Gå til innhold
Arkivverket

Aurskog/ Blaker i 1738-1739, tyding av dåp


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

I min jakt på forfedrene til min mann har jeg kommet til Aurskog-Blaker hvor hans morsslekt er fra.

Johanne Hansdatter er enke og bor med sin sønn Hans Olsen i folketellingen i 1801. Hun er da oppgitt til å være 64 år.

Ved søk i Bygdebok for Aurskog-Blaker og på FamilySearch finner jeg to kandidater født i 1738 og 1739.

Jeg har klart å finne dem i kirkeboken, men klarer ikke å tyde hva som står der. Vil noen være snille å hjelpe?

 

 

Dåp Johanne Hansdatter 1739

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), Fødte og døpte 1738, side 95.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7587&idx_id=7587&uid=ny&idx_side=-77

1739

januar f 11 og 13 døpt pigebarn d Hans Sørensen Høgaas og ***  *** b Johanen.

fadthr:

Ragnild Andresdtr, Inger Amundsdtr Toreid, *******; Hans Buons**, Niels ***.

 

DÅP JOHANNE HANSDATTER  1738

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), Fødte og døpte 1738, side 93.
Permanent sidelenke:
<http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7587&idx_id=7587&uid=ny&idx_side=-75>

 

Augusti 1738

d 4. f. og 10  (10 sønd eftr Trinit) d Hans Olsen *** og Maren Torbiørnsdatters barn JOHANNE

Fadd: Inger Amundsdatter Toreid, Marthe Engelbretsdatter Toreid, Gunhild Olsdatter Myrimellom, Hans Olsen ****, Anders Olsen Toreid.

 

Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fyrste les eg slik: 

d: 11 f: og 13 s: Taksigelse Fest.,

d: Hans Sørens: Bagaas,

og Karen Johannesdr b:

Johanne, faddere: Karen

Andersdr, Jnger Amundsdr

Toreid, Kirsten Johannesdr

Melugen, Hans Anonsrud,

Niels Tronssen Svardal. 


Den andre: 

Augusti | d: 4. f: og 10 (10 Sønd: eft: Trin:)

d: Hans Olssen Kleven og

Maren Torbiørnsdr barn,

Johanne; fadd: Jnger

Amundsdr Toreid, Marthe

Engelbretsdr Torejd, Gunild

Olsdr Myrmellem, Hans

Olssen Anonsrud, Anders Olss:

Torejd.

Endret av Atle Brandsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Atle

Tusen takk for hjelp, nå skal jeg studere tydingen din mot den vanskelige skriften så håper jeg at jeg kan klare å se det jeg også etterhvert.

Kjempefint.

 

Hilsen Inger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.