Gå til innhold
Arkivverket

Problem med å bruke det nye systemet? IKKJE bruk søkefelta til venstre i bildet Finn kilde - flytt blikket til kolonna lengst til høgre!


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

- ja, meir er det vel eigentleg ikkje å seie? Leitar du etter ein person I 1801, så bruk skjemaet for 1801-tellinga, leitar du etter ei ekteskapsinngåing brukar du Viede-skjemaet, osv. Det ser ut som "9 av 10" av dei som meiner det nye systemet er for dårleg, ikkje har oppdaga lista til høgre, som bør vere fyrstevalet når ein skal leite etter noko,

 

Fleire og fleire kjelder kjem på plass, og eg meiner ærleg at dette søkesystemet er i ferd med å passere det andre på dei aller fleste måtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par dager siden søkte jeg etter Peder Fredriksen, lensmann i Rakkestad, i ft. 1801. Siden Fredrik kan skrives på flere måter søkte jeg på Peder Fr*. Jeg fikk ikke opp noe. Så søkte jeg på bare Peder, men neida - ingen Peder i Rakkestad. Jeg snakket med en annen person som sa at jeg kunne prøve å  starte nettleseren på nytt. Dagen etter var det 95 Peder i Rakkestad, også lensmann Peder Fredriksen (men en aller annen skrivemåte). Det er ikke første gangen jeg ikke får treff på noe som jeg vet skal være der. Av og til skal det mange triks til før jeg finner det jeg leter etter. Dette er spesielt frustrerende når jeg skal hjelpe venner til å komme igang med å forske på sin slekt.

 

Jeg er ikke nybegynner, hverken som slektsforsker eller bruker av folketellinger eller andre nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om dette er blitt for komplisert for oss vanlige brukere. Hvor er begrepene definert f.eks. Når jeg søker etter døpte, hvordan skal jeg forstå: bosted, fødested, fødselsår, hendelsesår, sted, sogn/kirke. Hvis jeg bruker trunkeringstegn * feil sted ser det ut til å gi 0 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.