Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne personer i Tyskland? Friedrich Wilhelm Maassen, født Viersen, Nordrhein-Westfalen 16 febr. 1874. Barberer i Borge, Østfold fra ca. 1903.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Jeg søker anene til barbermester Friedrich (Fritz) Wilhelm Maasen, som var født i den lille byen Viersen (som nå tilhører delstaten Nordrhein-Westfalen) 16 februar 1874.  Dette var opprinnelig en preussisk provins, men deler av den ble avstått til Hannover og Oldenburg. Visstnok også en del av Rheinland. 

 

Fritz (som var katolikk) slo seg ned i Borge i Østfold som barbermester, etablerte seg med familie, men reiste tilbake til Tyskland rundt første verdenskrig og vendte aldri tilbake til Norge.

 

Faren het Friedrich Balthazar Maassen og også han var barberer.

 

Jeg ønsker nå å finne anene til denne Fritz, men vet ikke helt hvor jeg skal lete eller hvem man kan henvende seg til (eksempelvis finnes det et statsarkiv i Viersen?) Jeg har lett på Family Search og finner der en bråte mennesker som heter Maassen, men på de sidene jeg har vært innom finner jeg ingen fra byen Viersen. Noen som har gode råd å gi meg på ferden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for konstruktive innspill. Ser det henvises til ymse databaser, men for noens vedkommende skjønner jeg at abonnement må tegnes. Siste innspill fra deg Grete er hva Elin Galtung Lihaug skriver om ætteforskning relatert til Tyskland. Hun sitter jo i arbeidsgruppen for europeiske aner. Jeg har vært i kontakt med henne tidligere på mer generell basis - med spørsmål om hvor jeg burde starte for å finne ut hvor i Tyskland Friedrich Wilhelm Maassen kom fra. Nå vet jeg jo imidlertid det, så det letteste er vel å kartlegge hvilke kirkesogn (og helst katolske) som finnes i den lille byen Viersen. Tilsvarende som i Norge finnes det kan hende en sentral oppbygning med stats/riksarkiv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.