Gå til innhold
Arkivverket

Brevmysterium


tollefshagen
 Del

Recommended Posts

Nordøsterdalsmuseet fikk for noen dager siden et brev tilsendt fra en kvinne i Stavanger. Brevet var skrevet av en Ole Simensen Kjæreng, og adressert til en onkel av ham, Bersvend Kjæreng (Sandvoll), Ole skriver til sin onkel og lurer blanta nnet på om denne onkelen kan låne ham penger slik at han kan få kjøpt gården sin tilbake. Brevet var datert 14. mars 1907.

Denne Bersvend er født i 1831, og Ole Simensen Kjæreng var født i 1853.

Men hvordan havnet brevet i Australia? Det er en gåte som jeg gjerne skulle fått svaret på. Brevet ble funnet blant eiendelene etter en Oliver Olsen Tjore som utvandret til Australia i 1897. Kunne brevet være feilsendt? Ole Simensen Kjæreng trodde onkelen bodde i Amerika.

Kan det ha noen sammenheng at det var en annen Bersvend Kjæreng (fotograf) som bodde i Rogaland på denne tiden. Han var bror til denne Ole Simensen Kjæreng.

Er det noen der ute som kanskje kan hjelpe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 3.2.2011 den 8.31, tollefshagen skrev:

Nordøsterdalsmuseet fikk for noen dager siden et brev tilsendt fra en kvinne i Stavanger. Brevet var skrevet av en Ole Simensen Kjæreng, og adressert til en onkel av ham, Bersvend Kjæreng (Sandvoll), Ole skriver til sin onkel og lurer blanta nnet på om denne onkelen kan låne ham penger slik at han kan få kjøpt gården sin tilbake. Brevet var datert 14. mars 1907.

Denne Bersvend er født i 1831, og Ole Simensen Kjæreng var født i 1853.

Men hvordan havnet brevet i Australia? Det er en gåte som jeg gjerne skulle fått svaret på. Brevet ble funnet blant eiendelene etter en Oliver Olsen Tjore som utvandret til Australia i 1897. Kunne brevet være feilsendt? Ole Simensen Kjæreng trodde onkelen bodde i Amerika.

Kan det ha noen sammenheng at det var en annen Bersvend Kjæreng (fotograf) som bodde i Rogaland på denne tiden. Han var bror til denne Ole Simensen Kjæreng.

Er det noen der ute som kanskje kan hjelpe til?

Spennende!  Klarte du å løse mysteriet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Trådstarter har ikke vært pålogget siden 22 feb 2011.

 

I så fall kan det hende du må løse (påske-) mysteriet;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok; jeg begynner, og håper noen vil være med og løse "påskemysteriet":

 

Jeg finner Kjæreng på Tynset og i Troms.  Ettersom brevet ble sendt til Nord Østerdalsmuseet må det vel være Kjæreng på Tynset som er riktig sted.

 

Ole Simensen Kjæreng var født i 1853, i følge trådstarter.

Hans onkel Bersvend Kjæreng (Sandvoll)er født i 1831, i følge trådstarter.

 

Den andre Bersvend Kjæreng som trådstarter nevner, som var fotograf.

 

En Bersvend sønn av Ole Simensen og Ingebor Larsdatter ble født på Tynset i 1831.

 

 

 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Tillegg fotograf Bersvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Etter 7 år med taushet så er det en stor sjanse for at dette temaet ikke lenger er aktuellt.

Ja, det regner jeg med.  Jeg var bare nysgjerrig på om problemet det ble løst, og hvis ikke så syntes jeg det ville være artig å prøve og finne ut av det uansett, fordi det hele var litt snodig:)

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Retting av overflødig ord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein mogeleg innfallsvinkel ville kanskje vere å finne garden det er snakk om i pantebøkene (evt. i bygdeboka), og finne ut om han som ba om pengar, og som kanskje aldri fekk svar, nokon gong greidde å kjøpe tilbake garden.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.