Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er opplysningene?


Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Hvor er opplysningene

 

Pkt. 1

Gammel FT1900 http://www.bkwin.info/hjelp/problemer.html

Gir opplysninger som f.eks. Midlertidig oppholdssted

Ny FT1900 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037507000391 utelater dette

Når kommer alle opplysninger som virkelig står i FT ut i den fantastiske nye løsningen

 

 

Pkt. 2

Når man setter et valg, f.eks. velger kommune etc. og så setter navn på person og evt. andre opplysninger. Får man ikke treff, ønsker man gjerne å gå tilbake til samme valg (mine satte søkedata), men da er alle valgene bort.

Ei heller kan man føre disse data over i avanserte søk. Og alle opplysninger må legges på nytt.

Gjelder så langt jeg vet samtlige søk. Har ikke Arkivverket utviklet hukommelsen?

 

 

Det kan jo her være at man vil begrense et avansert søk til f.eks. Nordland og Troms og ikke hele landet.

Man må sette alle valg på nytt hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til punkt 2:

 

Ja, det er ikke lett å forstå dette. Vanligvis ville man jo bare gå tilbake og korrigere søket. På nye DA er det "omvendt", man går "fremmover" så å si. Veldig uvant, men det fungerer. Hvordan man går frem burde nok vært klarere.

 

Når du ser resultatlisten, og av en eller annen grunn vil korrigere søkekriteriene dine må du trykke på Åpne søkeskjema oppe i høyre hjørne:

 

post-4173-0-17278400-1394140904_thumb.jpg

 

Kriteriene du skrev inn vil være tilgjengelige sånn at du kan korrigere og slippe å skrive inn alt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er opplysningene

 

Pkt. 1

Gammel FT1900 http://www.bkwin.info/hjelp/problemer.html

Gir opplysninger som f.eks. Midlertidig oppholdssted

Ny FT1900 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037507000391 utelater dette

Når kommer alle opplysninger som virkelig står i FT ut i den fantastiske nye løsningen

Hvilke opplysninger er det du mangler?

Det står jo

Bostatus f

Antatt oppholdssted: Lillebørjen i Velfjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Åsbjørg

Det står så i den gamle FT visningen, men ikke i den nye: ?

Eller er jeg helt blind, eller har Arkivverket gjemt sette en spennende og god plass  ?


Til Jørgen
Takk for tips, men dette er jo helt på tvers av hva man har på alle andre bruker av slike systemer. Selv RSH har vanlig returmulighet.

Hvorfor skal Arki verket og muligens DA finne nye løsninger på alt?

Men uansett "Alternative søk" er for dårlig til Å begrense søket i ulike områder, både geografisk og andre hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan dette blir, men det står i den nye.

Linken din til gammel FT er vel kanskje litt feil...

 

ID:                      pf01037507000391                      Kjønn: m

Rolle:                                                                      Alder:  

Husholdningsnummer:                                             Fødselsdato: 1884

Personnummer:                003                                 Fødested: Tjøtta

Familiestilling:                   Broder                            Bostatus: f

Sivilstand:                         ug                                   Sedvanlig bosted:  

Yrke:                         Fisker f. eg. Regning              Antatt oppholdssted: Lillebørjen i Velfjorden

Skannet bilde:                                                          Skole:  

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brukar tydelgevis det mest omfattande og (førebels mest iaugnefallande) søkesystemet. Gå heller til lista i høgre kolonne, der kan du avgrense søka dine på ein endå finare måte enn i det gamle; du kan t.d. søkje berre i Finnmark og Vestfold, det kunne du ikkje før. Og skal du justere i søket, brukar du Åpne søkeskjema oppe til høgre - men det ser ut som enkelte ting dett ut der likevel, t.d. må ein velje oppatt Rolle. Men det blir sikkert retta når dei berre er ferdige med å legge inn kjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å bruke ulike innfallsporter til datamassen, alt etter hva og hvor jeg arbeider. De ulike data skal jo inn i mitt slektsprogram og totalen av opplysningene er viktige.
Så enkelte ganger er den "strake" landeveien grei, men noen ganger må det søkes helt annerledes, både med innsnevring av av navn steder og andre tilgjengelige opplysninger, inklusive alle ulike skrivemåter av både personer, garder, kommuner etc.

Finner en del som RHD var bedre i og som også burde være her. Muligens har jeg ikke funnet den nye tankemåten som Arkivverket/Digitalarkivet har tenkt å benytte i fremtiden for alle data.

Ser det er noe hjelpefunksjoner og muligheter, men jeg  skulle ønske dette var betydelig mer utdypet. Har muligens ikke funnet "nøkkelen" enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.