Gå til innhold
Arkivverket

Ta i bruk søk etter to eller flere personer


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Vi har oppdatert programvaren til Digitalarkivet med ny funksjonalitet. 

 

Under avansert personsøk http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert har du fått flere valgmuligheter som gjør søk gjennom alle dataene mye mer effektivt:

  • meny for å velge et eller flere geografiske områder søket ditt skal lete i
  • meny for å velge en eller flere kildekategorier søket ditt skal lete i - legg merke til at du her kan velge kirkebokstype og/eller listetype
  • boks for å fylle inn en tidsperiode søket skal ta for seg

Dette betyr at du nå kan f.eks velge tidsperioden 1870-1890, "Fødte og døpte" fra kildekategorimenyen og deretter hake av for Hamre i Hordland. Nå vil søket kun lete i evt. transkriberte dåpslister fra kirkebøker som dekker disse årene og er fra Hamre prestegjeld. 

 

Legg også merke til at vi har lagt til felt for hendelsesdato i søkeskjemaet, så hvis du har en ide om hvilket år handlingen fant sted, kan du fylle ut dato her (obs! pass på å trunkere, du vet ikke hva som står i kilden: skriv f.eks. 188* i stedet for 1884).

 

Sist, men langt fra minst, har vi fått på plass flerpersonsøk. Du finner nå en lenke i søkeskjemaet for avansert personsøk, Legg til søkefelt for biperson. Klikker du på denne vil du få et nytt avsnitt med felt for å kunne søke etter en person nr 2, og om du ønsker, kan også du klikke på Legg til søkefelt for biperson under der igjen og søke etter en tredje person. Når du skal søke etter flere personer er det viktig at det ikke er flere enn 2000 treff for hver av personene. Du vil få varsling hvis du har for mange treff. Så et søk etter ole og kari uten å avgrense på tidsperiode, kildekategori eller å utfylle flere opplysninger om dem, vil ikke fungere, men etterhvert som du legger til opplysninger om ole og kari og/eller foretar valg om område, tidsperiode, hendelsestidspunkt osv. vil tallet for antall treff reduseres til under 2000 og da kan du klikke på søk og finne postene hvor Ole og Kari figurerer i samme bosted/hendelse. Du kan også hake av for at bipersonen skal dukke opp som neste person i dataene. Dette vil f.eks være nyttig når du skal søke etter brudgom og brud, eller barn, far og mor i en dåpshandling. 

 

Vi er veldig interessert i å høre fra dere mht feil eller mangler dere oppdager når dere tar i bruk avansert personsøk. Flerpersonsøket er helt nytt og det er begrenset hvor mye vi har fått testet det. Av praktiske hensyn har vi lagt det ut til testing på hovedserveren til Digitalarkivet og ikke på beta-server. På denne måten kan både dere og vi teste den nye funksjonaliteten samtidig. Vi håper dere vil hjelpe oss med testingen.

 

Brukerveiledning er også klar: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek/avansert-personsoek

 

Legg tilbakemeldingene deres som svar i denne tråden, evt. send e-post til digitalarkivet@arkivverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å søke etter Ole Ander* og person Kari som biperson og får omtrent 135 treff. Det som er underlig er at alle gjelder folketelling 1801 (mange steder), men ikke noe andre. Jeg har ingen forutsetning for å si at det er feil, men ville vel tro at jeg burde fått en del andre treff også? Jeg har ikke gitt noen begrensning på kilde.

 

Mvh

Finn K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nettopp det samme, og at det veldig raskt blinket en tekst med "Ditt uvalgt ga 197997 treff. Du må begrense utvalget til under 2000" før jeg raskt ble loset videre til siden med 145 treff.

Går jeg tilbake og gjør det en gang til, blir teksten stående og jeg må trykke på "Søk"-knappen en gang til for å fram listen over 145 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nettopp det samme, og at det veldig raskt blinket en tekst med "Ditt uvalgt ga 197997 treff. Du må begrense utvalget til under 2000" før jeg raskt ble loset videre til siden med 145 treff.

Går jeg tilbake og gjør det en gang til, blir teksten stående og jeg må trykke på "Søk"-knappen en gang til for å fram listen over 145 treff.

 

Det at du ble kastet videre skyldes mest sannsynlig en feil i Internet Explorer 8 og utviklerne har allerede en løsning for det på plass. Ved neste oppdatering skal dette være løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg kanskje systemet - hvert element i søket må hver for seg gi mindre enn 2000 treff da synes jeg kanskje funksjonaliteten ble noe redusert. Dersom en av personene gir et resultat på mindre enn 2000, burde det kanskje være tilstrekkelig.

 

Når er neste oppdatering?

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver av personene du søker etter må gi færre treff enn 2000. I noen tilfeller vil det holde å snevre inn søket til å gjelde et fylke, en tidsperiode, evt. en kildekategori. 

 

Det er kapasitetshensyn som gjør at vi må sette en begrensning. Hvis jeg har forstått det rett så vil det i et søk bli lett etter hver av personene og deretter kobles disse sammen alt etter om du har satt at de skal ha samme bosted, samme hendelse eller samme hendelsesdato. Hvis systemet ikke skulle hatt begrensning så ville det måtte huske hundretusner poster for hver av personene og koblejobben etterpå ville krevd veldig mye serverkapasitet, og når da flere tusen kjører et slikt søk samtidig, bryter serveren sammen.

 

Det arbeides med noen justeringer i programkoden denne og neste uke. Det er mulig feilfiksing i søket blir rettet i løpet av denne uken/tidlig neste uke, men det blir ihvertfall oppdatering rett før 1. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerpersonsøk er et viktig framskritt, men det gjenstår en del før man matcher funksjonaliteten i det gamle DA.

Problemet med dette søket er at resultatet lett kan liste et stort antall personer – det er behov for bedre mekanismer for å redusere antall treff og å jobbe videre med disse, når antall treff overstiger noen titalls personer.

 

Den viktigste mangelen i så henseende er at det ikke er mulig å søke på rolle. Uten å kunne søke på rolle er gjeldende funksjonalitet uegnet for kirkebøker.

Når man søker på flere personer vil det være en stor forbedring hvis de personene som matcher, f.eks barnet og moren i en dåp, kunne vises som en "gruppe" i søkeresultatet. Det er veldig tungvint å måtte vise detaljene for hver person i resultatlisten for å se info om de andre personene som "matchet".

Teksten "Kun neste person" kan med fordel endres til "Søk kun i neste person".

Jeg regner med at flerpersonsøk blir innført i de listespesifikke søkeskjemaene, med roller, og håper man da lager et "hurtigsøk" som i det gamle DA, med f.eks de absolutt mest brukte felt (barn navn, far fornavn, far etternavn, mor fornavn og mor etternavn for dåp) som en gruppe etterfølgende felt.

Når det gjelder geografi og kildetype ønsker jeg meg på sikt en to-stegs løsning der man kan søke etter kilder og så velge ut et sett av spesifikke kilder som man kan søke i. En ytterligere forbedring, som er mer komplisert å implementere, ville være å kunne lagre "Mine kildesett" som ville være mye mer effektivt for folk som jobber mye med et eller flere område.

Det hadde i mange tilfelle vært mye mer effektivt å ha et fritekstfelt for å velge geografi – svært mange kommuner har unike navn og det er veldig tungvint å traversere trestrukturen for å velge kommune®.

Det hadde vært bedre å ha alt som har med sortering å gjøre på siden som viser resultatet, gjerne med sortering på en kolonne ved å klikke på kolonnes tittel.

Jeg skulle gjerne sett et eksempel der "Samme hendelsesdato" er nyttig - her foregår det noe jeg ikke skjønner.

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at å kunne søke på rolle vil redusere ulempen ved at det max kan være 2000 treff pr. person, noe som er en meget alvorlig begrensning ved bruk av dette søket.

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker i Kirkebøker på Knut Hansen og Kari Knut* i samme handling. Får 22 treff, den første er Knut Hansen født 1809 i Breivik begravet 1919 i Herdla.

 

Problemet er at jeg bare finner en person registrert for denne handlingen - Knut Hansen - ingen Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Geir Thorud for gode innspill. 

Vi har lyst til å ha en venstrekolonne for søk/innsnevring ved siden av trefflisten, men pr idag er vi bundet av designet og vi har regelrett ikke plass slik det er idag. Dette er noe vi skal få orden på etterhvert.

 

Å få se informasjon om de andre personene du søker etter ser vi seiler opp som et stort forbedringspunkt. Dette blir særlig aktuelt når du bruker samme hendelsesdato for da vil du lete i data etter personer som er registrert med samme dato for en hendelse, f.eks. emigrasjon, eller flyttelister fra kirkebøkene. 


Kan også legge til at å kunne søke på rolle vil redusere ulempen ved at det max kan være 2000 treff pr. person, noe som er en meget alvorlig begrensning ved bruk av dette søket.

 

Utviklerne arbeider med å få på plass rolle som et utvalgskriterium. Det skal etter planen være klart til 1. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tillegg til, i trefflisten kan du alltid gå tilbake til søket ditt og foreta justeringer ved å klikke på "Åpne søkeskjema" som du finner til høyre over trefflisten. Det hjelper jo noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tillegg til, i trefflisten kan du alltid gå tilbake til søket ditt og foreta justeringer ved å klikke på "Åpne søkeskjema" som du finner til høyre over trefflisten. Det hjelper jo noe.

Dette er en funksjon som ikke er særlig intuitiv. Man går ikke "tilbake" for å justere søket. Mange vil nok tolke dette som å "gå tilbake" i nettleseren, noe jeg har registrert enkelte også gjør (husker ikke hvor jeg svarte på en frustrasjon over dette). Går man "tilbake" så mister man alt man har skrevet inn.

 

Jeg vet ikke hvordan man skal kunne gjøre teksten "Åpne søkeskjema" mer intuitiv (eventuelt mer synlig), men det kunne nok med fordel blitt gjort justeringer slik at det man hadde skrevet inn ikke hadde blitt borte ved å gå tilbake i nettleseren. Strengt tatt, det er jo forholdsvis vanlig at innholdet i ordinære inntastingsfelt ikke forsvinner slik det gjør her.

 

Jeg bladde raskt igjennom hjelpesidene og jeg kan ikke se at det er noen beskrivelse på hvordan man justerer søket sitt. Kanskje det burde gjøres? http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Treffliste-og-tabeller

 

Jeg registrerer også at man ikke kan justere noe-som-helst ved et søk gjort via "enkelt søk". Mulig det er litt forvirrende for noen, noen plasser kan man justere mens andre plasser kan man ikke (åpenbart vanskeligere å gjøre justeringer når det er snakk om en type fritekst-søk og søkemotoren leter gjennom mer enn ett felt).

 

Som sagt, jeg har ingen ideer på hvordan det kan gjøres mer intuitivt, men tror det med fordel kan gjøres endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No tek det til å bli skikkeleg moro her! Dette er ei stor forbetring. Funksjonen Åpne søkeskjema har eksistert sidan starten av det nye systemet, og er forklart i alle bruksanvisningar, men kanskje kunne det hengast på "på nytt" - eller ein kunne kalle det "rediger søkeskjema" dersom det er behov for å gjere det meir sjølvinstruerande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant jeg det ja, godt gjemt, helt i bunn av menyen under Søk: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek/endre-soek

 

At det er så godt forklart i "alle bruksanvisninger" er kanskje å overdrive. Poenget er vel uansett at når noe er intuitivt, så anser man det gjerne som enkelt å forstå og enkelt å bruke. I motsatt fall, når man ikke finner basisfunksjoner umiddelbart uten å måtte ty til bruksanvisninger, så kan det gjerne tyde på at det ikke er så intuitivt som man hadde intensjoner om at det skulle være (IKEA-løsning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg testar ved å søkje i folketeljingar i perioden 1900-1900 etter Ola og med biperson Kari. Begge stader kjem det opp at det er for mange treff, men eg får likevel "lov" til å søkje og få opp ei treffliste på 13 treff som tilsynelatande inneheld både Ola og Kari.

 

Korleis fungerer søket i dette tilfellet? Tek ein dei 2000 fyrste Olaane og dei 2000 fyrste Kariane og prøver å kople desse, eller er det gjort eit fullstendig søk trass i at dette ikkje skal vere mogeleg?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempa med det nye systemet er at det er vanskeleg å søkje i fleire personar dersom ein har lite informasjon. Det gamle systemet greidde dette, men då med begrensningar som at ein berre kunne søkje landsomfattande i folketeljingar, ein kunne berre søkje i påfølgjande person, og ein måtte klikke seg inn på kvar enkelt fylke og kommune. Det nye systemet lar ein søkje i alle kjelder (ikkje berre folketeljingar), i andre personar i same handling og gjev ei lang liste i staden for lista over fylke og kommunar med treff. (Ein kan framleis velje ut bestemte fylke og/eller kommunar dersom ein ynskjer det). Så dersom ein greier å komme under 2000 treff på kvar person er dette ei mykje betre løysing. Ein annan fordel er at ein kan søkje på deler av namn utan å få opp ei lang liste med "Oldervollske" avkryssningsboksar. Ser ein vekk frå kravet om minimum så og så mange teikn før/etter trunkering, at det ikkje er mogeleg å trunkere inne i eit namn og kravet om under 2000 treff for kvart søk ved søk i fleire personar så er det nye systemet svært fleksibelt. Likevel ville det ha vore ein fordel å behalde begge søkjesystema parallelt, men den diskusjonen er nok over.

 

Då det nye systemet vart lansert vart det opplyst at søk i påfølgjande person ikkje ville verte mogeleg. At det no likevel vert ei (begrensa) mogelegheit er eit framsteg. Håpar at søk i fleire personar også vert tilgjengeleg på dei spesifikke søkjesidene for folketeljingar, døypte, vigde, emigrantar osv. Når det gjeld emigrantane må ein også få ordna det slik at ein får opp lista over dei nærmaste personane før og etter, og mogelegheit til å bla i listene slik som det er i "gamle" Digitalarkivet. Kor langt ut eit evt. søk på biperson skal nå her er eit interessant spørsmål.

 

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt dette søket i dag, med biperson.

 

Her er det nok en liten bug ute å går: om jeg skriver inn ole olsen som hovedperson, periode 1901-1901, bruker anne som biperson og velger Trøndelag så ser ting greit ut. Verre blir det når jeg ikke vil ha med anne lenger og fjerner navnet hennes. Advarselen blir stående.

 

1. Skriv inn periode 1901-1901 og ole olsen. Åpne biperson og skriv inn anne

post-4173-0-34287900-1395479530_thumb.jpg

 

2. Avgrens søket, Trøndelag som geografisk område

post-4173-0-29537400-1395479537_thumb.jpg

 

3. Fjern anne og fjern Trøndelag fra geografisk område.

post-4173-0-52211300-1395479545_thumb.jpg

 

Boksen som viser 5644 treff (hvor anne tidligere sto) skulle jo egentlig blitt borte.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i grunn fortsette fra #17

 

Skriv anne som biperson 1 igjen, så får du rundt 33000 treff. Fjern anne igjen (33000 blir stående)

 

Åpne biperson 2, skriv inn anne og velg Geografisk område Trøndelag igjen, og resultatet blir dette:

post-4173-0-19376700-1395480683_thumb.jpg

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: når man allikevel har et system som teller antall treff for person før man faktisk søker, kan dere ikke få til at dette blir permanent for alle, uansett antall treff og uansett om man søker biperson eller ei?

 

Det er jo åpenbart veldig behagelig og ikke minst hensiktsmessig å kunne få et hint om hva man kommer til å finne før man trykker på søke-knappen. Er man under 2000 treff, så kan det jo allikevel være 1999 treff å gjennomgå, for mange til at jeg gidder å sjekke hver enkelt. Det er jo ingen praktisk forskjell på 2000 og 1999.

 

Selv om man er under magisk grense på 2000 treff, så er det ikke hensiktsmessig for de fleste av oss å gå gjennom 1999 treff for å finne den/de vi leter etter. Det vil jo samtidig hjelpe oss til å begrense et søk ytterligere og dermed finne det man leter etter raskere og enklere. Færre klikk, mindre knoting frem og tilbake, og ei stjerne i boka til nye DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de transkriberte kirkebøkene for Stømsø og Bragernes i Buskerud på nye DA.

 

I dag er det 28/3 og 31/3 er det slutt med gamle DA, hvor disse finnes.

 

Personen, Ole, som jeg lette etter er født 1826 på Strømsø, men han står under Tangen. Det er helt feil.

 

Her kan dere selv lese hva dere sier om sognehistoria for Strømsø og Tangen. Det står alfabetisk så det er lett å finne. http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: når man allikevel har et system som teller antall treff for person før man faktisk søker, kan dere ikke få til at dette blir permanent for alle, uansett antall treff og uansett om man søker biperson eller ei?

 

Det er jo åpenbart veldig behagelig og ikke minst hensiktsmessig å kunne få et hint om hva man kommer til å finne før man trykker på søke-knappen. Er man under 2000 treff, så kan det jo allikevel være 1999 treff å gjennomgå, for mange til at jeg gidder å sjekke hver enkelt. Det er jo ingen praktisk forskjell på 2000 og 1999.

 

Selv om man er under magisk grense på 2000 treff, så er det ikke hensiktsmessig for de fleste av oss å gå gjennom 1999 treff for å finne den/de vi leter etter. Det vil jo samtidig hjelpe oss til å begrense et søk ytterligere og dermed finne det man leter etter raskere og enklere. Færre klikk, mindre knoting frem og tilbake, og ei stjerne i boka til nye DA.

 

Vi vil ikke gjøre det selv om det jo kan være veldig nyttig. Det er fordi det krever en god del av server-kapasiteten, og da tenker vi at vi skal bare bruke der det er veldig nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de transkriberte kirkebøkene for Stømsø og Bragernes i Buskerud på nye DA.

 

I dag er det 28/3 og 31/3 er det slutt med gamle DA, hvor disse finnes.

 

Personen, Ole, som jeg lette etter er født 1826 på Strømsø, men han står under Tangen. Det er helt feil.

 

Her kan dere selv lese hva dere sier om sognehistoria for Strømsø og Tangen. Det står alfabetisk så det er lett å finne. http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Buskerud

 

Det blir en forlengelse av gamle Digitalarkivet, se melding her:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/190337-gamle-digitalarkivet-tilgjengelig-etter-1-april-2014/

 

Men til det du spør om. Vi er nå der at alle kirkebøker som finnes i gamle DA (Digitalarkivet) også skal være i nye DA, med noen mangler vi kjenner. Men det oppstår jo feil, slik at vi vil gjerne ha beskjed om ting som mangler. Vi har begrensede resurser til å teste, slik at hjelp fra brukerne er meget kjærkommet.

 

Men jeg forstår ikke helt hvilke kirkebok du savner, men sender du referanse til personen du søker i gamle DA, så skal vi sjekke hva som har skjedd. Du kan sende det til digitalarkivet@arkivverket.no hvis du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg hakar av for kyrkjebøker og Drammen får eg 54 treff, deriblant diverse som gjeld Bragernes og Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende kirkebøker fra Østre Toten er ikke overført - eller så er det jeg som ikke finner dem.

 

Konfirmerte Balke 1914-32

Konf Hoff 1910-20

Viede Hoff 1910-21

Begravde Hoff 1910-25

Begravde Balke 1914-27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.