Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Steinar Skåla i Buskerud, d. før 1653?


Sindre Eriksen
 Del

Recommended Posts

Steinar Skåla gm. Turi Gardsdatter står som bruker av Skåla i Sigdal, Buskerud fra ca. 1614. Jeg ser at det er flere som har satt Steinar Hallvardsen Skåla og Ragnhild Toresdatter Kravik som foreldre til Steinar uten at jeg kan finne noe kilde for disse opplysningene. I bygdeboka for Sigdal og Eggedal bind 3, står Steinar gm. Turi, som første gårdbruker av Skåla, men ingen Steinar Hallvardsen er nevnt.

 

I bygdeboka for Nore-Uvdal, bind 3, s.1191 står det under Kravik riktignok ei Ragnhild, som datter av Tore Stenersen Kravik. Men det det er ingen opplysninger om hvem Ragnhild var gift med, hvor hun flyttet, eller barn av henne.

 

Så var Steinar Skåla sønn av Ragnhild Toresdatter Kravik, og har denne Steinar Hallvardsen skåla, som hun angivelig var gift med, eksistert??

 

Mvh.

Sindre Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar Skåla gm. Turi Gardsdatter står som bruker av Skåla i Sigdal, Buskerud fra ca. 1614. Jeg ser at det er flere som har satt Steinar Hallvardsen Skåla og Ragnhild Toresdatter Kravik som foreldre til Steinar uten at jeg kan finne noe kilde for disse opplysningene. I bygdeboka for Sigdal og Eggedal bind 3, står Steinar gm. Turi, som første gårdbruker av Skåla, men ingen Steinar Hallvardsen er nevnt.
 
I bygdeboka for Nore-Uvdal, bind 3, s.1191 står det under Kravik riktignok ei Ragnhild, som datter av Tore Stenersen Kravik. Men det det er ingen opplysninger om hvem Ragnhild var gift med, hvor hun flyttet, eller barn av henne.
 
Så var Steinar Skåla sønn av Ragnhild Toresdatter Kravik, og har denne Steinar Hallvardsen skåla, som hun angivelig var gift med, eksistert??
 
Mvh.
Sindre Eriksen

Endret av Sindre Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

selv har jeg oppført foreldre ukjent på Steinar Skåla (som også var eier av Bøle i 1647, har jeg notert).  

Når det gjelder kona til Steinar Hallvardsen/Halvorsen Kravik, har jeg Ragnhild Toresdatter fra Frøvoll.

Og hvis antatt fødselsår på henne stemmer sånn omtrent, må hun ha vært for gammel til å være moren til Steinar Skåla (født ca. 1510),

men det er mange ca-tall ute og går her.....

 

Jeg er etterkommer av to av barna til Steinar og Turi, Nils og Ingebjørg, så det hadde vært flott hvis en kunne finne ut av dette!

 

 

mvh. Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid,

 

selv er jeg også etterkommer av Nils Steinarsen gm Sønnøv Engebretsdatter, og sønn av Steinar Skåla og Turi Gardsdatter! Men det jeg ser av andre slektstrær er at foreldrene til Steinar Skåla angivelig skal være:

 

1. Steinar Hallvardsen Skåla 1546-1600 gm. Rangnhild Toresdatter Kravik 1560-1610. Ragnhilds foreldre er igjen:

 

2. Tore Stenersen Kravik 1530-1611 gm. Bergit Tjøstolvdatter Føssen 1545-1618. Og Tores foreldre er igjen:

 

3. tener/Steinar Hallvardsen Kravik 1505-1568 gm.RAGNHILD TORESDATTER (født ca. 1510)  

 

Problemet er at jeg ikke finner noen kilder for det som framkommer i ledd nr. 1! Nr. 2 og 3 står i bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjallarhorn #26(Høsten 2000) har Odd Arne Helleberg en artikkel om Busnes-ætta.

 

Der identifiserer han Steinar Skåla som en sønn av Tor Nilsen Skavlem og Ingebjørg Steinarsdtr. Kravik (se side 261). Ingebjørg var ei datter av Steinar Halvorsen Kravik og Ragnhild Toresdatter Frøvoll

Endret av Odd K. Stuvstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant Odd! Hvor er det mulig å få tak i denne "Gjallarhorn # 26"? tror du dette kan lånes gjennom biblioteket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant Odd! Hvor er det mulig å få tak i denne "Gjallarhorn # 26"? tror du dette kan lånes gjennom biblioteket??

 

Gjallarhorn blir gitt ut av Vestfold Slekthistorielag(VSHL) og Buskerud Slektshistorielag(BSHL).

Kan evenuellt bestilles der.

 

http://www.gjallarhorn-blad.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige opplysninger - på mer enn én måte, for jeg er visst ennå mer "i slekt med meg sjøl" enn jeg visste....

Jeg er også etterkommer av deres sønn, Helge Tordsen, så nå gjelder det å holde tunga rett i munnen!

 

Astrid ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.