Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å lete etter emigrant i amerika


Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Har fått så fin hjelp her tidligere, så håper nå at det er noen her som kan hjelpe meg litt til.

 

Jeg har en oldfar, Engebret Olsen født 03.05.1886 i Sør-odalen, som emigrerte til amerika i 1915.

Se lenke:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&personpostnr=228832&merk=228832

 

Som det står der så dro han til Washington, Monroe.

Men hadde vært så bra om jeg kunne klart å finne ut hvor han holdt til og om han ble der eller dro tilbake

til norge.

 

Håper noen kan hjelpe ;-)

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har fått så fin hjelp her tidligere, så håper nå at det er noen her som kan hjelpe meg litt til.

 

Jeg har en oldfar, Engebret Olsen født 03.05.1886 i Sør-odalen, som emigrerte til amerika i 1915.

Se lenke:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&personpostnr=228832&merk=228832

 

Som det står der så dro han til Washington, Monroe.

Men hadde vært så bra om jeg kunne klart å finne ut hvor han holdt til og om han ble der eller dro tilbake

til norge.

 

Håper noen kan hjelpe ;-)

 

 

Heidi

 

 

 

 

 

 

Han var kvar i Seattle, Washington 1918 när han mönstrade för 1a världskriget, bodde på TAcoma Hotel Jackson Street och var arbetslös.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ok, så det betyr at han var med i krigen det da eller??

 

Tror du det er noen mulighet for å finne ut evt hvor og når han døde??

 

Heidi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkar som han emigrerar till Canada 1926. Det kommer en Engebret Olsen född ca 1886 till Halifax 26 juli 1926, närmast anhörig är Anna Christensen i Dissensen, S Odal, Norge. En adress som liknar den han angett på mönstringen men då stod det Anna Olsen.

 

1920 bodde han i logement i Seattle och var fiskare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det ja at det er ham. Hans mor`s pikenavn var Christensdatter og gift Olsen og hun kom fra Sør-Odalen.

 

Da er nok dette riktig person.

Prøvde å søke på gravsted i Halifax men fikk ikke frem noen.

 

Hadde vært så fint å funnet ut hvor han døde men er ikke lett.

 

Heidi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ska till Winnipeg, Manitoba med Canadian National Railways immigrationsprogram. Han kan ha rest vidare efter det, men i Canada är sekretessgränsen 90 år så det kan vara svårt att finna honom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at han reiste også i 1905.

 

Det jeg har på han er at han dro i 1910 til canada og kom hjem i 1914 og så dro han

til washington i 1915, 3mnd før min bestemor ble født.

 

Så det er jo ikke umulig at han dro allerede i 1905.

 

Heidi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.