Gå til innhold
Arkivverket

Gudrun Alvilde Thonstad i Amerika


Arne Birkedal
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om noen har opplysninger om Gudrun Alvilde Torkildsen Thonstad, født i Kristiana 1897. Hun reiste ned Bergensfjord 23,05,1915 til Amerika. Hun ankom Ellis Island og brukte kun Gudrun Thonstad som navn da. Skulle så gjerne visst hvor hun ble av. Hun er en fjern slektning av meg. Hennes mor og far døde, det samme gjorde hennes to brødre. Hun var alene igjen og reiste over for å få et bedre liv tenker jeg. 

Noen som vet noe?

Mvh Arne Birkedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ankommer New York 5 juni 1915. Det er hennes onkel Oskar Dahl som har betalt for reisen, og hennes destinasjon er hans adresse i Viroqua, Vernon Co, Wisconsin. Men det kan se ut til at hun er sendt til "Hospital" 15/6-1915. Usikker på hva det betyr eksakt, men mulig hun har blitt syk på reisen eller rett etter ankomst. De andre reisende har status som "good" i helse rubrikken, i hennes tilfelle står det good, men med et kryss over og deretter påskrevet til det jeg kan tolke som "set for hospital 6/15/15".

 

I følge 1910 tellling for Kristiannia er hun født 20/7 1897. Kan du verifisere hennes fødselsdag? Når hun ankommer New York oppgir hun at hun er 18 år og 4 mnd.

 

mvh

-R.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudrun Alvilde Torkildsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 20 July 1897 Kempen menighet, Oslo, Norway residence: 1897 Oslo, Oslo, Norway father: Asbjorn Torkildsen mother: Marie Elise Kristiansen

 


Gudrun Alvilde Torkildsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 8 August 1897 Kampen, Oslo, Oslo, Norway residence:   Oslo, Oslo, Norway father: Asbjørn Torkildsen mother: Marie Elise Kristiansen

 


Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 7 (1897-1905), Fødte og døpte 1897, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=639&idx_id=639&uid=ny&idx_side=-13
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227020891.jpg

 

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Enebakveien 10
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 3
Antall personer registrert på bostedet: 7
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Karen Brogren hm e Gaardeierske 1829 Sandsvær  

 

Gina Mathea Boding

hm e Maannedsplads 1838 Næs Rumerike  

 

Asbjørn Abraham Thorkildsen Thonstad

hf g Skomagersvend 1879 Stavanger  

 

Marie Elise Thorkildsen Thonstad

hm g   1873 Næs Rumerike  

 

Gudrun Alvilde Thorkildsen Thonstad

d ug   1897 Kristiania  

 

Arthur Hjalmar Thorkildsen Thonstad

s ug   26.01.1899 Kristiania  

 

!! Thorkildsen Thonstad*

s ug   26.10.1900 Kristiania

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=184&bnr=0018&lnr=03

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Platousgate 29
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 17

Antall personer registrert på bostedet: 70

 

(utdrag fra listen)

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Asbjørn Abraham Thonstad

hf g Skomaker S 23.01.1879 Stavanger  

 

 

Anna Sofie Christense Thonstad

hm g hustru 06.08.1874 Saaner  

 

 

Gudrun Advilde Thonstad

d ug d 20.07.1897 t  

 

 

M. Kvesetengen

Lo. ug Extrabud Hovedbanen 21.10.1892 Aasnæs  

 

 

Sigbjørn Syvers.

Lo. ug Smedlærling 28.10.1891  

 

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=126&bnr=0021&lnr=01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevaremegvel. Takk for opplysninger. Jeg hadde ikke ventet noe så raskt svar. Jeg prøver å finne ut hvordan det gikk med denne familien. Farfaren til Gudrun, Torkel Asbjørnsen Thonstad var en liten luring. Han giftet seg med Gemalie Torsteinsdatter Birkedal fra Gloppedalen. De ble raskt skilt ved dom, han hadde nok ikke vært snill med sin kone. Torkel døde i Flekkefjord 1913. Han var siktet for et drap på Tonstad i 1902, men fikk nok skylda over på en annen. Visstnok skal han ha tilstått 3 drap på dødsleie.

Så nå er det igjen å finne ut om  Gudrun fikk et liv i Amerika. 

Takker for svar 

Mvh Arne Birkedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ankommer New York 5 juni 1915. Det er hennes onkel Oskar Dahl som har betalt for reisen, og hennes destinasjon er hans adresse i Viroqua, Vernon Co, Wisconsin. Men det kan se ut til at hun er sendt til "Hospital" 15/6-1915. Usikker på hva det betyr eksakt, men mulig hun har blitt syk på reisen eller rett etter ankomst. De andre reisende har status som "good" i helse rubrikken, i hennes tilfelle står det good, men med et kryss over og deretter påskrevet til det jeg kan tolke som "set for hospital 6/15/15".

 

I følge 1910 tellling for Kristiannia er hun født 20/7 1897. Kan du verifisere hennes fødselsdag? Når hun ankommer New York oppgir hun at hun er 18 år og 4 mnd.

 

mvh

-R.O.

Tusen takk for svar. Vet du hvor jeg kan lete for å finne noe mer om henne? Var der et sykehus på Ellis Island? Er det mulig å finne henne i noen protokoll for døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har letet etter henne på Ancestry.com, men ikke funnet mer.  Hvorvidt det finnes protokoller for dødsfall i New York el. på Ellis Island vet jeg ikke. 

 

Det kan kanskje være fornuftig å begynne i en annen ende dersom en skal finne henne. F. eks. å finne ut hvem han var denne onkelen hun skulle til. Var tanken at han skulle hente/møte henne i New York ved ankomst? Trolig var hennes helsetilstand bra 5 juni mens 10 dager senere ble hun sendt til sykehuset. Hvorfor? Ble hun ikke hentet som avtalt? Amerika kan nok ha virket stort og skremmende for en ung dame uten nær familie. Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.

 

Det blir vanskelig å søke etter Oskar Dahl uten å vite når han ble født, emigrerte, sivilstatus osv...

 

mvh

R.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har letet etter henne på Ancestry.com, men ikke funnet mer.  Hvorvidt det finnes protokoller for dødsfall i New York el. på Ellis Island vet jeg ikke. 

 

Det kan kanskje være fornuftig å begynne i en annen ende dersom en skal finne henne. F. eks. å finne ut hvem han var denne onkelen hun skulle til. Var tanken at han skulle hente/møte henne i New York ved ankomst? Trolig var hennes helsetilstand bra 5 juni mens 10 dager senere ble hun sendt til sykehuset. Hvorfor? Ble hun ikke hentet som avtalt? Amerika kan nok ha virket stort og skremmende for en ung dame uten nær familie. Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.

 

Det blir vanskelig å søke etter Oskar Dahl uten å vite når han ble født, emigrerte, sivilstatus osv...

 

mvh

R.O.

Hei og takk for hjelp. Kanskje denne onkelen er Oskar O. Øksendal født 5/11 1886. Han utvandret til Wisconsin 30.03.1910. Det var menge fra øksendal som utvandret til Viroqua og de skrev seg som Dahl. Lorenzo Lamas som spilte i Dynastiet har en mor som hete rDahl og stammer herfra Sirdalen. Hørte rykter om at han her Dahl døde ugift uten barn i Amerika. Vet ikke når. Har du bry med å sjekke litt på Ancestry....

Er veldig takknemlig

Mvh Arne Birkedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er der noen som er på ancestry som kan kjøre en sjekk på Gudrun Thonstad igjen for meg . Hun er født 20.07. 1897 i Kristiania. Har prøvd å finne henne tidligere uten helt å finne ut hvor hun ble av. Til sommeren er det hundre år siden hun gikk på Bergensfjord og forlot Norge. Hennes mor og far var begge døde. Det var også hennes 3 brødre. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hunn ha brukt etternavnet Thorkildsen ?

US censud for 1920:

 

Name: Gudrun Thorkildsen [Guerdsen Thorkildsen]

Age: 21

Birth Year: abt 1899

Birthplace: Norway

Home in 1920: Rice Lake Ward 4, Barron, Wisconsin

Street: West Marshall Street

Race: White

Gender: Female

Immigration Year: 1916

Relation to Head of House: Niece

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Native Tongue: Norwegian

Able to Speak English:Yes

Occupation: Saleswoman

Industry: Art Shop

Employment Field: Wage or Salary

Attended School: No

Neighbors: View others on page

 

Household Members: Name Age

Carl Haaland 42

Inga Haaland 50

Kenneth Haaland 12

Gail Haaland 1

[1 6/12]

Gudrun Thorkildsen 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi er på rett spor her. Hun kan ha brukt navnet Thorkildsen. Men hun er født i juli 1897 og utvandret ned bergensfjord mai 1915. Men på findagrave står fødselsdato 1898. Når hun ankom Ellis Island juni 1915 brukte hun bare Gudrun Thonstad. Men jeg må ta en sjekk rundt dette sporet. Takk for hjelp. En plass er hun gjemt, en plass står navnet hennes. Døde hun 10 dager etter ankomst. Kom hun tilbake til Norge?. Var det ingen som møtte henne i New York? Har Ellis Island noen opplysninger? Hvis hun reiste hjem igjen så skulle vel hun finnes i passasjerlistene. Takker igjen for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstallet på gravstøtten, 1898, passer ikke på noen av de to ........ Som du vil se av lenken i mitt innlegg 12 er der to Epostadresser du kan kontakte og prøve få bekreftet hvilken Gudrun som er begravet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Fikk svar fra New York arkivet at de fant ikke noe mer om Gudrun Alvilde Thorklidsen Thonstad. Men jeg har lett overalt og alle spor slutter på Ellis Island. Døde hun på sykehuset hun ble innlagt på ved ankomst? Måtte hun reise hjem igjen? Møtte ingen opp for å hente henne? Fant ingenting.

 

Men så, sent i går kveld finner jeg Gudrun Alvilde Thorkildsen i Snåsa, der gifter hun seg den 30.11.1921 med Nikolai Olav Edvardsen fra Tjøtta. Ha er jernbanearbeider og hun er kokke.

 

Så der havnet du altså.

Men da finnes gjerne mye mer, etterkommere, historier. Var det om deg de sloss de to arbeiderne. Den ene måtte bøte med livet. Fikk du barn? Barnebarn? 

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen.

 

Ser at Nikolai var født i 1893 i Tjøtta.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa i Snåsa, Ministerialbok nr. 749A11 (1902-1927), Ekteviede 1921, side 184. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43879&idx_id=43879&uid=ny&idx_side=-193
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051107180194.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 19.3.2016 den 9.55, Ann-Mary Engum skrev:

Vielsen.

 

Ser at Nikolai var født i 1893 i Tjøtta.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa i Snåsa, Ministerialbok nr. 749A11 (1902-1927), Ekteviede 1921, side 184. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43879&idx_id=43879&uid=ny&idx_side=-193
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051107180194.jpg

 

 

Roy Søftings slekts sider


 
 

Nicolai Olaf EDVARDSEN

Mann 1893 -

 
Personlig informasjon    |    PDF
 
  • Navn Nicolai Olaf EDVARDSEN 
    Født 30 Mar 1893  Øvergården, Myklebostad i Tjøtta Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Kjønn Mann 
    Dåp 18 Jun 1893  Tjøtta kirke Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Person ID I144383  Roys slekt
    Sist endret 24 Nov 2019 
     
    Far Edvin Kornelius EDVARDSEN,   f. 23 Feb 1863, Øvergården, Myklebostad i Tjøtta Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 15 Feb 1896, Øvergården, Myklebostad i Tjøtta Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 32 år) 
    Mor Johanne Marie NICOLAISDATTER,   f. 14 Aug 1868, Nordgården, Bragstad i Tjøtta Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 11 Mar 1899, Øvergården, Myklebostad i Tjøtta Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 30 år) 
    Famile ID F50162  Gruppeskjema  |  Familiediagram

http://www.roysofting.com/Slekt/getperson.php?personID=I144383&tree=Roy

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.