Gå til innhold
Arkivverket

Hanna Teodora Gulliksen f. 1864 i Langestrand, siste spor i Kristiania 1897. Hva skjedde med henne?


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Dette er en lang historie, men skal prøve å bare gi nødvendig info:

 

Hanna Teodora Gulliksen f. i Langestrad, Larvik 25.10.1864. Flyttet til Kristiania med foreldre Hans Gulliksen og Andrea Trondsdatter og 4 søsken og giftet seg med maler Johan Peter Petersen 27.7.1887. Da hadde de allerede sønnen Gustav Alf Petersen, f. 1884 og Henry G. M. Petersen i 1887. Vilhelm R. A. Petersen, født 1889 og Johanne 20.10.1892, død 5 mndr gammel i 1893. Da Johanne ble født hadde faren Johan Peter allerede reist ut som sjømann. 

 

Hanna bodde med barna i Fjerdingen/Chr. Krohgsgt, så fikk hun Signe 8.5.1895 med ungkarl og dagarbeider Johan Karlsen, muligens fra Halden. Hva som skjedde de to neste årene vet vi ikke, men 18.10.1897 ble Signe døpt på Kroghstøtten. Så mister nok Hanna barna, eller dør hun? Signe har jeg full oversikt over, men i protokollen som omhandler henne står det om foreldrene: "Barnefaderen og moderens opholdssted ubekjendt". Det står også "Folker. 1/10 09 Bop. ukjendt". Det må jo gjelde foreldrene?

 

Jeg legger ikke inn mer opplysninger om guttene, men jeg vet (bekreftet) at de to eldste dro til USA i 1902.

 

Jeg finner ikke spor etter Hanna i hverken 1900 eller 1910. Har også lett etter henne død i Jacob fram til 1900, men kan ikke se henne. Har også lett gjennom "Hjemstavsregistreret" fra Johan Peter dro til sjøs, men finner hverken henne eller barna der. Sjekket emigrantlistene, men finner ingen som passer. Hun brukte også navnet Hanna Hansen - farens etternavn. Jeg har ikke lagt ut linker, for det står ikke mer der enn det jeg har skrevet, men de kan legges inn om nødvendig.

 

Er det noen som har vært borti Hanna tidligere, eller er det noen som har gode råd, blir jeg glad! 

Familien har fått mange biter på plass, men det skulle vært godt å få vite hva som skjedde med henne. Tross alt var hun bare 33 år da sporene forsvinner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel vielsen i 1887.Her kalles ektemannen for Johan Peter Andreassen.Ser at hans far het Petersen.

 

Hanna Theodora Gulliksen

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 27 February 1887 Oslo, Oslo, Norway father: Gullik Hansen spouse: Johan Peter Andreassen other: Andreas Petersen

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ann-Mary! Ja, han kaltes Andreassen da, etter farens fornavn, men etterpå(ved barnas fødsler)kalte han seg Petersen/Pettersen etter farens etternavn. Akkurat som Hanna også kalte Hansen - farens etternavn.

 

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å sjekke Gustav og Henrys immigrasjon i USA ? F.eks. Ellis Island ? Ved ankomst står det ofte nærmeste pårørende i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kari - meningen var selvfølgelig å sjekke Ellis Island, men har vel undervurdert hva jeg kunne finne. Det viser seg at disse to guttene reiser til faren! Johan Peter Petersen var bosatt i Ohio Street, Chicago. Det er nesten utrolig at de har greid å holde kontakten med ham i disse 10 årene fra han dro. 

 

Til Carsten - dette var spennende! Hvis en av disse to er den riktige Hanna, betyr det at det har vært en skilsmisse. Jeg har nesten vanskelig for å tro det, men jeg skal gå Hanna i 1900 og 1910 etter i sømmene. Vilhelm i 1900 gjør det litt ekstra spennende, særlig fordi det er så mange år mellom de to guttene og det faktum at jeg ikke har funnet sikkert bevis på Vilhelm i 1900, men godt bevis i 1910. Jeg har nok dessverre gått på den bommerten og ikke sjekket gifte Hanna'er så nøye, da jeg regnet med at sjømannen fortsatt var i live, og at skilsmisse USA-Norge var litt vanskelig å få gjennomført.

 

Takk for engasjementet, dere har gitt meg en ny dytt!

 

Er det mulig å lete etter Johan Peter i sjømannsrullene? Jeg har forsøkt, men finner ikke fram. Noen tips?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være samme Vilhelm , bruker etternavnet Finstad i 1911, nest nederst

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Fattigvesenet (Kristiania), Hjemstavnsregister, stykke 30 (OB/A-20045/F/Fb/L0030), 1911-1911, oppb: Oslo Byarkiv.

Merknader: Hjemstavnsregister

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/59784/42/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-od20120202614966.jpg

 

Det henvises til en protokoll i Oslo byarkiv,kanskje det kan være noe spor der........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig, takk! Dette er nok riktig mann! Det kan ikke være mange med den navnekombinasjonen og riktig fødselsår og - sted + yrke. Jeg fant ham med hotelljobb i 1910.  Du har også gitt meg en link til den Hanna Andreassen Findstad som Carsten fant i 1910-tellingen. Hun må sjekkes.

 

Takk igjen - det er godt å få innspill når det har kjørt seg fast :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvor glad jeg er for hjelp! Takk igjen, Carsten :)


 


Jeg må forsøke å samle dette litt og jeg legger inn "funnene": 


Marius Olsen Finstad og hustru Hanna Andreassen fikk barna: Normann Marinius 25.6.1898, Sverre Marius 7.6.1900, Trygve Andreas Antonius(?) 6.2.1904. Alle døpt 28.5.1906 i Jacob.


 


Denne familien ligner VELDIG på den Carsten fant i 1900, men uten Finstad-navnet. Marius Olsen og Hanna Olsen med barna Wilhelm Olsen f. 1889, Normann Olsen f. 1898 og barn Olsen f. 6.7.1900. Wilhelm her, passer utrolig godt inn som Hannas sønn fra første ekteskap. De er bosatt i Kirkegaardsgt. Petrus.


 


I 1910 dukker enken Hanna Andreassen Findstad opp i Stolmagergaten, Jacob krets. Sønnen Sverre, f. 7.6.1900 passer godt inn, men datteren Rakel, f. 14.3.1902 var ikke med på "familiedåpen" i 1906. Det står at Hanna er understøttet, men jeg finner henne ikke rundt 1910 i Hjemstavsregisteret. Det står ved barnas dåp at Hanna og Marius er gift, men det kan i praksis ha skjedd helt fram til 28.5.1906. Leter etter denne vielsen for den vil kunne bekrefte om det er riktig Hanna som er funnet. Det må enten stå skilt eller enke.


 


Når jeg ser på det siste jeg vet konkret om Hanna, så er det Signes fødsel i 1895 og dåp 18.10.1897. Dette er da Hanna mister omsorgen for Signe og Henry. Hvis det er riktig Hanna, betyr dette at hun trolig var gravid med Sverre da dette skjedde. Det blir mye på hverandre, men selvfølgelig ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant to av guttene til maler Marius Olsen Finstad døde. Dette stemmer overens med 1910-tellingen hvor det bare er Sverre igjen +  Rakel..

Når farens navn står i KB ved barnas død, er han da i live? Ville det ikke stått "avdød" før navnet hans hvis han allerede var død? Har lett etter Marius Olsen Finstad død (lett på begge etternavn) både i dødsfallsprotokollene og i KB for Jacob i perioden 1906 - 1911, men fant ingenting.

 

Er det noen som skjønner dødsårsaken på disse to? Kan forsåvidt lese bokstavene men det sier meg ingenting;

 

Trygve Andreas Martinius f. 6.2.1904, død 19.6.1906. Bosted Øvregt, 1 - nr 51

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1832&idx_id=1832&uid=ny&idx_side=-18

 

Norman Marinius Finstad, f. 1898, død 19.11.1906. Bosted Øvregt. 2 - nr 89: 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1832&idx_id=1832&uid=ny&idx_side=-23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - det innlegget var ikke kommet opp hos meg da jeg la inn #14. 

 

Da var han allerede død da de to sønnene døde, men han ble ikke nevnt som avdød. Tusen takk!

 

Jeg synes dette begynner å tegne til å være er den Hanna jeg jakter på, og jeg håper det avklares hvis vielsen til Marius Olsen Finberg dukker opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.