Gå til innhold
Arkivverket

Amund Nilsen Ramsøy


Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

Denne Amund er son til Nils Garatun og Guri Torsdotter og skal sist ha vore sett i Canada i 1923,

sidan blir han borte. Kan det ha tilstøytt han noko kriminelt? Han skal ha prøvd seg på gullgraving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvandringen,  nr. 1 i 1911

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nærøy i Aurland, Klokkerbok nr. C 3 (1901-1933), Utflyttede 1906-1924, side 101.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1976&idx_id=1976&uid=ny&idx_side=-72
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050818030072.jpg


Samme tema:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/166922-81586-amund-nilsen-ramsoey-aurland-vekkomen-i-amerika/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit det var oppe i det gamle brukerforum, men klarar ikkje heilt å forlate emnet enno.

Er det nokon som har ide om evt. trådar å spinne vidare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei . Vet du når Amund er født? Pappa'n het Garatun. Hvor kommer Ramsøy inn?

 

Endret av lisbeth.akerholt@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Amund Nelson Ramso Gender: Male Race/Nationality: Scandinavian Birth Date: 1892 Birth Place: Guirkgen, Norway Last Residence: Canada Port of Departure: Sweet Grass, Montana Arrival Age: 27 Arrival Date: Oct 1919 Port of Arrival: Seattle, Washington Line Number: 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her har jeg funnet ham tror jeg. Han ankommer Seattle oktober 1919. Det opplyses at han bor i Canada. Et steg videre :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra protokollen ser det ut som om han har tilknytning til Thief River Falls i Minnesota. Det finnes en del opplysninger på Google om denne lille byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra protokollen ser det ut som om han har tilknytning til Thief River Falls i Minnesota. Det finnes en del opplysninger på Google om denne lille byen.

 

Jeg har "googlet" endel om både denne byen og Dawson, Canada, uten å finne noen tråder å gripe fatt i. Karen er som sunket i jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "googlet" endel om både denne byen og Dawson, Canada, uten å finne noen tråder å gripe fatt i. Karen er som sunket i jorden.

Hvis man har lyst til å "forsvinne fra jordens overflate" er USA det ideelle landet er det mange som mener.

Det man kan tenke på er at det sannsynligvis dreier seg om hendelser etter 1923, og at det sannsynligvis er klausuler knyttet til ev. straffbare handlinger. Kanskje på 100 år.

 

Han kan ha drevet med gullgraving. Det var tøffe vilkår, og et meget tøft miljø. I slike forhold er det lett å trå feil.

Og hvis man ikke har familie ev. andre som kan melde fra hvis noe har skjedd, da kan man "bare bli borte".

 

Min erfaring er at det lønner seg å lese seg opp vedr. den tiden han levde i og arbeidet under. Med mer kunnskap rundt det kan det være lettere å finne tråder, ev. danne seg et bilde av en ev. skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.