Gå til innhold
Arkivverket

Askernøtter, Gui og Høn


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

3. november 1756 var det skifte etter Tolline Gulbrandsdatter på plassen Høybach under store Gui. Tolline var gift meden Lars Olsen og hadde barna Ole på 5 1/2 år og Anne på 2 1/2 år. Boets brutto var lik gjelden på 10 rdl.

 

Tollines opphav er relativt uproblematisk, hun var fra Stokke i Lier. Det er Lars jeg sliter med. Jeg finner flere skifter på familien med adresse store Gui, men det er bare i skiftet nevnt over at plassen Høybakk er nevnt. Jeg har ikke funnet begravelsen til Lars, så det kan tenkes at han flyttet fra Asker en gang etter Tollines død.

 

Lars Olsen blefødt på store Gui ca 1715 (trolig to til tre år senere). Foreldrene var Ole Larsen og Live Knudsdatter. Ut fra begravelsesoppføringen skal han ha blitt født rundt 1670, men Askerboka hevder han ble født rundt 1686. Ole Larsen er en av nøttene jeg sliter med. En mulighet jeg har i bakhodet er at han kan ha hatt en eller annen tilknytning til jernverket på Dikemark, som ble startet i 1697. Det bodde en Lars på Heggedal i 1693, Lars Halvorsen fra Askestad i Røyken, men med god hjelp fra Roger Fossum er han sjekket ut av saken.

 

Skiftet etter Ole Larsen skjedde på store Gui 20. november 1739. Av barn nevnes Lars 24, Siri 23, Kari 18, Gunhild 16 og Abelone 14. Gjelden var større enn verdiene i boet.

 

Før jeg går løs på drøftingen av Live Knudsdatter må jeg nevne at hun hadde vært gift en gang tidligere, med Asle Svendsen, sønn til Svend Madsen og Kari Olsdatter på store Gui.Det var skifte etter Asle 16. mai 1715. I dette ekteskapet var det tre barn, Svend på 2 år, Anne på 5 og Kari på 3. Boet var lite, men det kan skyldes at Kari Olsdatter da ennå var i liv. Skiftet etter henne er datert 18. desember 1717. Da var både Asle (som vi har sett) og søsteren Anne døde. Anne hadde vært gift med en Povel Olsen. Fra sitt andre ekteskap med Siver Olsen hadde Kari barna Svend 36 år, Ragnild 38 gift med Iver Alfsen og Dordi (alder ikke oppgitt) gift med Peder Olsen. Verdien av jorden i store Gui er i skiftet satt til 1 skpd 2 lisp salt. Ekteskapshistorien til Live tyder ut fra det jeg kan skjønne ikke på at Ole Larsen hadde noen tilknytning til Gui før giftermålet med Live.

 

Live skal i følge Askerboka være en datter til Knut Høen. Knut er den andre nøtten jeg sliter med å knekke. I 166X nevnes ingen Knut på Høn, jeg sliter med å finne noen alternative Knut-er som passer i Asker i det hele tatt. Eneste ledetråden jeg har er Lives bror Jon, som flyttet til Bjerkås. Jon var gift to ganger, men det ser ut til at begge ekteskap var barnløse. I alle fall var det ingen barn i live ved Jonsskifte 2. april 1756. Navnet på første kone oppgis ikke i skiftet, men andre gang var Jon gift med en Helvig Madsdatter. Hun hadde tidligere vært gift med en Helle Evensen og hadde en datter fra dette ekteskapet. Arvingene var Jons søsken Gulbrand Knudsen og Live Knudsdatter, og Helvig Madsdatters datter Marthe Helledatter. Gulbrand Knudsen dukket opp som en ny person for meg i dette skiftet, og jeg vet foreløpig ikke mer om ham. Boet etter Jon var ikke ubetydelig, 1301 rdl brutto og 1226 rdl netto. Av dette var 680 rdl den takserte verdien av 1 skpd 11 lisp jord i Bjerkås. Kan Jon første gangen ha vært gift med en arving til Bjerkås?

 

Live Knudsdatter var nå en eldre kvinne, og hun valgte å skifte sin arv etter broren, netto 183 rdl, videre til sine barn. Skiftet er datert 17. juni 1756, og vi ser at barna Svend og Anne (gift med Niels Hansen) fra første ekteskap lever, mens Kari var død og hadde etterlatt seg tre barn. Alle de barna fra annet ekteskap som var i live ved skiftet etter Ole Larsen i 1739, var fortsatt i live. Den eneste av Lars søstre som var oppført som gift, var Siri. Hennes mann het Jan Olsen.

 

Asker er et sogn jeg ikke har jobbet med i andre sammenhenger, så jeg håper at mer lokalkjente folk kan løse noen av de flokene jeg har klart å vikle meg inn i.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gifter Lars Olsen Gui seg igjen, 1760 17/10, nederst h. side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-180

 

Iflg. FS fikk de barna: Joen 30/11 1760 Asker, Tolline f.1/2 - dpt. 14/2 1762 do., Lars 24/2 1764 do., Niels f. 28/3 1766 do. og Mari f. 31/12 68- 8/1 1769 do. Mulig det er flere.

 

Så Lars levde i det minste til litt uti 1768 i Asker.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mistanke om det, Berit. Derfor har jeg bare to referanser til den i oppsettet mitt, alderen på Ole Larsen, som avviker grovt fra skiftet og påstanden om at Knut kom fra Høn. Resten er tatt fra skiftemateriale, og burde derfor være rimelig presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte være noe jeg glemte da jeg lagde oversikten. Lars og Agnete fikk barna Jon 1760, Tolline 1762, Lars 1764, Niels 1766 og Mari 1769. Jeg har ikke notert fødestedet til Tolline, de andre barna ble født på Bondi.

 

Av og til (ok, ganske ofte) begynner man å leke med ville ideer nå man står bom fast. En tanke jeg har tenkt, men ikke gjort noe forå sjekke ut ennå, er om Knut 'Høn' slett ikke bodde på Høn, men kan ha kommet fra Hønen på Ringerike?

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboka for barna til Lars og Agnete. Alle barna med unntak av Niels, ble født på Gui eie. Niels ble født på Gudim eie, kanskje en skrivefeil.

 

Joen ble født på Gui eie, 24/12 og døpt 30/11(1.adv.) 1760 Asker. Her er datoene feil i forhold til hverandre.  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-141

Tolline 1/2-14/2 1762 Gui eie http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-147 

Laers 24/2-26/2 1764 Gui eie http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-235

Niels 28/3- 30/3? 1766 Gudim eie http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-246

Mari 31/12 68 - 8/1 1769 Gui eie http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har trolovelsen og vielsen til Lars og Tolline 29/1-9/3 1746 Røyken http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8420&idx_id=8420&uid=ny&idx_side=-197

 

Tusen takk for vielsen. Her kan være informasjon å arbeide videre med. 

 

I dette tilfellet var klokkerboka ørlite mer utfyllende enn ministerialboka, den hadde med patronymene til forloverne også. At Jon Bjerkås var Lars sin onkel Jon Knudsen overrasker vel ingen. Hans Østern må vel være fra Østern i Hurum. Det er nabogården til Inglingstad, der datteren til Lars og Tolline, Anne Larsdatter og hennes mann Simon Olsen først bodde da de flyttet til Hurum. Jeg har hatt en kanskje litt uberettiget mistanke om at det har vært en forbindelse til familien på Inglingstad, men nå styrkes denne mistanken. 

 

Det rare er at Hans Inglingstad i klarskrift i klokkerboka har blitt gitt et patronym Rigvoldsen. Det har jeg aldri hørt før. Jeg mistenker at det må være en feilskrift for Ingvoldsen.

 

Jeg tror også nå at jeg vet hvordan Lars og Tolline har møtt hverandre, men det får jeg komme tilbake til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, Hans Richvoldsen bodde på Yggeset ved skifte etter svigerfaren Ole Ellefsen Løkenes i 1705 (folie 19b). Hans var gift med Lisbeth Olsdatter. Senere bodde Hans på Østern i Asker. Du finner ham i Askerboka side 300 Løkenes, 362 Østern og 386 Gjellum. Hans døde i 1759 og kona i 1751. De hadde flere barn, bl. a. Maren Hansdatter som var gift med Lars Eskildsen fra Stokker i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet "Knut Høen", eller rettere sagt hans navn, men ikke bosted. Det har seg slik at Joen Knudsen kjøpte gården Østre Høen i Asker av kapelanen i Lier Michel Sverdrup datert 19 Jan. 1720. I den forbindelse så lånte Joen penger av Eskild Halvorsen på Stokker i Røyken og Joen fikk da hans fader Knud Gulbrandsen og hans broder Gulbrand Knudsen til å være kausjonister. Begge sakene finnes i panteboka for Aker 1710 - 1740, folie 67. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå sikker på at Knud Gulbrandsen er identisk med Knud Gulbrandsen på øvre Bleiker i Asker som døde 88 år gammel den 4 Sep. 1737. Han var gift med Siri Joensdatter som døde 96 år gammel den 23 Nov. 1736. De hadde da vært gift i 57 år. Deres sønn Gulbrand Knudsen tok over bygsla i Øvre Bleiker i 1711 ifølge Askerboka . Ser vi videre på skifte etter Joen Knudsen Bjerkås den 2 Apr. 1756 (folie 131b), nevnt i #1, så bodde hans broder Gulbrand Knudsen på plassen "Wiele under gaarden Bleege" (Øvre Bleiker). Søsteren Live Knudsdatter var da hos sin sønn "Svend Aslesen paa store Gudim". Dette beviser at Knud Gulbrandsen Bleiker var far til Joen, Live og Gulbrand, ettersom Gulbrands sønn Anders Gulbrandsen Bleiker også var tilstede for sin far på skifte etter Jon.  :D

Endret av Roger Fossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.