Gå til innhold
Arkivverket

Tvillingdåp i Vang i Hedmark 1741


Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Erich Jensen Lille Hudbreds kone Anne Pedersdtr.

Derfor prøver jeg å tolke fadderne ved dåpen til deres to sønner, Jens og Peder, øverst til venstre her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-35

To er fra Bjørnerud og en er faster fra Lille Hudbred, men de andre?

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag hvor alt som er satt i klammer er usikkert. Jeg klarer ikke å se hva patronymet skal være – om det er en variant av Per, Pål eller noe annet, men det er jo interessant at det ser ut til å være det samme patronymet som mangler for de fleste. Flere av de foreslåtte gårdsnavnene klarer jeg heller ikke å finne igjen i FT 1801 og 1865 for Vang, men jeg er ikke lokalkjent eller kjent med eventuelle navneendringer, forsvunnede gårder eller forandringer i prestegjeldets dekningsområde.

 

1. Jens. . Test. Helge Johanss [Jøvstad] Jens [Perss] [Hval]. Berger [Pers]

Biørnerud, Kierstj [Pe..sd] [Jøvstad]. Karj [Pe..sd] Biørnerud,

 

2 .Jens: Christen [Persen] Finstad. Sirj Christen Finstad.

Berte Ole [skattumsberge.] Berte Jensd Lillehubred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag hvor alt som er satt i klammer er usikkert. Jeg klarer ikke å se hva patronymet skal være – om det er en variant av Per, Pål eller noe annet, men det er jo interessant at det ser ut til å være det samme patronymet som mangler for de fleste. Flere av de foreslåtte gårdsnavnene klarer jeg heller ikke å finne igjen i FT 1801 og 1865 for Vang, men jeg er ikke lokalkjent eller kjent med eventuelle navneendringer, forsvunnede gårder eller forandringer i prestegjeldets dekningsområde.

 

1. Jens. . Test. Helge Johanss [Jøvstad] Jens [Perss] [Hval]. Berger [Pers]

Biørnerud, Kierstj [Pe..sd] [Jøvstad]. Karj [Pe..sd] Biørnerud,

 

2 .Jens: Christen [Persen] Finstad. Sirj Christen Finstad.

Berte Ole [skattumsberge.] Berte Jensd Lillehubred

 

Takk skal du ha!

Jeg tror jeg har løsningen på problemet med plassering av gårdene. Jeg har hele tiden trodd det dreide seg om Bjørnerud i Furnes, men nå fant jeg at Hval, Jølstad og Bjørnerud er gårder i Vallset i Romedal, og siden familien to år senere makeskiftet Lille Hudbred i Vang med Evenrud i Vallset med prokurator Sverdrup, er det fristende å gjette på at fadderne til eldstesønnen Jens  kom fra Vallset.

 

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.