Gå til innhold
Arkivverket

Jens Christiansen Juel - Fogd på Hof i Solør.


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Angående Anne Blix Lemmich får jeg ikke sett på det før jeg har kommet hjem og sett i boken om slekten Lemmich.... Det finnes en bok om slekten Blix, men da må jeg på Nasjonalbiblioteket og bestille den....

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Arne B. Kristiansen

    12

  • Leif Salicath

    21

  • Wenche Hillstrand

    33

  • Lars.O.Wangensteen

    8

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9049&idx_id=9049&uid=ny&idx_side=-103
 
Jeg vet ikke riktig hva dette kan være. Men en Hans Lemmich Kreutz blir født på Vang 25 februar 1795 på Vang.
 
Fadder er en Juel.  Kreutz var også fadder til 2 av Hans Lemmich Juels barn i Aurdal. Jeg så også i Eiker en forbindelse mellom
Selmer -Barbara Lemmich - Kreutz -de var alle faddere til Janna Cathrine

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8487&idx_id=8487&uid=ny&idx_side=-131

Høyre side.

 

Dette vil nok bevise at Hans Lemmich Juel i Aurdal var en ekte Juel.

Da forbindelsen mellom Kreutz og Lemmich var allerede før han ble født.  

 

Eller hva tror dere.

 

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i Aurdal synes det ganske vanlig å gi barna et ekstra-navn fra fadder eller andre kjente personer.  Foreldrene til Hans Lemmich Kreutz har vel fått både fornavn og mellomnavn fra sorenskriveren eller lensmannen.  Faktisk er Juel hyppig brukt som fornavn i denne perioden.

 

Den aktuelle Kreutz i Aurdal må være Christian Anker Berntsen Kreutz 1766-1827, sønn av sek.lnt. senere kjøpmann i Vinger, Bernt Fredrik Kreutz og Mette Maria Grønvold (Orning).  Christian var gift 2 ganger (med 2 søstre Lorentszdatter Hals, hhv. Anna Catharina f. 1765 og Karen Elisabeth f. 1775) og hadde flere barn født i Aurdal.

 

Anne Blix Lemmich er ikke nevnt i Slægten Lemmich og ingen av de andre Anne der kan passe inn, men det er faktisk to andre Lemmich nevnt med Blix til mellomnavn: Marie Blix Jonstrup f. 1734 og Thomas Blix Lemmich fenrik 10/3 1762, død 1765 (ikke nevnt i Ovenstad). Sistnevnte er nevnt under "spredte Lemmich" uten familietilhørighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Jeg henger meg på her etter at jeg i et eget emne søkte dokumentasjon om fødsel/dåp til på Hans Lemmich Juell, født 1775, 's dåp, eller noe om Dorthea Blix. Ser at det er mye diskusjon og usikkerhet omkring dette her.

Har dessverre ikke noe nytt å tilføre diskusjonen for øyeblikket.

 

Kaptein Hans Lemmich Juell (1773-1846) er for øvrig min tipp tipp oldefar  :)

 

Mvh Marit

Endret av Marit Grande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke lade være med at kommentere på denne tråd.  Min tipoldemor havde en broder,  Ernst Christian Doran (født 26. Sep. 1826 i Arendal), som blev gift med Ariadne Marie Juell (f. 29. Dec. 1835 i Risør).   Så jeg læser gerne emner om Juell slægten.

 

I flere indlæg refereres der til, at Dorthea Brix var konfirmeret, da hun fik sit uægte barn i 1775.  

Leif Salicath skriver 14. marts

 

Teksten på moren Dorthea Blix "konfirmeret frøken" ved barnets dåp i 1775 forteller at Dorthea trolig var nylig konfirmert, mao. at hun kanskje bare var 15-16 år.

 

Nok var hun konfirmeret, men at det skulle være indført i kirkebogen ved barnets dåb er en fejlfortolkning.

 

Der står i KB: ”Den 30. August confirmeret frøken Dorthea Brixes hjemmedøbte uægte søns dåb”

Confirmeret betyder i den forbindelse blot, at præsten har bekræftet hjemmedåben!  

Denne vending ”confirmeret” bruges i KB helt systematisk om bekræftelse af en hjemmedåb.

 

Undskyld, men jeg kunne ikke undlade at kommentere denne åbenbart udbredte misforståelse.

 

hilsen Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne

 

Du skriver:

 

Fant Dorothea i folketellingen for 1801, da hun bor hos sin søster Anne Regine gift Ramm. Ett lite problem oppstår da.... Hun skulle være eldste datter, men Anne Regine er 3 år eldre. Dorothea må være født i 1763 eller 64. Dvs at hun må ha vært 12 eller 13 når hun fikk Hans!!!!!!!

 

At hun opgiver sin alder til 37 år er ikke nødvendigvis troværdigt!

Der findes mange eksempler på, at kvinder foregiver at være yngre end de er.  Specielt når de er omkring 40 år og endnu ikke er gift.

Jeg havde en kvinde i min slægt, som gennem 10 år var 37 år gammel :wacko:

 

Så meget sandsynligt var Dorthea den ældste søster og dermed 42 år eller ældre i 1801 (og dermed 16 år eller ældre i 1775).

 

hilsen Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit

 

Referer til svarsinnlegg 59- Her har du Hans Lemmich sønn til Dorothea født.

i tilfelle du ikke har sett det innlegget.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-74

 

Linken blir feil. Se heller på link 59

 

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche,

 

Ja, dette må jo være den rette Hans :-) - dette hadde jeg ikke sett.

 

Har også lest ett eller annet sted at han først senere tok navnet Juell.  Høres også logisk ut, i og med at en annen først ble oppgitt å være barnefaren (hadde nok vært litt av en skandale), og at han på et senere tidspunkt i livet får vite hvem som er hans riktige far, og deretter tar hans navn.

 

Takk - flott jobbet :-)

 

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Marit

 

Hvis du leser igjennom innleggene så vil du også finne han konfirmert-død og gift.

Dorotheas fødsel og død er det verre med.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Wenche  :)

 

Ganske mye å lese gjennom så har ikke vært gjennom alt enda, men jobber meg videre.

 

Giftemål og død har jeg, men ikke konfirmasjonen eller noe om Dorothea.

 

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthea Brix’ søster Anne Regina Brix blev døbt i Åmot marts 1761.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-84

 

Broderen Steen Gustav Blix blev døbt i Åmot feb. 1765.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-101

 

Der er måske en mulighed for at finde Dortheas dåb i Åmot?

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet efter Marie Hedevig Blix i Kristiansand 1792

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24498/723/

nævnes børnene i denne rækkefølge:

De to sønner:

- Friderich

- Steen Gustav

De to døtre:

- Dorothea

- Anne Regina, gift Ramm

 

Dette skulle ifølge traditionen betyde, at Dorothea var den ældste af døtrene.

Hun må så være født mellem ca. 1749 (Friderich) og 1761 (Anne Regina).

 

Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Karsten for skiftet.

 

Da må en bare liste ut hvor de bodde før Åmot, da jeg ikke kan se

at de bodde der når Dorothea ble født. Har sjekket, men lett å

overse med den håpløse håndskriften.

 

Da stemmer heller ikke 1801 tellingen at Dorothea var yngre enn sin

søster, da skiftet  bruker å ramse opp etter alder.

Dorothea skal være født ca. 1752.

 

Wenche

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9189&idx_id=9189&uid=ny&idx_side=-68
Se høyre side.

Jeg sier bare endelig-endelig. 
 
Her er Dorothea Blix født 1751 og døpt 27 juli 1751 i Rendalen.

Shttp://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=pb04321730&gardpostnr=652&personpostnr=652e høyre side.
Her er gården han bodde på fra 1749-1757

mvh
Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra jobbet - gratulerer  :)

 

Da var hun faktisk 50 år ved FT 1801 og ikke 37 som oppgitt, hm... ganske avslørende.

 

Ser forresten at fogden Jens Juuel er fadder ved dåpen hennes, altså må det ha vært en forbindelse mellom disse familiene.

 

Mvh 

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogd Jens Juell var far til sorenskriver Hans Lemmich Juell som Dorothea "fikk" barn med!!!

 

Marit.... Har du sett den meldingen jeg sendte til deg om slektstilknytning...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere nære forbindelser mellom familiene Juell og Blix opp gjennom årene:

 

Fogd Christian Juell (1679-1744) overtok en husmansplass som lå under presteboligen i Hof.  Sognepresten var: Peder Blix

 

En Andreas Juel (1759-1837) tar familienavnet Blix.

 

Marit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.