Gå til innhold
Arkivverket

Lesbarhet på resultatliste etter søk, kan det gjøres bedre?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Spørsmålet er i grunn enkelt: kan lesbarheten til resultatlista gjøres bedre?

 

Her er et eksempel på en helt vanlig resultatliste:

post-4173-0-72275600-1394179754_thumb.jpg

Hver oppføring bruker to linjer, her blir det mye tomrom som øyet oppfatter som dårligere lesbarhet (hvertfall mitt øye) pluss at man må scrolle dobbelt så langt for å komme til bunn av lista.

 

 

Hva om hver oppføring brukte bare en linje? Da blir resultatet straks annerledes, og mye enklere å lese for de aller fleste:

post-4173-0-69942500-1394179762_thumb.jpg

 

Siden lengden på innholdet i hvert felt varierer så skjønner jeg jo at det blir vanskelig i en del tilfeller å unngå at linjen brytes (og dermed oppstår en linje nr. 2). Jeg håper allikevel det kan gjøres noe for å forbedre lesbarheten, kanskje kan noen av feltene gjøres mer dynamisk slik at langt innhold i et annet felt får plass på én linje uten å brytes.

 

Kanskje bredda kan økes sånn at linjene ikke brytes så ofte? Her er det nok av plass som dere ser av bildene, eksempelvis bruker forumet mye mer av den totale bredda på sida enn hva eksemplene over gjør. Forumet utnytter ca. 90% av total bredde tilgjengelig mens sider ellers utnytter bare ca. 60% av tilgjengelig bredde. Det er jo sikkert på grunn av skjermens høye oppløsning (1600x1200) det blir sånn, men det å tilrettelegge internettsider til forskjellige oppløsninger er jo ikke noe uvanlig (det er jo tydeligvis gjort med forum-delen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eg heilt enig i! Vi som er opplært i "skumming" har problem med luft som kjem mellom linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig lyst på bredere tekstfelt, men vi er låst av nåværende design og koder for nettsidene. Forumet er en kjøpt programvare hvor stilkoder er lagt inn i forumet sin kode så derfor blir det annerledes her. Det vil innebære en større jobb for å bytte ut koder og publiseringsløsning og det er ikke noe vi kan prioritere nå, men det er en av flere ting som står på arbeidslisten, om enn litt lenger nede på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da vet jeg hvertfall at det er på en ønskeliste, det i seg selv er jo bra, og hensikten med posten er oppnådd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.