Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til skannede tinglysingsdokument Skau Tynset


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet gården min farfar Andreas Bjørkmann bodde på.

Jeg har klart å tyde en del men kunne trengt litt hjelp fra flinke tydere her inne.

 

Jeg skriver opp det jeg har klart å tyde ( tror jeg ) og der jeg ikke har klart har jeg satt parentes.

 

1. Skylddeling avh. (     ) 16/6-1919 hvorved

denne fra bnr 77 skilte parsel 

er skyldsat til 4 øre og (    ) at

(      ) Andreas Bjørkmann

 

 

2. Skjøte dat. 9 (         ) fra Tynset (         ) og ordfører

Bakker til Andreas Bjørkmann paa (     ) og

90-2 efter kr 75,- pr   (     )

 

3. Obligation dat 4   (       )  fra Andreas Bjørkmann

til (          ) kr 4000,-  (       )  90-2

 

4. Erklæring av (                   )

 

5. Erklæring av (                   )  avgit auksjonsbud er stadfestet

 

6. Auksjonsskjøte dat   (                     ) 

 

til Andreas Bjørkmann (                  )   90-2 for kr 1387.20

 

 

 

Også noe under anmerkninger jeg ikke klarer å tyde.

 

På forhånd takk

 

Mvh Anita

 

 

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: Tynset, 4, Sted: Nord-Østerdal sorenskriveri, Tynset tinglag, Oppbevaringssted: SAH
Merknader: 4 Tynset. Gnr. 72-92. (Tynset sokn) Autorisert 1896.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071121660990.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=14310&uid=ny&idx_side=-485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita!

Med forbehold: :)

1. Skylddeling avh[oldt] 14/6 tgl 16/6-1919 hvorved denne fra bnr. 79 skilte parcel er skyldsat til 4 øre og angit at tilhøre Andreas Bjørkmann.


2. Skjøte dat. 9de th[ing]l[æst] 13/9-19 fra Tynset sognekommune og ordfører Bakker til Andreas Bjørkmann paa d[enne] Ej[en]d[om] og 90-2 efter kr 75,- pr. [...]maal


3. Obligation dat. 4, thl. 13/9-19 fra Andreas Bjørkmann til Smaabruk- og boligbanken kr. 4000,- m[ed] p[ant] i d[enne] Ej[en]d[om] og 90-2

   Anm. 12/9-39 tgl. påtegn. om at Andreas Bjørkmann av obl[igasjonen]s hovedstol overtar[?] kr. 1384,20 trods [....] ved tv. auksjon.


4. Erklæring av 15/2-31 thl. 5/1-32 hvorved et paa d. Ejd. og 90-2 avgit auksjonsbud er stadfestet.


5. Erklæring av 14/9 dok. 1448, dagb[ok]f[ørt]. 14/9, gr[unn]b[ok]f[ørt] 26/9-38 om at et p. d. Eid. avgit auksjonsbud er stadfestet.


6. Auksjonsskjøte dat. 12/10, dok. 1597[?] dagbf. 12/10-39, grbf. 13/10-39 til Andreas Bjørkmann f. 24/11-78 paa d. Eid. og 90-2 for kr. 1384,20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for flott hjelp, Gunnar. Jeg er evig takknemlig. Det er moro å lese når man skjønner hva som står og sammenhengen.  :D

Mvh Anita.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.