Gå til innhold
Arkivverket

SF Loen/Stryn: slekts-samanheng Rake/Fosnes m.m.


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser du har nevnt noe om dette lenger framme ja, og her er enda en indikasjon på at Agnete og Brite var søstre. Du får unnskylde om ting blir gjentatt:

 

Fra skiftet etter Jens Olsen Rache:

6.      Agnethe Arnesdatter Brynestads 3 Børn, nafnl:

 

a.      Johanne Anthonsdatter 23 Aar gl.

 

b.      Marithe Anthonsdatter 20 aar, og

 

c.      Mallene Anthonsdatter 20 aar

 

 

Disse tre døtrene til Agnete Brynestad finner vi i skitet nedenfor, etter Anthon Rasmussen Brynestad. Aaland sier at han var gift 3 ganger, og 2. ekteskap var med Agnete Andersdatter Bøe. Dette styrker tanken om at Agnete ikke var en Arnesdatter.  At hun kalles Arnesdatter kan være fordi en Arne overtok bruket på Indre Bøe da Anders døde.  Marthe og Mallene var tydeligvis tvillinger

 

Brynnestad i Oldens Skibr.

Johan Daniel Stub, Deris Kongl.Majsts. vice Sorenskriver og Skiftteforvalter udj Nordfiord Giør Vitterligt at Ao. 1772 den 20 Maii indfandt ieg mig til lige med Lensmanden Ole Faleide og de 2de Mænd fl. Anthon Nielsen Eide og Peder Monsen Rache, paa den Gaard Brynnestad i Oldens Skibr. eftter de ægtefolch fl. Anthon Rasmussen og Marthe Anthonsdatter, deris begiering og forlangende for at Registrere og vurdere deris endnu i behold havende Midler for deraf ..  til Gielden --- dele mellem dem og deris Arvinger som paa Mandens Side hans 7 børn, nafnl:

  1. Rasmus Anthonsen fuldmyndig
  2. Ole Anthonsen ligesaa,
  3. Marthe Anthonsdatter giftt udj Bergen med Constabelen Torbiørn Arnesen,
  4. Marthe Anthonsdatter den yngre giftt med Mons Olsen Aflem
  5. Johanne Anthonsdatter, 33 aar,
  6. Marthe Anthonsdatter, 30 aar, og
  7. Mallene Anthonsdatter, 30 aar

Og paa qvindens side hendes 2de halv Søskinde, - navnl

  1. Anthons Nielsen boende paa Gyttreide og
  2. Mathe Nielsdatter 50 aar gl;

 

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24233/243/

 

Jeg regner med at det meste begynner å falle på plass nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikkje tvil om at Agnete er ei Andersdtr, ikkje Arne som det står. Artig korleis ein kan greie å pusle saman heile familiar ut frå eit slikt barnlaust skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad innlegg 20: Aaland sier at Susanne Pedersdatter sin far het Peder Jensen.  Ved oppslag i den skanna folketellingen er han oppført som Peder Joensen på Rache, og da er han kanskje likevel ikke sønn til kapellanen Jens Søffrensen som bodde på Rake.  En mulighet er at Peder Joensen kom fra Hammer i Utvik, men det står svært lite i bygdeboka under Hammer til tross for denne oppførselen i koppskatten i 1645, men dette kan selvfølgelig være et blindspor:

 

1159 Joen Hammer   k viij s. Hammer Wduigs Sogen Stryn Schibredt Induigs Prestegielld 15

 

1160 Syndeue   quinden k viij s. Hammer Wduigs Sogen Stryn Schibredt Induigs Prestegielld 15

 

1161 Peder Joens.* Børn m viij s. Hammer Wduigs Sogen Stryn Schibredt Induigs Prestegielld 15

 

1162 Poell Joens.* Børn m viij s. Hammer Wduigs Sogen Stryn Schibredt Induigs Prestegielld 15

 

Uansett er det en utfordring å finne søsken til Anne Pedersdatter på Rake.. Jeg begynner å gå tom for idéer.  Hvis Peder Joensen er sønn til Jens Søffrensen, har Aaland foreslått at han er far til sersjant Jens Pedersen Krabbe på Marså, samt til en Gjøde Jensdatter på Rake, bruk nr. 8.

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg er også tom for idear! Kanskje kan det finnast andre tilfeldige skifte som kastar meir lys over dette, men då trur eg nesten eg må råke på dei ved eit tilfelle. Men eg synest no vi har kome bra langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.