Gå til innhold
Arkivverket

Problemet Hans Andersen Greenseie i Sigdal, født ca. 1743


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45958/329/?size=medium&mode=0

 

Jeg tror dette er "min" Hans, inderst hos Halvor Pedersen og Mari på Midtre (?) Green i 1765 (nederst på venstre side).  Kari Gullichsdatter, som står på høyre side, er nok hans blivende viv.  De trolovet seg 1. mai og giftet seg 20. juni 1768.  Forlovere var Halvor Green, trolig samme Halvor som han var inderst hos 3 år tidligere, og Ole Braaden (Bråten, antar jeg).

 

Jeg, og mange med meg, har i en årrekke prøvde å finne ut NÅR og HVOR den godeste Hans ble født, men hittil uten hell.

Alderen oppgis til 58 i 1801-tellingen og 67 da han døde i mars 1810.  Hvis jeg klarer å finne igjen gamle debatter omkring problemet, skal jeg legge lenke.

 

Karis opphav har jeg i boks - hun var datter av Gullik Pedersen Mollerud (død på Green i 1784) og Berte Olsdatter Rustand (død på Green i 1788), men gemalen er et stort problem....  Jeg kan ikke tenke meg at det er noen andre enn han som er på Green allerede i 1765, men hvor i all verden kom han fra?  

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lagt lenke til innlegg 46634 i det gamle forumet - kanskje andre kan hjelpe til??

Jeg har vrengt og vridd på alt og alle, uten å finne ut noe mer opp opphavet, så ALLE tips mottas med stor takk,

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt at jeg ikke få lagt lenke, men kan nevne at Hans og Kari får 10 barn:

Berte/Beret i 1768, Ingebor/Ingebjørg i 1771, Ole/Ola i 1774, Ragnhild i 1776 (død som liten), Ragnhild, født i 1777/døpt 1. jan. 1778, Kjersti i 1781, alle disse ble døpt i Sigdal.  Anne døpes 25. juli 1784 i Modum og Gullik (min ane) ble døpt 12. mai 1788 i Skoger.  De er tilbake i Sigdal da de to yngste blir døpt: Guri, døpt 29. mars 1793 - begraves 11 uke gammel, og Guri, døpt 1. november 1795.  Har også leita i Modum og Skoger, men hittil resultatløst,

 

Astrid 

 

Og stor takk til Åsbjørg for lenken!!

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-138
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070312630138.jpg

20. oktober 1766 døper Halvor Pedersen Green datteren Ingebor, og navnet på den siste fadderen er Hans Andersen t.p. Gren (må vel bety at han tjener på Green).

Hans bodde hos Halvor og kona i 1765 (inderst) og Halvor Green var den ene forloveren da Hans og Kari giftet seg i 1768, så jeg er temmelig sikker på at det hele tiden er snakk om Halvor Pedersen Green og kona Kari Olsdatter (som ble begravd samtidig: 13. juli 1773, han 58 og hun 48 år).

Halvor og Kari fikk mange barn, men mange døde som små, og flere av barna til "min" Hans og Kari fikk samme navn: Ingebor, Ragnhild, Anne, Ole og Kjersti (samt Gullik, men Gulliknavnet hører også hjemme i denne familien, moren til Halvor het Ragnhild Gulliksdatter).

 

Jeg stusser litt over at det er så mange like navn - noen som kjenner Halvor Pedersen Green og familien litt bedre enn meg??  Eller hva med den andre forloveren, Ole Braaden (trolig Ole Andersen Braaten)?  

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut endel mer, og begge forloverne var i slekt med bruden: Halvor Pedersen Green og Ole Andersen Braaden (Kvisle).  Sistnevnte var nevøen til Halvor, og når jeg leser nærmere om mellom Green i Sigdal/Eggedal-bøkene, blir jeg en smule nysgjerrig:  Halvor og moren til Ole Andersen, Ingebjørg Pedersdatter, var søsken.  Foreldrene, Peder Torgeirsen og Ragnhild Gulliksdatter, hadde også en datter som het Berte, hadde en "slegfred" sønn Hans Pedersen 1743.  Hun døde før 1760, står det under Green, mellom.    Kan det være en skriveleif?  Har sønnen fått feil farsnavn?   Kan Berte være moren til "min" Hans???

 

Jeg har ikke funnet dåpen til denne "slegfredsønnen" i Sigdal, og det store spørsmålet blir: er det noen som kjenner til denne Hans?

 

Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå at jeg iallefall har funnet moren til Hans, og det VAR Berhe Pedersdatter Green.  Jeg ba om tydehjelp av skiftet etter faren hennes, Peder Torgersen, i "tyde-forumet", og Espen Tjernshaugen skriver, "etter en kjapp titt":  Den anden og yngste Daatter afgangne Berthe Pedersdatter hendes Slegfreed Søn Hans Andersøn ligeledes 33 rdl.....".  Samt: "Fremdeeles indfandt sig Halvor Pedersen mellom Green, som anordnet Værge for Søster-Sønnen Hans Anderssøn for at (.....) agte hands Tarv".

 

Da VAR det feil farsnavn på Hans i bygdeboka, og det passer godt med at Hans var inderst hos Halvor i 1765, samt at Halvor og Ole (sønnen til Berthes søster) var forlovere da Hans og Kari giftet seg.  

 

Dette var skikkelig morosamt på en søndag kveld, dere!!!  Nå gjenstår det bare å finne ut hvor Hans ble født og hvem som var faren hans, men halvparten av gåten er nå løst,

 

Astrid ;)  

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.