Gå til innhold
Arkivverket

Peder Eriksen Falk f. 1690 - bosatt på Innergård, Salangen Troms


Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg har forsøkt å finne ut hvor Peder Eriksen Falk (Erichsen Falch) f. 1690 - d. 1760 ble født.

Han var bosatt på Innergård i Salangen i Troms.

Gift med Berit Tørrisdatter født ca 1697 og døde 1777

Skal være sønn av en Erik Olsen Falk (Erich Olsen Falch)

På nett svirer det mange informasjoner om hvor han ble født, så jeg nevner noen (selv om det kan være mer forvirrende enn forklarende) :

- Nord-Rollnes på Ibestad i Troms

- Medby, Salangen, Troms

- Bergen, Hordaland

- Sogndalsfjøra/Sogndal, Sogn og Fjordane

- Stedje, Sogn og Fjordane

 

Er det noen som klarer å løse denne nøtten?

 

 

Endret av Leif Høybakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan være riktig det. Men lurer på hvor de har funnet den informasjonen.

Ser at hans fra kommer fra Sogndalsfjøra, så da kan det være at hans far flyttet derfra til Nord-Rollnes på Ibestad og fikk sønnen der. Andre vil ha det til at han var født på Sogndalsfjøra, altså før de flyttet nordover. Sikkert ikke lett å finne ut av.

 

Har sjekket litt og funnet ut at Stedje er jo et prestesogn i Sogndal, så da kan det vel stemme med Sogndalsfjøra (Fjøra) i Stedje sogn som er et av sogna i Sogndal.

Endret av Leif Høybakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et tips som ikke gir noen siker info, men i alle fall langt på vei gir gode indisier på at Peder kom fra Sogndalsfjøra. Han har så sannsynligvis hatt et stopp på Nord-Rollnes før han dro videre til Salangen. Her er i alle fall link til noen som har forsket på Falk slekten rimelig grundig virker det som: http://nose.dk/Norge/falk.html#9

Så inntil annen dokumentasjon på at noe annet er korrekt, så forholder jeg meg til at han var født på Sogndalsfjøra.

 

Det kan også være at Peder og hans bror Niels dro i sammen nordover, og kanskje da til Trondenes/Ibestad området. Det er jo en Niels Erichsen Falch som i 1701 var tjenestedreng på gården til Hans Rasmussen Rafn på Røkenes i Trondenes. Det er vel en stor sannsynlighet for at dette er broren til Peder.

Endret av Leif Høybakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lett å forstå hva som står der. :( Noen som er gode til å tyde disse tegnene? 

Jeg klarer å få det til å være Olle på 10 år og Niels på 1 år helt øverst til høyre.

Men å få de tegnene i midten til å bli Peder, synes jeg er vanskelig... ?

Fint om noen klarer å tyde og informere om hva som står i de forskjellige kolonnene bortover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Tusen takk. Skjønner at det er mye å lære når det gjelder å lese gammel skrift...

 

Ser at du har funnet det transkriberte matrialet i den gamle databasen. Hvor vil man finne det nå når den legges ned?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.