OH 13/9 1733 Eker Mette Mogensdt. Nr. 13 i 1733 i kirkeboka. Han var soldat

OH 27/8 1730 Eker Maren Rasmusdt. Soldat.

 

Men, det er mange flere i Buskerud. Jeg plukket fra 1730 i Eiker.

 

Iflg. databasen fikk han barna: Berethe 1/11 1730 Fosberg ? ---- Maren 10/6 1736 --- Anders 21/9 1738 Berg eie ---- Rasmus 5/4 1739 og Jens 23/8 1739 ?, Anders 14/2 1742 --- Karen 12/4 1744 og Halvor 30/3 1747, alle på Fosberg.

 

Rasmus eller Rasmusen blant fadderne. Se databasen.

 

Barnenavnene Maren og Rasmus kan tyde på at kona var Maren Rasmusdt. (gift 1730).

 

 

 

Ser at Astrid har vært her mens jeg lette og skrev, og vi har funnet samme kone.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyttige svar her. Når det gjelder en mulig link med Ole Halvorsen på Fosberg, hadde jeg fra før trodd at han og familien holdt seg på Fosberget, i og med at både barn før og etter Anders (født på Berg) var født på Fosberg. Men mulig det kan være et avbrekk. 

 

Har en forfader med navn Anders Olsen som bor 1801 i Kongsberg, Det denne personen som jeg håper jeg kan finne ut av. Han står oppført som Anders Olsen "Eger", noe som tyder på at han var født på Eiker og døde 1803 og var ifølge kirkebok 66 år gammel. Alderen kan være feil, men uansett er han født cirka. 1737 (+/-). 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058268004365 

 

Etter disse opplysningene fant jeg 3 mulige kandidater til min Anders:

 

1. Anders Olsen døpt: 2 April 1736, sønn av Ole Syversen Aass(eie)

2. Anders Olsen døpt: 17 Juni 1736, sønn av Ole Nielsen Vale(eie)

3. Anders Olsen døpt: 21 September 1738, sønn av Ole Halvorsen Berg(eie)

 

En av sønnene til min Anders ble også døpt Halvor, så linken til Ole Halvorsen på Berg er kanskje den mest sannsynlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi går ut fra at han var født i Eiker og ca. alder ved død så fant jeg en i databasen:Ole Halvorsen dpt. 25/8 1709 med far Halvor Andersen. Ellers så kan det f.eks. være Kongsberg eller Rollag som er de nærmeste mulighetene.

 

Så finnes det 2 Halvor Andersen som giftet seg i Eiker i passende tidsrom.

HA gift 1/4 1690 med Kari Amunsdt. og

HA gift 5/10 1704 med Berette Nielsdt.

Men, siden jeg ikke finner noe gårdsnavn så det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fra før tre mulige kandidater til Anders Olsen:

 

1. Anders født: 2 April 1736, sønn av Ole Syversen Aass(eie)

2. Anders født: 17 Juni 1736, sønn av Ole Nielsen Vale(eie)

3. Anders født: 21 September 1738, sønn av Ole Halvorsen Berg(eie)

 

Setter mulig mest lit på Ole Halvorsen, i og med at en av min Anders Olsen Egers sønner blir døpt Halvor. Mulig da etter bestefaren. (Halvor Andersen?)

Det er synd det ikke står informasjon om gårdene i databasene. Hadde vært enklere å finne ut av.


Har lett gjennom kirkebøkene for døpte i Kongsberg og finner ingen Anders født dette året og før eller etter. I tillegg ingen på uekte barn heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid=ny&idx_side=-296

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316620168.jpg

Lenke til vielsen i 1765 (høyre side).  Imponerende navn på bruden, gitt...

Enig meg deg mht. Eger - jeg synes også det tyder på at han var fra Eiker.  Antar de har fått flere barn enn Halvor, så kanskje fadderne sier noe?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet informasjonen om alle barna (11 i alt) og kona er født i Kongsberg. Ifølge faddere ved barnas dåp er det bare prominente personer fra Kongsberg by og ingen klingende navn fra Eiker. Mulig han ikke hadde noe kontakt med dem? Men det med at den ene sønnen het Halvor, kunne være et spor på eventuelt farfar til faren Anders, og kunne passet med at faren hans het Ole Andersen. 

 

Det er jo tross alt han og anene jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

jeg skjønner at du har "koll" på familien (11 barn!), men når ble Ole døpt?  Han var vel den eldste?

Anders var pukkverk-stiger; en ledende stilling, så kanskje det finnes opplysninger om ham i arkivene til Kongsberg-gruvene?

Ser også at han eide huset de bodde i (Egermoe-gaden.  Bodde det mange fra Eiker der, eller...?),

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-43
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316620232.jpg

Dåpen til Maria Elisabeth i 1771, høyre side.  Har du sjekket ut to av fadderne: Marie Olsdatter og Ole Olsen, begge Rachstad (Rakkestad i Øvre Eiker?).

Etter å ha sett litt om kona til Anders, datter av Otto Henric Hepch/Hepken og Anne Sebine Jakobsdatter Wølner, har jeg vondt for å tro at hun giftet seg med en husmannssønn (må jo ha vært det, hvis faren bodde på Bergseie), men bevares, alt kan være mulig....  

I tillegg kommer at Anders hadde en såpass viktig stilling, pukk-stiger, så jeg tviler litt på at Ole Halvorsen Bergseie er faren til Anders.  

 

De to eldste sønnene er oppkalt etter fedrene til Maren og Anders: Otto Henric og Ole, så da må håpet være at de oppkalte døtre etter mødrene.   Har du gjort deg noen tanker omkring det?

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstesønnen ble døpt: 6 desember 1765 og fikk navnet Otto Henrich. Han døde 1 mars året etter.

Deretter kom Ole født: 8 juli 1767 og Otto Henrich (II) født: 21 juli 1769. 

Anders og Maren fikk 4 sønner til: Egidius i 1774 (min 4xtippoldefar), Halvor i 1776 og Diderich Albrecht I i 1779 (d:1780) og Diderich Albrecht II i 1781. 

Døtrene var Maria Elisabeth (døde trolig tidlig, finner ikke kofirmasjonen), Massi Maren i 1783 (døde trolig også tidlig), Andrea i 1785 (døde tidlig) og Anne Malene Sebine i 1788 (d: 1797)

 

Vanskelig å se hvem av døtrene som kanskje kan være oppkalt etter moren til Anders, i og med at alle har spesielle navn (Massi Maren), Maria Elisabeth er trolig etter en eldre søster av hans kone Maren Hepcken. En mulig kandidat kan være Andrea? eller at hans familie har uvanlige navn, som det kan hende er Massi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Fiskum også tilhører Eiker.

Men liste over døpte i Fiskum mangler for det aktuelle tidsrommet :(

 

Forøvrig er jeg enig med Astrid i at en datter av Otto Henric Hepken ikke ville ha giftet seg med sønn av en husmann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser slik ut. Anders må nok ha kommet fra ganske bedre status enn de fleste. Og det kan jo godt hende at Fiskum er opprinnelse stedet.

Men døpte i Fiskum har jo en gang vært skrevet ned, kan de finnes i noe arkiv, enten i kongsberg eller statsarkivet?

 

Da kan man uansett legge litt lokk på de døpte Anders i resten av Eiker. Tyder kanskje på at det ikke er noen av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.