Gå til innhold
Arkivverket

Anne Sophie Leganger


Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Jeg er ute etter Anne Sophie Leganger og mener å finne navnet hennes i teksten, men jeg kan jo ta feil. Det var ikke lett å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det som nedenfor, men med alle forbehold:

 

Feria III.tia J fresVig

[Det som står mellom dato/kirke og navnet Anna Sophia tror jeg ikke har noe med “din” dåp å gjøre)

Anna Sophia Johansd*. Leg bapt.  *rettet til Jversd.

 

Datoen er etter det jeg kan skjønne tirsdagen i påskeuka, og skal da i 1713 ha vært den 11. april. Dåpen skjedde i Fresvik kirke og veldig sparsomt med opplysninger om foreldre m. v.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke den riktige Anne Sophie. Anne Sophie Leganger ble enten født i 1712 eller 1714 i Leikanger. Hun var datter av Iver Iversen Leganger og Methe Dorothe Bugge. Hun var gift med fogd Ananias Christopher Harberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg korrigere meg selv: det er faktisk veldig godt mulig at det står Jversd. og ikke Johansd. - det forandrer jo saken litt, eller?

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på hvordan søsken til Anne Sophie Leganger er ført i KB. Noen er med Iversdtr./Iversen og andre bare med døpenavnet, men de er nok ikke døbt i Fresvik kirke. Er du sikker på at det står Fresvik kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som "Feria III.tia J fresVig" hvor det første "Feria III.tia" er datoen. Delen "fres" er jeg usikker på og "Vig" er jeg sikker på - men det må sies at jeg ikke er kjent med Leikanger og hvilke kirker som har vært eller er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjernshaugen, takk for hjelpen, men jeg er ikke helt sikker på om det er den rette Anne Sophie. Jeg spør derfor om der er noen andre, som kjenner til den familien og som vet om ovennevnte dåp er Anne Sophie Leganger, datter av Iver Iversen Leganger og Methe  Dorothe Bugge. På Internett har jeg funnet henne født/døpt både 1712, 1713 og 1714. Ville være fint om noen visste noe nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen strøtanker; hvis du finner henne på diverse nettsteder med varierende fødselsår og uten kildereferanse til dåpen, så er min tanke den at det faktisk ikke er noen som har funnet denne - og at omtrentelig fødselsår er beregnet ut fra senere opplysninger som begravelse eller annet.

 

Videre, om det virkelig er slik at jeg har tydet denne dåpen riktig, så inneholder den alfor knapt med opplysninger til bestemme den til dine personer. Barnet heter ganske riktig Anne Sophie, men foreldre er ikke navngitt, og det må undersøkes om ordet Leg virkelig var en forkortelse denne prestehånda brukte i forbindelse med Leganger, og hvis dette så skulle vise seg å stemme så ble det trolig døpt flere pikebarn med dette navnet der.

 

Er derfor helt enig med deg at denne innførselen er altfor usikker, og jeg ville ikke brukt den alene som bevis for noe som helst annet at det en gang ble døpt et barn av denne presten en gang i 1713 som fikk navnet Anne Sophie - punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på den dåpen nok engang og mener årstallet må være 1712 for på neste side kommer året 1713. I Digitalarkivet Databasevelgeren finner jeg henne født 1714, men jeg har ikke funnet henne i KB 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut lenke til funnet i Databasevelgeren, jeg får dessverre ikke til det tilslaget jeg ønsker. Du har rett mtp årstallet, 1712 står da også rett under innførselen og det burde jeg ha sett (og oversatt dato vil da også bli en annen)..

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesarkivet Sogn og Fjordane: Gravlagde i delar av Sogn og Fjordane i perioden 1669-1920


Prestegjeld id. Død dato Død år Kjønn Førenamn Etternamn Bustad Stilling Sivilstand Fødd dato Alder Merknad (kjelde) Kjeldetype 22345 1417 7/4 1770 k Anne Sophie Leganger Bjordal futeenkje e 1714 0 Enkje etter futen Harberg. Likpreike. Kyrkjebok, gravlagde

 

 

Det er det eneste jeg får til fra Databasevelgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les namnet som "Anna Sophie Ivers. d. Leg." og "Leg" er elles her forkorting for Leganger.

Det er ført under eller etter gudsteneste i Fresvik 3. juledag 1712.

 

Det kan vere eit spørsmål om det høyrer til denne gudstenesta. Innførsla kan vere føya til ved at presten har utført ein barnedåp utanom gudstenestene. Det seier ikkje innførsla noko om. Det er heller ikkje noko klart system i boka ved at dåp kjem før gravferder for kvar gudsteneste (her er det ført to "sep(ultus)", gravferder, først).

 

Nokre veker seinare bør det vere ein introduksjon som høyrer til. På neste side finn vi  "Mette Dorethe Hr. Ivers. Introducerit" på septuagesima sundag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tyding og forklaring.

Jeg fant dato for fødselen hennes 24. sept. 1712 på en internettside www.boslekt.com/html/fam304xx/fam30480.htm. Hun ble ifølge KB døpt 3. juledag 1712, dvs. 3 måneder etter fødselen. Det var vel vanlig før å døpe barn kort tid etter fødselen da barnedødeligheten var ganske høy på den tiden. Men kanskje det var andre regler for barn av folk fra høyere samfunnslag?

 

Moren Methe Dorothea Bugge ble introducerit 12. februar 1713. Mellom fødselen til Anne Sophie (24.sept. 1712?)  ville det være 4 1/2 måned. Egentlig for lang tid. Av den grunn kan jo egentlig ikke fødselen 24. sept. 1712 stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar har helt rett mtp datoen, jeg har tidligere blitt forklart at Feria III er tredje dag i påsken, men Feria betyr ukedag og er her brukt i forbindelse med jjulehøytiden - noe som jo også sammenfaller med innførselskronologien. Takk til Ivar for ny lærdom og beklagelse til Christel for feilinformering!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar har helt rett mtp datoen, jeg har tidligere blitt forklart at Feria III er tredje dag i påsken, men Feria betyr ukedag og er her brukt i forbindelse med jjulehøytiden - noe som jo også sammenfaller med innførselskronologien. Takk til Ivar for ny lærdom og beklagelse til Christel for feilinformering!

 

Det er ikkje alltid fullt samsvar mellom ordbøkene og bruken av ord (det gjeld også for norsk brukt av nordmenn). Men feria kan tyde dag, og her står det

"Feria Nativ.[itatis] Ima "; - altså  første dagen for (Kristi) fødsel 

så "Feria IIa" og "Feria IIItia"  - her er både Kristus og fødsel rekna som underforstått.

 

Ima, IIa, IIItia ("prima", "secunda", "tertia") er romartal for første, andre, tredje.

 

 

Dåpen skulle vere innan åtte dagar etter fødselen. Det var ikkje noko problem å halde for ein prest. Det var sikkert mange allmugefolk som hadde kome utanom kyrkjetid for å få døypt barn innan fristen.

 

Innleiinga av mora skulle vere 5-6 veker etter fødselen (ifl. Kristian Vs lov), utan at det var sett fram som ein nøyaktig "tidsfrist". Dette galdt alle "egte qvinder" - også prestefrua.

Septuagesima 1713 var 12. februar, som var 7 veker etter julaftan (også sundag), så det høver bra med ein fødsel kring jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen begge to. Da kan jeg se helt bort fra at hun ble født 24. sept. 1712 som nevnt på internettsiden.

Da ble hun født i desember 1712 og døbt 3. juledag 1712, og moren Methe Dorothe Bugge introducert 12. febr. 1713.

Da har jeg det på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.