Gå til innhold
Arkivverket

Grete Svendsdatter f. 1699 i Salangen i Troms


Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg med å finne foreldrene og eventuelle andre slektninger av

Grete Svendsdatter

f. 1699 i Salangen i Troms.

d. 1771 i Salangen i Troms.

 

Først litt info om det jeg har av ubekreftede data så langt.

Hun var gift med Kristen Hansen f ?

og de fikk barna

1. Svend Kristenen f 1719 d 1785

gm Karen Hansdatter f. 1718

2. Hans Kristensen f ?

gm Ingeborg Iversdatter f. 1699

 

Jeg har søkt litt på nett og funnet at det opereres med to forskjellig sett med foreldre på Grete Svendsdatter, så jeg nevner det her:

Alt. 1:  Svend Nielsen, Årstein og Synnøve Ediasdatter

Alt. 2: Svend Saugmester / Svend Saugmo og ukjent kone av Svend Saugmester.

Kan det være at denne Svend Nielsen ble kalt for Svend Saugmester (at han jobbet som sagbruker/mester?)

 

Hvis denne teorien stemmer så kan det være slik at Grete Svendsdatter sin sønnnedatter Grete Hansdatter er tremenning av Tørris Svendsen sin dattersønn Anders Pedersen Falk hvor foreldrene i dag benevnes som Svend Saugmester og kone. Men så var det dette med å få dette bekreftet eller avkreftet da. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Svendsdatter og Kristen Hansen inngår i slektstreet mitt. Som (mulige) foreldre har jeg Svend Nilsen fra Åstein, Gratangen, født 1640, død 1710. Synnøve Ediasdatter har jeg som datter av en Edias, husmann på Selnes i Gratangen, død 1653, muligens sønn av en Halvor Ediassen på Forså, Gratangen(?). Må med skam bekjenne at jeg som helt fersk "slektsforsker" slurvet endel med kildehenvisningene, men jeg har i alle fall notert "se s. 432 i Astafjord bygdebok, bind 2".  Når det gjelder Svend Saugmester ("Sagmester" ved saga i Salangen), skriver  Prestbakmo i Salangen bygdebok at han var fra Vestlandet.  Professor Lars Ivar Hansen skriver i Astafjord bygdebok at "En tradisjon vil ha det til at han var innflyttet fra Vestlandet, nærmere bestemt Møre-traktene".  I alle fall dukker Svend sagmester opp som bygselsmann på Magesås i Salangen i 1675. Det er vel med andre ord grunn til å anta at Svend Nielsen og Svend Saugmester ikke er samme person.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Anita. Ser at andre opererer med at det var Svend Saugmester som var far til Grete, men det er vel ikke enkelt å finne noe mer sikkert om det. Forholder meg da inntil videre med at det er Svend Nilsen som er hennes far. Hadde Grete noen søsken?

 

Hadde også vært kjekt å høre om du har noe mer info om mannen, Kristen Hansen. Når var han født og hvem var hans foreldre?

Endret av Leif Høybakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt nærmere på disse personene, og konklusjonen må bli at dette er en kinkig sak og antakelig svært vanskelig å finne ut av. Blant annet ser jeg at Per Olai Prestbakmo forteller i bygdeboka for Salangen at en av de første norske oppsitterne på Sjøvegan, Kristen Hansen, var født 1655, og at han var gift med Grete Svendsdatter, født 1680 (!) på Laberg i Salangen. Deres barn var Hans Kristensen (født 1699) og Svend Kristensen, født 1719. Legg merke til at det er omtrent 20 års aldersforskjell mellom brødrene, noe som virker svært usannsynlig. Når jeg så slår opp på Laberg i bygdeboka, så fremgår det at Svein Saugemesters sønn Arne er oppsitter her i 1688. Han er oppgitt til å være 45 år gammel, og manntallet oppgir navnet på to sønner, Svend og Hans, h.h.v. 15 og 8 år gammel.  Navn på kvinner/jenter er selvsagt ikke oppgitt i manntallet, men Prestbakmo later til å mene at Grete må være datter til Svend Saugmester. Kort sagt: Her er det mangt og meget  som er forvirrende, og mange, inkludert meg selv, har muligens gått på limpinnen m.h.t. dette ekteparet og deres opprinnelse.  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, dette var  jo i grunnen litt spennende. Det er vel mye som man aldri helt får vite helt sikkert, så mye blir vel antagelser etter indisier og sannsynlighet. Da viser det seg kanskje at jeg hadde rett i min antagelse at Grete og Anders var tremenninger. Noen skikkelig bekreftelse får man vel aldri. Spørsmålet nå er om det da ikke er riktig å følge Pretbakmo sine antagelser her, i alle fall intill det foreligger noe annet mer håndfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kompliserer tingene enda mer, er at man antakelig ikke kan være sikker på at alle personer som man har antatt var Svein Saugmesters sønner, dvs Tørris Svendsen, Arne Svendsen (rydningsmann på Laberg), Anders Svendsen i Dalen (Salangerdal) og Nils Svendsen i Rotvik (Salangen) virkelig var hans barn. Prestbakmo  er såpass nøktern at han sier at de "antakelig (var) Svein Saugmesters sønner". Professor Lars Ivar Hansen virker derimot mer kategorisk når han skriver i Astafjord bygdebok: " I løpet av en drøy tiårsperiode fra 1682 til 1693 skaffet Svend sagmester og tre av hans sønner seg kontroll  med de gamle finneodelsgårdene på sørsida: Laberg, Salangerdal og Rotvik." Hva kildene til et slikt utsagn er, kan jeg ikke finne ut i farten, og man kan lure på om han bruker primær- eller sekundærkilder i dette tilfellet. Av litteraturlista ser jeg i alle fall at han har brukt eldre bygdebøker fra området i arbeidet med bygdebøkene.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Svendsdatter var datter av Svend Nilsen, Årstein. Dette fremgår av skifte etter Svend Nilsen i 1710. De etterlatte var hans kone Synnøve Ediasdatter og hans tre døtre "med forrige sin afdøde hustrue": Ingeborg Svendsdatter 32 år, Grete egteviet med Christen Hansen, Sjøveien og Berette egteviet med Peder Larsen, Aarsteen. Dessverre står ikke navnet på hans første kone i skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel "breaking news" med litt mer harde fakta. :)   Takk for det May.

Så fremt det ikke dukker opp en Grete til som datter av Svein Saugmester, så er vel dette det mest håndfaste "bevis" vi har å forholde oss til så langt. Så da hadde du ikke fått på limpinnen likevel, Anita. :)

Har du en link til dette skiftet, May?

 

Klarer vi å finne ut mer om Christen Hansen og hvem hans foreldre var også? Evt søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Svend Nilsen finner du i Skifteprotokoll 5 for Senja sorenskriveri, folio 165b.

 

Håper lenken fungerer. Her er den i klartekst: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25017/177/?size=full&mode=0

 

En Krisen Hanssen på Sjøvegan er nevnt i skiftet etter Povl Hansen Egede i 1707. Han var svigersønn til Reinholt Johnsen på Sjøvegan. (Dette ifølge Astafjord bygdebok, historie 2). Vet ikke om det er samme mann som Grete Svendsdatter var gift med i 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det May.

 

Håper på flere gode innspill vedrøende Kristen, og om det kan finnes noen flere indisier på at dette kan være riktig mann.

 

Hvis alt dette stemmer så er altså begge "foreldreparene" som folk flest operer med som foreldre til Grete Svendsdatter feil. Alstå Svein Saugmester og hans kone er ikke foreldre, og Svein Nilsen og hans kone Synnøve er heller ikke foreldre, men bare Svein Nielsen og hans ukjente første kone. Det burde jo være nyttig info for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Svend Nilsen finner du i Skifteprotokoll 5 for Senja sorenskriveri, folio 165b.

 

Håper lenken fungerer. Her er den i klartekst: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25017/177/?size=full&mode=0

 

En Krisen Hanssen på Sjøvegan er nevnt i skiftet etter Povl Hansen Egede i 1707. Han var svigersønn til Reinholt Johnsen på Sjøvegan. (Dette ifølge Astafjord bygdebok, historie 2). Vet ikke om det er samme mann som Grete Svendsdatter var gift med i 1710.

Dette var en interessant opplysning. Hvis det stemmer, betyr det at Kristen Hansen på Sjøvegan var gift to ganger, en gang med en datter av Reinholt Johnsen på Sjøvegan, og andre gang med Grete Svendsdatter. Kristen (Christen) Hansen oppgis å være 46 år i 1701-manntallet, samtidig som han har en sjuårig sønn ved navn Hans i samme manntall, altså er sistnevnte født i l694. Om man så går ut fra at Grete Svendsdatter var født i l680, så kan hun jo ikke  være mor til denne gutten. 

 

http://www.trekilen.com/Astafjord_1701.html

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.