Gå til innhold
Arkivverket

CARSTEN LÜTKEN WOLL, 1827-1897, arrestant, skomaker og predikant.


Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Carsten Lütken Wold, f.13.1.1837 i Bergen, d.1897 i USA; Hvorfor ble han fengslet og når/hvorlenge? Dette er Bergen rådhuskjeller (fengsel) 1860, på Carstens tid. Han er for øvrig gift med Mathilde Helene Woll f.9.3.1832 i Bergen, d.23.10.1888, i Houston, Minnesota, født Krum. Videre følger Bergen fengselsprests kopibok 8.3.1861, hvor presten skriver at han var vokst hos dannede borgerlige foreldre, og at han anbefalte flyttingen til Botsfengslet, både fordi han da kunne avsondres "fra et ham saa unaturligt Selskab som det blant herværende Fanger", og "tillige opnaae en tidligere Gjenforening med sin ulykkelige Familie". CLW søkte om opptak til den nye teaterskolen i Trondheim i 1860, etter anbefaling i brev fra Henrik Ibsen til Olaus Krabbe Lysholm, men kom ikke inn. Han debuterte ved Det norske Theater i Bergen spillåret 1853/54 som Eduard Frank i "Æktemandens representant". Hva skjedde? Videre Bergen nye tinghus og fengsel ferdig 1862.
1912322_604342172992483_165670948_n.jpg
1549401_604344359658931_228527960_n.jpg
 

 

Endret av Tore Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager  at jeg i farta skrev f. 1837, det riktige er f.1827, du har helt rett og alle de andre linkene dine dreier seg om samme personer.

 

Spørsmålet må presiseres. HVORFOR BLE HAN FENGSLET. NÅR SKJEDDE DET OG HVOR LENGE SATT HAN INNE. FØRST I BERGEN OG SENERE OVERFLYTTET TIL BOTSFENGSLET I OSLO?

 

Fødselsåret er rettet.

 

 

TORE

Endret av Tore Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, for etter fengselsprestens kopibok 8.3.1861, "sitter" han der og søker om overflytting til Botsfengslet i Oslo. Referer til teksten i kopiboken.

 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Carsten Lütken Woll sine barn:

 

(Bergen 1854): Har døpes sønnen HANS Ellertsen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=56&filnamn=dp12011816&gardpostnr=26169&personpostnr=78485&merk=78485#ovre

Hans Ellertsen Woll ble prest. (Her som sogneprest i Hof-Solør i 1900 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00424&personpostnr=1794&merk=1794) (og her som sognepret på Hisøy utenfor Arendal http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036556001501)

 I 1885 ble Hans E Woll far til CARSTEN THORVALD WOLL, - senere ble en kjent sanger i USA: http://en.wikipedia.org/wiki/Carsten_Woll. I 1910-tellinga er han juss-student i Christiania: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392071107

 

(Bergen: 1856): Her døpes datteren MATHILDE HELENE: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=dp12011816&gardpostnr=28116&personpostnr=84326&merk=84326#ovre

 

(Bergen 1860): Her døpes JACOB ANDREAS Krum: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=dp12011816&gardpostnr=32426&personpostnr=97251&merk=97251#ovre

 

(Bergen 1860): Her døpes sønnen Olaf Sarius Martin (men moren er en annen enn Carsten L Woll sin ektefelle): http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=62&filnamn=dp12011816&gardpostnr=32533&personpostnr=97572&merk=97572#ovre

 

(Christiania Trefoldighet 1865): Her hjemme-døpes sønnen FRITZ WILHELM AUGUST med selveste Lars Oftedahl som prest: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=692&idx_id=692&uid=ny&idx_side=-123

 

(Christiania Trefoldighet 1868): Her hjemme-døpes datteren KAREN MAGDALENE:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=692&idx_id=692&uid=ny&idx_side=-263

 

 

Kan det tenkes at Carsten Lutken Woll sitt fengselsopphold kan ha sammenheng med hans farskap i Bergen i 1860, der barnets mor er Anne Johanne Simonsen?

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Iver her har du gjort en kjempejobb. Nå har det seg slik at Carsten og Mathilde med barn har jeg allerede en masse om, men det kommer stadig til nye ting så takk igjen for det. At Carsten hadde et barn utenfor ekteskap var nytt, Olav født 30.0.1860 og sett i sammenheng med at han og Mathilde får en sønn Jacob Andreas 7. mars samme år inngir jo til spekulasjoner om bråk. Om uægte barn utløste straff på den tiden vet jeg ikke, men situasjonen kunne jo utløse andre hendelser som ga dom og straffeutmåling? I og med at Statsarkivet i Bergen ikke kan finne noen CLW innsatt eller noen domsavsigelse, er det kun Fengselsprestens kopibok vi har å holde oss til når det gjelder fengselsopphold. For øvrig var det ikke bare Carsten Thorvald, sanger og professor ved bl.a. St. Olafs College, Minnesota som som gjorde det bra "over there"; hans onkel Frits Wilhelm August, forsker og professor ved University of Wisconsin, senere ved UCLA, skrevet flere lærebøker om emnet landbrukskjemi og melkeprodukjsjon. Hans som ble prest vokste opp hos sin onkel fotografen Hans Krum i Trondheim. Ettersom du har vist slik interesse lurer jeg på om du har noen tilknytning til familien. Min tippoldemor Susanne Sophie Normann, født Krum, var Mathildes søster og jeg leter etter mest mulig opplysninger vedr. familien Woll, for amerikanske etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var det Christian V's norske lov av 15. april 1687 som gjaldt. Den erstattet Christian IV's Norske lov fra 1609. Strafferettslige bestemmelser gjaldt i store trekk fram til 1842, da vi fikk "Den norske straffelov, Lov angaaende Forbrydelser, av 20 de August 1842." Hvis vi ser på Kap.18, Om Løsagtighed, § 7.  "Den som gjør seg skyldig i Hor, straffes, naar det skjer med ugift Person, med Fængsel eller Bøder. Den Ugifte straffes med Bøder."

Carsten Vold, (Carsten Lütken Woll) gjør seg skyldig i hor (leiermål) etter denne paragraf og blir derfor dømt til ........ mnd/års fengsel. Vi vet ikke hvor lenge da de ikke finner skriftelige kilder i Statsarkivet Bergen. Kun fengselsprestens kopibok av 8.3.1861 å forholde oss til; "Søknad om overflytting til Christiania".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart om han skulle komme i fengsel for ett leiermål. Har aldri sett det før.

 

Han må i allfall ha blitt løslatt senest en gang i 1864 siden han blir far igjen i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunnen helt ening, men etter lovens bokstav i "Den norske straffelov, Lov angaaende Forbrydelser, av 20 de August 1842."  Kap.18, Om Løsagtighed, § 7,  var han straffeskyldig. Har heller ikke sett noe lignende på den tiden, min oldefar hadde to leiermål på 1870 tallet uten at jeg kan se at det hadde medført noe. Så enten er det forskjell på Lofoten og Bergen eller så har Carsten blitt dømt for noe helt annet, hvilket jeg ikke klarer å finne ut av. Foreløpig anser jeg dette som mest sannsynlig, da tidspunktene stemmer bra. Straffeutmålingen var vel også adskillig mildere på denne tiden enn tidligere.

 

TORE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fangeprotokollene for Botsfengslet, har du sjekket dem,

hvis han fikk innvilget overflytting til Oslo bør han finnes i protokollene der, også hans domsakt hvis den er bevart eller i det minste et sammendrag av dommen(e) står i fangeprotokollen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et meget interessant utdrag fra fengselsprestens kopibok (#1), men vi vet jo ennå ikke om C.L.Woll noen gang fikk en fellende dom som krevde soning.

http://www.hist.uib.no/fengselspresten/htm/I059a.htm

 

Unsett er det all grunn til å gå ut fra at både C.L.Woll selv, men også hans familie ble kraftig rystet. Det er vel denne rystelsen som fengselspresten først og fremst er opptatt av, og derfor opptrer som en slags advokat for Wolls familie  m.t.p. eventuelle straffeforfølgelse.

 

C.LWolls  åpenbare ”nærkontakt” i  Christiania (1865) med vekkelsespresten LARS OFTEDAL (som i 1865 var nyutdannet:  http://nbl.snl.no/Lars_Oftedal_-_1 ) , kan tyde på at en dramatisk endring har forekommet i livet hans en gang i perioden 1861-1865. – Ikke bare vedr. skammen som følge av å bli far til et barn utenfor ekteskap i Bergen , men kanskje like mye en hendelse koblet til en religiøs omvendelse.

 

(Det kunne være interessant å vite mer om Lars Oftedals oppkobling mot skomakere i Bergen, særlig når man ser hvor han befinner seg i FT1865, - antakelig meget kort tid etter at han hadde foretatt dåpen av FRITZ WILHELM AUGUST i Christiania. Her i Bergen i 1865:http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61301&gardpostnr=652&personpostnr=6768&merk=6768#ovre )

 

Det kan vel tenkes det finnes kirkehistoriske kilder som kan kaste lys over C.L.Wolls liv og dette vil jeg underøke når tiden tillater det.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NST nr 25 side 329 er det en "Carsten Lütken" nevnt. Kan det være samme person?

 

(jeg har ikke nr 25 her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig takknemlig Iver for alt den tid og arbeid du nedlegger i problemet CLW. Det er den event. fellende dommen som var

 

utgangspunktet mitt, noe vi oppdaget da vi fant utdraget fra fengselsprestens kopibok:

 

Hvor presten skriver at han var vokst hos dannede borgerlige foreldre, og at han anbefalte flyttingen til Botsfengslet, både fordi han

 

da kunne avsondres "fra et ham saa unaturligt Selskab som det blant herværende Fanger", og "tillige opnaae en tidligere

 

Gjenforening med sin ulykkelige Familie".

 

Som du skriver det virker jo nesten som han forsvare CLW og hans stakkars familie. Vel ugjerningen var jo gjort og hadde jo heller

 

ikke noe godt utfall for den stakkars barnemoren.

 

Når det gjelder Den norske straffelov av 1842's anvendelse av kap.18, § 7, som han jo har forbrutt seg mot, mildnet noe på den

 

tiden? Jeg ser med spenning frem til om du finner kirkehistoriske kilde som kan belyse CLW's liv. Jeg vet at hans kone Mathilde dør

 

ca. 1890, og han gifter seg igjen i 1894 og får enda en sønn.

 

Litt om forhistorien før 1860:  CLW søkte om opptak til den nye teaterskolen i Trondheim i 1860, etter anbefaling i brev fra Henrik

 

Ibsen til Olaus Krabbe Lysholm i Trondheim, men kom ikke inn. Han debuterte ved Det norske Theater i Bergen spillåret 1853/54

 

som Eduard Frank i "Æktemandens representant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NST nr 25 side 329 er det en "Carsten Lütken" nevnt. Kan det være samme person?

 

(jeg har ikke nr 25 her)

 

Jeg tror heller at dette er Carsten Lütken Woll's morfar Tollprokurør Carsten Lütken (eller Lytkien) 1758-1797 i Bergen. Huset hans:

 

Kong Oscars gate 48 eller Embetsmannshuset er en bygning fra Bergen sentrum som er flyttet til Gamle Bergen Museum. Et meget

 

vakkert hus.  http://www.kulturminnesok.no/kulturminnesok/kulturminne/?LOK_ID=87142

 

 

TORE

Endret av Tore Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var det Christian V's norske lov av 15. april 1687 som gjaldt. Den erstattet Christian IV's Norske lov fra 1609. Strafferettslige bestemmelser gjaldt i store trekk fram til 1842, da vi fikk "Den norske straffelov, Lov angaaende Forbrydelser, av 20 de August 1842." Hvis vi ser på Kap.18, Om Løsagtighed, § 7.  "Den som gjør seg skyldig i Hor, straffes, naar det skjer med ugift Person, med Fængsel eller Bøder. Den Ugifte straffes med Bøder."

Carsten Vold, (Carsten Lütken Woll) gjør seg skyldig i hor (leiermål) etter denne paragraf og blir derfor dømt til ........ mnd/års fengsel. Vi vet ikke hvor lenge da de ikke finner skriftelige kilder i Statsarkivet Bergen. Kun fengselsprestens kopibok av 8.3.1861 å forholde oss til; "Søknad om overflytting til Christiania".

Det er forskjell på å være arrestert (og dermed tilbringe dager/uker i arresten)  og å sone en rettskraftig dom med fengselsopphold som sanksjon.

C.L.Woll er åpenbart ute i trøbbel m.t.p. at han som gift mann har utført noe som ikke bare var klanderverdig moralsk sett, men også strafferettslig problematisk.

 

Adressaten for det vi finner i kopiboken til fengselspresten kan i denne sammenheng være den som dømmer og utmåler straffen for dette leiermålet (retten). At fengselsprestens ord også kan ha virket formildnende m.t.p. rettsprosessens ende er meget mulig, - kanskje så formildnende at eventuell påstand om fengselsstraff ble tilsidesatt, og at det hele endte med bøtlegging, - eventuelt at varetektsoppholdet kunne regnes som gjennomført soning. (For det er jo merkelig at han ikke lar seg finne i noen fengselsprotokoll).

 

Uansett ender han opp i Christiania med både sitt håndverk og sin familie. Og dette må jo ha hatt en årsak. Kanskje fengsels-prestens ord ble brukt i en eller annen form for det vi i dag vil kalle en slutt-prosedyre.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klargjør mye av den tids retts/domspraksis. Jeg tror vi har kommet fram til en tilsynelatende riktig løsning/forklaring, sett på bakgrunn av fengselsprestens kopibok, årsaken til fengslingen og de videre hendelser. Takk så langt og med håp om at du finner noe om CLW i de kirkehistoriske kilde du nevner med tiden.

 

TORE

Endret av Tore Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisutklipp fra ESTHERVILLE DAILY NEWS (Iowa), hvor CLW flyttet til (fra Madison Wisconsin) etter Mathilde døde og han giftet seg igjen og fikk en sønn. Bilde er av CARSTEN LÜTKEN WOLL.

 

post-2816-0-01341400-1395248799_thumb.jpgpost-2816-0-08566700-1395248913_thumb.jpgpost-2816-0-29761900-1395248941_thumb.jpg

Endret av Tore Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Carsten Lutken Wold er nevnt i Botsfengslets fangeprotokoller, innkom 6-4-61,

hvis du har en epost adr kan jeg sende kopi av protokollen.

 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten Lutken Wold er nevnt i Botsfengslets fangeprotokoller, innkom 6-4-61,

hvis du har en epost adr kan jeg sende kopi av protokollen.

 

Tom

 

Takker på forhånd Tom.

 

tore.and@online.no

 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.