Gå til innhold
Arkivverket

Jens Christiansen Juel - Fogd på Hof i Solør.


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hun døde helt riktig i Christiania 3. januar (på besøk hos sønnen Peder Villumsen Juell som da var residerende kapellan i Slottskirken) og ble begravet i Vang 15.01.1813. Det står "Frue" overstrøket Juell og Enke etter Sørenskriver Juell, ingen aldersangivelse på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Arne B. Kristiansen

    12

  • Leif Salicath

    21

  • Wenche Hillstrand

    33

  • Lars.O.Wangensteen

    8

Tusen takk, Geir. Veldig greit å få alt riktig.

 

Jeg legger inn et bilde av vielsen mellom Anne Christine og Hans Lemmich Juell 2.mai.1763.  Dansk kirkebok København, Sokkelund, Tårnby - oppslag 4.

post-639-0-05312200-1394552346_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett at dette er den riktige Pernille.

 

Datter av Alhed Jørgensdatter Neumann og Rådmann Hans Sørensen Lemmich

Pernille (Petronelle) Hansen Lemmich døpt 13 oktober 1716 i Bragenes. Faddere: Alhed Moth, Lisbeth Lemmich, Raadmann Wendelboe, Peter Buch, Peder Jørgensen Neumann. (Se side 170 over Bragenes 1706-1734). Død 1768 i Stange, Hedmark og begravet 30 april 1768 på Stange. (Se side 135 over Stange 1762-1787). Gift med Fogd Jens Christiansen Juel 12 august 1737 på Hof i Solør, Hedmark. Vitner: Christian Juel og Søren Hansen Lemmich. (Se side 266 over Hoff 1720-1749). Jens Juel død 1767 på Stange i Hedmark og begravet 19 juni 1767 i Stange. (Se side 134 over Stange 1762-1787).

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sorenskriver Hans Lemmich Juells hustru så konkluderer jeg med at hun heter Anne Christine (Olufsdatter) Larssen (Laursen)  Hverken ved dåp, vielse heter hun Lassen og ved barnas dåp så er hennes navn ikke nevnt.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Lemmich Juell (1775-1841) var en uekte sønn av sorenskriver Hans Lemmich Juell (1740-1810) som kun var gift en gang....... Hans opphav er det diskusjon rundt, men han og hans etterslekt er blitt regnet med i slektstreet....

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har du dåpen til til denne Hans Lemmich Juel, da man kun kan regne

med at han er faren hvis hans navn står der.

 

Det var ellers mange som kalte opp sine barn etter prominente personer. 

 

Kun dåp, der Hans Lemmichs Juels navn står anser jeg som bevis.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mange på internet feilaktig plasserte Hans Lemmich Juell er et stort problem.  Foran nevnte Dorothea Blix er en av de veldig usikre mødre til en Hans Lemmich Juell.  Her nevnes i alle fall fødselsdato og dødsdato som gjør det lettere å finne frem http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Hans_Lemmich_Juell 

 

Hvis han er en uekte sønn av sorenskriveren så må han være døpt i nærheten av Stange.  Jeg ser ellers at Per Nermo har koblet Dorothea Blix til sorenskriveren http://www.nermo.org/slekt/d0050/g0000062.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ledetråd kan kanskje være FS https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3ABlix~%20%2Bany_place%3Aoppland~%20%2Bany_year%3A1750-1842~  hvor Hans Polssen Blix på Toten synes å være eneste aktuelle i Oppland.  Hans vielse i kb er her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9311&idx_id=9311&uid=ny&idx_side=-27 på Toten og for meg ser det ut som vielsesdatoen er 26.nov.1752. 

 

Kb er kronglete å lese og jeg finner da heller ikke en mulig datter Dorothea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=14935&personpostnr=232652&merk=232652#ovre

 

Finner Ahlet Selmer og Hans Juel i 1801 i Aurdal

 

Det står Jull- men det er vel han, da han var gift med Selmer og hans mor Dorotea kom fra Aurdal i Oppland.

 

Skal ha giftet seg 25 desember 1801 i "Toten"  (ifølge Familysearch) men jeg klarer ikke å oppdrive det, verken i Toten eller Aurdal.

 

Når var folketellingen i 1801 på året. Hvis den var før desember 1801 så er hans ekteskapsdato feil. Da han er gift i 1801-tellingen.

 

wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9330&idx_id=9330&uid=ny&idx_side=-134

Har funnet 11 stk Hans Lemmich Juel med forskjellige koner, så det er ikke lett å sortere disse.

 

Men dette er den eneste Hans Lemmich Juel som er født 1775, som kan passe som Dorotheas Blix sønn.

 

Han dør 4 august 1841 og blir begravet på Vestre Toten 11 august 1841. Vi har jo hans halvbror Hans Lemmich Juel født i 1773 som

giftet seg med Øllegård Rosted Schultz. Men han døde 22 desember 1845 på Vang og begravet 8 januar 1846 samme sted.

 

Men dette er i hvertfall en kandidat.

 

Wenche

 

   

 

  

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mange på internet feilaktig plasserte Hans Lemmich Juell er et stort problem.  Foran nevnte Dorothea Blix er en av de veldig usikre mødre til en Hans Lemmich Juell.  Her nevnes i alle fall fødselsdato og dødsdato som gjør det lettere å finne frem http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Hans_Lemmich_Juell

 

Hvis han er en uekte sønn av sorenskriveren så må han være døpt i nærheten av Stange.  Jeg ser ellers at Per Nermo har koblet Dorothea Blix til sorenskriveren http://www.nermo.org/slekt/d0050/g0000062.html

 

Du mener Vang og ikke Stange, da det var på Vang Hans Lemmich Juel holdt til.

 

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken i #34 nevnes en fødselsdato på ettersøkte Hans Lemmich Juell (lensmannen): 12. aug. 1775.  Andre steder nevnes datoen 18. aug. 1775. Jeg har forsøkt å søke igjennom det meste av aktuelle kirkebøker uten å finne ham på denne dato, men datoen kan selvsagt være feil - eller jeg har oversett ham.

 

#41:  Ja Hubred, Vang, Hedmark er det riktige.  Jeg har blandet sammen Stange og Vang noen ganger før også fordi gårder har blitt flyttet mellom disse kommunene flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Mathea Thomle Gift. 1) paa Tomlevoldene 26 Sep . 1832 med Hans Lemmich Juell, født i Christiania 1 April 1797 (døbt i Akershus Slotskirke  11 s. M.), t paa Tomlevoldene 19 juni 1836 (begr. 28 s. M.), 39 A. gl., Søn af Major Christian juell og Wilhelmine Christine Neumann. Han tog i 1818 Præliminerex. med Charact. antagelig og 20 Decbr. 1824 norskjuridisk Embedsex. med Characteren ei ubekvem samt erholdt til den practiske Prøve i 1826 Characteren
vel. Derefter var han i flere Aar paa Contoiret hos sin Svoger Sorenskriver i Hadeland og Land jens Gram Thaulow, men kjøbte ved Skjøde af 10 juli, thgl. 7 Aug. 1832 Tomlevoldene for 1 800 Spd. af Svigerfaderen. Her levede han
derefter som Gaardbruger og Gjæstgiver til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Lemmich Juell er det mange av, foruten ovennevnte som Lars Ove nevner, har vi på slutten av 1770-tallet:

1. Hans Lemmich Juell 1787-1787 (sønn av Christian Jensen Juell og Christine Magrethe Dam)

2. Hans Lemmich Juell 1795-1868 g.m. Anne Dorothea Bekkevold (sønn av Ole Hansen Juell og Caroline Cathrine Bremer)

3. Hans Lemmich Juell 1798-1833 g.m. Anne Maria Hamborg (sønn av Iver Hansen Juell og Bente Kierstina Hagerup)

(Beklager om jeg har oversett at noen av disse allerede er kommentert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Geir.

 

Da vet vet jeg hvor jeg skal finne ekteskapet mellom de to.

 

mvh

Wenche

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.