Gå til innhold
Arkivverket

Jens Christiansen Juel - Fogd på Hof i Solør.


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hei
 
Fogd Jens Christiansen Juel som var gift med Petronelle Hansdatter Lemmich og bodde
på Hof i Solør. De giftet seg i 12 august 1737 på Hof i Solør. Noterer meg at de fikk en datter
Juliana født ca. januar 1738 og døpt 21 mars 1738 på Hof. Den samme datteren døde 1739 og ble begravet
21 april 1739. Ser samtidig at de hadde en sønn Christian døpt 27 januar 1738. 
Veldi tett, men det er nok de samme foreldrene, da jeg ikke vet når Christian blev født.
 
Har notert 15 barn med Petronelle, eller 16 med Juliana.
 
Det jeg egentlig lurer på var Jens Christiansen Juel gift før. Jeg fant en til Juliana med far Fogd Juel i 1732, og
da kan jo ikke Petronelle Lemmich være moren, da de giftet seg først i 1737.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-87
Se høyre side -øverst
 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-142

 

Se venstre side - nederst

 

mvh

Wenche


Hvorfor blir også mitt emne anneledes enn de andre emnene i forumet.

Så lyst i forhold til de andre.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Arne B. Kristiansen

    12

  • Leif Salicath

    21

  • Wenche Hillstrand

    33

  • Lars.O.Wangensteen

    8

Legg merke til teksten når Christian døpes.  "Jens Juels barn" og fadder: "fogden Sr. Christian Juel".

 

Se så på Julianas dåp. "Fogden Juels barn" og "Jens Juels kone?" eller hustru som siste fadder 

 

Juliana er altså tante til Christian som er født omtrent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif

 

Da håper jeg innerlig at de 15 andre barnen er riktige. Da det står kun Fogden Juel som far.

Litt problem hvis både far og sønn var fogd samtidig på Solør.

 

Vet du hvor mange barn Jens Juel hadde. Jeg har notert 15 stk. Da jeg regnet med at det fogd Juel

var Jens Juel.

 

mvh

Wenche 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har jeg notert at dette er barnen til Christian Juel i 2 ekteskap med Marthe Hansdatter Leth.

 

Else Margrethe Juell dpt. 9 Jun 1722 og døde i Kolbjørnsvik 1755.

Hans Juell f. 1722 døde 17 Mar 1754 i Aasnes

Nicolai Juell dpt. 6 Mai 1723 og døde 31 Jul 1777 i Arendal

Johanne Juell f. 1724, bgr. 23 Jan 1788 i Id.

Mathias Juell dpt. 28 Mar 1725, døde 17 Apr 1814 i Aurland.

Claus Juell dpt. 11 Mar 1726, døde 3 Jul 1797 i Risør.

Ditlef Juell dpt. 30 Apr 1728, døde ung og ugift.

Juliane Juell dpt. 30 Apr 1729, døde sped.

Jense-Anette Cathrine Juell dpt. 4 Sep 1731 og døde 22 Jan 1805 i Arendal.

Juliane Juell f. Okt 1732 og bgr. 25 Nov 1733.

Hedvig Sophie Juell dpt. 25 Sep 1733, døde ugift.

Morten Juell dpt. 22 Okt 1734 og døde 27 Jan 1797.

Christiane Juell dpt. 7 Aug 1736, døde ugift.

Juliane Juell dpt. 21 Mar 1738 og bgr. 21 Apr 1739.

 

Og dette er barn fra 1 ekteskap med Christian Juel og hans 1 kone Else Margrethe Brem

 

Elisabeth Sophie Juell dpt. 10 Mar 1707, bgr. 1 Nov 1775 i Arendal.

Jens Juell dpt. 17 Aug 1708, bgr. 19 Jun 1767

Johanne Marie Juell dpt. 15 Jan 1710, bgr. 1 Feb 1710.

 

 

Da er nok de 15 barnen jeg har mellom Jens og Petronelle riktige.

 

mvh

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her må jeg nok komme med noen små korrigeringer..... Fogdene Christian og Jens brukte etternavnene Juell og Iuell, og absolutt ikke Juel... Ellers så vil du finne en oversikt over barna og barnebarna til Christian Juell på slektsforum. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69133

 

Kan si at Christian fikk 3 barn i første og 15 barn i andre ekteskap. Jens fikk 15 barn....

 

Tør jeg spørre om du er etterkommer av Christian eller Jens Juell????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her må jeg nok komme med noen små korrigeringer..... Fogdene Christian og Jens brukte etternavnene Juell og Iuell, og absolutt ikke Juel... Ellers så vil du finne en oversikt over barna og barnebarna til Christian Juell på slektsforum. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69133

 

Kan si at Christian fikk 3 barn i første og 15 barn i andre ekteskap. Jens fikk 15 barn....

 

Tør jeg spørre om du er etterkommer av Christian eller Jens Juell????

 

Hei

 

Min slekt er etterkommere av Maren Jørgensdatter Neumann, så Juell er litt på siden, da

det er hennes søster Alhed Jørgensdatter Neumanns gift med Hans Sørensen Lemmich der deres datter

Pernille (Petronelle) som gifter seg med Juell.

 

Jeg forsker på hele Neumann familien. Derav Juell.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Juel eller Juell. Man må tenke seg et forholdsvis nært forhold mellom fogden og sorenskriveren, slik at sistnevnte burde vite hvordan han skrev navnet. I Tingbok for Solør-Østerdalen er muligens Juel den skriftforma som er mest brukt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger, men ville ikke bli forbauset om man finner Juel minst 1000 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevant litteratur?

 

"Om slægtskabet mellem nogle norske familier af navnet juell [juel]." av Thomle (Familienavnet Juell,Juel, Jul, Juul eller Hjul])

 

"Stamtavle over familien Juell" utgitt 1879 av F. O. Juell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevant litteratur?

 

"Om slægtskabet mellem nogle norske familier af navnet juell [juel]." av Thomle (Familienavnet Juell,Juel, Jul, Juul eller Hjul])

 

"Stamtavle over familien Juell" utgitt 1879 av F. O. Juell

 

Takk Lars

 

Her var det mye interessant.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da fått med deg boken "Slekten Lemmich" av Ragnar Iuell, 1946???

 

Kan si jeg holder på å lage en slektsdatabase/bok om slekten Juell, så hva om vi deler informasjon.....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seglet til: (finnes i UIT)

 

NA: Juell, Hans Lemmich
FD : 1740-1810
TI : Sorenskriver
BS : Skjoldet kl øvd og med hjerteskjold. I
1. felt et fjell (?) over bølger, i 2. felt
fem liljer (2.1.2). Utydelig hjerteskjold
BH: På hjelmen en lilje
ÅR: 1779
OP : VS V 1779:01:21

 

 

Er Søren Hansen  Lemmich i samme slekt?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren er onkel til Hans. (Søren og Hans' mor Pernelle er søsken)

 

Takk Geir

 

Da har jeg også beskrivelsen av Sørens segl her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne

 

Vil du ha informasjon om Søren Hansen Lemmich om hans kone og barn.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreldrene til Hans Lemmich Juells hustru Anne Christine Lassen 1731-1813 kjent? 

 

Ja, Ole Larsen (skipstømmermann) og Elisabeth Poulsdatter, dåp i Frelsers kirke i Christianshavn 29.09.1733

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreldrene til Hans Lemmich Juells hustru Anne Christine Lassen 1731-1813 kjent? 

 

Hei

 

Det vet jeg ikke. Men de giftet seg 2 mai 1763 i Tårnby, Amager, København.

 

Har du tilgang til danske kirkebøker så står det sikkert der. Det er

så utrolig mange kirker i København, mest sannsynlig er Kanskje Holmen- Garnison eller Trinitas(Domkirken i København.)

 

mvh

Wenche  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det vet jeg ikke. Men de giftet seg 2 mai 1763 i Tårnby, Amager, København.

 

Har du tilgang til danske kirkebøker så står det sikkert der. Det er

så utrolig mange kirker i København, mest sannsynlig er Kanskje Holmen- Garnison eller Trinitas(Domkirken i København.)

 

mvh

Wenche  

 

Svaret står der allerede. For sikkerhets skyld, han var skipstømmermann på det tidspunkt hun ble døpt, han drev annen virksomhet senere (om det skulle ha interesse),

 

Vielsen var forresten på Svanleje Gaard (i Taarnby, Amager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret står der allerede. For sikkerhets skyld, han var skipstømmermann på det tidspunkt hun ble døpt, han drev annen virksomhet senere (om det skulle ha interesse),

 

Vielsen var forresten på Svanleje Gaard (i Taarnby, Amager)

 

Jeg skrev mitt svar samtidig med deg, men din kom raskere frem.

Derfor står mitt svar etter ditt.

 

mvh

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ole Larsen (skipstømmermann) og Elisabeth Poulsdatter, dåp i Frelsers kirke i Christianshavn 29.09.1733

 

 

Tusen takk.  Da var det ikke så rart at ikke Lassens samlinger hadde noe om dem (såvidt jeg kan se).

 

Er det feil i denne http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Hans_Lemmich_Juell eller var Hans gift 2 ganger ?  Jeg mener at Hans Lemmich Juell som nevnes der er litt yngre og at han og Dorthea ble gift ca 1774 på Toten.  Foreldre til lensmann på Lesja og Toten Hans Lemmich Juell 1775-1841 gift med Aleth Marie Selmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.  Da var det ikke så rart at ikke Lassens samlinger hadde noe om dem (såvidt jeg kan se).

 

Er det feil i denne http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Hans_Lemmich_Juell eller var Hans gift 2 ganger ?  Jeg mener at Hans Lemmich Juell som nevnes der er litt yngre og at han og Dorthea ble gift ca 1774 på Toten.  Foreldre til lensmann på Lesja og Toten Hans Lemmich Juell 1775-1841 gift med Aleth Marie Selmer.

 

Hans Lemmich Juel  (Sorenskriver for Søndre Hedemark) som var gift med Anne Christine Lassen var aldrig gift med

Dorothea Blix. Du vil finne Hans Lemmich Juel og konen i Vang på Hedemark 1801 tellingen.

 

Han skal vissnok være død i 1810 og hun i 1813. (Har ikke funnet de så jeg vet ikke om disse datoene er riktige).  

 

Dorothea Blix født i Aurdal, må ha vært gift med en annen Lemmich, som ikke tilhører denne Lemmich familien.

Hun fikk vissnok en sønn som hun kalte Hans Lemmich.  

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Lemmich Juel  (Sorenskriver for Søndre Hedemark) som var gift med Anne Christine Lassen var aldrig gift med

Dorothea Blix. Du vil finne Hans Lemmich Juel og konen i Vang på Hedemark 1801 tellingen.

 

Han skal vissnok være død i 1810 og hun i 1813. (Har ikke funnet de så jeg vet ikke om disse datoene er riktige).  

 

Dorothea Blix født i Aurdal, må ha vært gift med en annen Lemmich, som ikke tilhører denne Lemmich familien.

Hun fikk vissnok en sønn som hun kalte Hans Lemmich.  

 

mvh

Wenche

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9051&idx_id=9051&uid=ny&idx_side=-27

 

Her finner du Hans Lemmich Juel død 1810 på Vang og begravet 12 februar.

 

Se høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriver Hans Lemmich Juell dør 30.jan.1810 og begraves i Vang, 12.feb.1810.  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9051&idx_id=9051&uid=ny&idx_side=-27

 

Anne Christine Lassen dør 15.(?) og begraves 18.jan.1813 i Vang, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9051&idx_id=9051&uid=ny&idx_side=-30

 

Uklart navn .....

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriver Hans Lemmich Juell dør 30.jan.1810 og begraves i Vang, 12.feb.1810.  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9051&idx_id=9051&uid=ny&idx_side=-27

 

Anne Christine Lassen dør 15.(?) og begraves 18.jan.1813 i Vang, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9051&idx_id=9051&uid=ny&idx_side=-30

 

Uklart navn .....

 

Jeg tolker Dette navnet som Anne Chris..datter Robstad.

Er du sikker på at det er henne, burde stått Lassen eller Juel.

 

Jeg har forstått det slik at hun skal ha avlidit i Christiania.

 

Er det riktig person du har funnet ?

 

Har gått igjennom Oslo engang. Skal ta å gjøre det engang til, da det er

kun 4 kirker på det tidspunktet.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye usikkert ute på nettet.

 

http://www.ofstad.info/d0052/g0000039.html#I135099 se litt nedover til Hans Lemmich Juell og videre til hans hustru Petronelle.  Denne Petronelle er døpt 9.nov.1705 i Bragernes som datter av Søren Hansen Lemmich og Petronella Johansdatter Sommer.  Hun begr. 26.mar.1779 i Skjeberg - for øvrig.  Dette er tante til den riktige Petronelle som omtales ovenfor.

 

Den riktige Petronelle er vel Petronelle Hansdatter Lemmich døpt 13.okt.1716 i Bragernes og begr. 30.apr.1768 i Stange/Vang, Hedmark og altså datter av borgermester i Chra. Hans Sørensen Lemmich og Alhed Jørgensdatter Neumann. 


Jeg tolker Dette navnet som Anne Chris..datter Robstad.

Er du sikker på at det er henne, burde stått Lassen eller Juel.

 

Jeg har forstått det slik at hun skal ha avlidit i Christiania.

 

Er det riktig person du har funnet ?

 

Har gått igjennom Oslo engang. Skal ta å gjøre det engang til, da det er

kun 4 kirker på det tidspunktet.

 

mvh

Wenche

Jeg leser ihvertfall Juell og riktig alder - 70 år, men jeg er også usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.