Gå til innhold
Arkivverket

Nils Johnsen født 1805 Nordrehov


Ole Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg prøver å finne min tipoldefar i kirkeboken fra Nordrehov, men klarer ikke å tyde skriften - vil gjerne vite når han er født og hvem hans foreldre er om noen kan hjelpe meg.

Beste hilsen

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole, har skumlest kirkeboka for døpte i Norderhov 1805 og fant to mulige kandidater – men det er lett å overse ting når det er så tettskrevet. Du har ikke oppgitt kilden til det oppgitte fødselsåret, så det kan jo være en mulighet for slingringsmonn begge veier utover dette. Fødselsdatoer er ikke oppgitt, kun dåpsdato.

 

Dåp 10. mars 1805 (Norderhov kirke): Niels – Johannes Knutsen Hønefos og Anne Joensdatter. Faddere: Willum Willumsen, Eric Olsen, Lars Larsen, Tollina Joensdatter, Guri Henricsdatter.

 

Dåp 1. januar 1806 (Lunder kirke): Niels – Joen Bjerche og Marthe Nielsdatter. Faddere: Elling Gundersen, Peder Hansen, Helge Hansen, Ole Haachedals hustru Barbro, Marta [An..ndsdatter].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for svar.

 

Fant de samme kandidater, men håpet kanskje det var flere "skjult" i den tette teksten. Du leser opplagt bedre enn meg - siden du tyder hele linjen.

Kilden til fødselsåret kommer herfra:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038114001322

Har også samme år fra bygdebok.

 

Foreløpig virker det vanskelig å komme videre, men vil søke litt rundt de personene du har funnet.

 

Ole

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kikk over døpte i 1806 også uten å finne passende kandidater.

 

Er det din Jon Olsen som ble viet 32 år gammel i november 1838?:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1845), Ekteviede 1839, side 60-61.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8171&idx_id=8171&uid=ny&idx_side=-219

 

Kandidatene Joen Bjerche og Marthe Nielsdatter i innlegg 2 er kanskje identiske med enkemannen John Haagensen Bierche og pigen Marte Nielsdatter Haugen som ble viet 29/9-1803 i Hole, og da kanskje også identiske med ekteparet i Norderhov som 13/3-1808 døper sønnen Joen, og 2/12-1810 datteren Sara Randine? – i 1808/1810 er deres bosted oppgitt til Narverud og Narverudeie. Det kan jo være et spor videre.

 

Ellers vil jeg anbefale å opprette en egen tråd i Brukerforumet, da vil du ha mye større sjanse til å få god hjelp og til å treffe på brukere som kan vite noe om det du etterspør.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen.

 

Nå har jeg lagt det ut på brukerforumet så får vi se.

 

Det er Nils Jonssen som gifter seg 8 november med Berthe Maria Olsdatter Freberg på Nykirke i Borre i 1838. Fadder Ole Marcussen Freberg er Berthe Marias far - hvem den andre fadderen er, Hans Andersen Falkensten vet jeg ikke. Skal uansett følge opp Joen Bjerche litt og se hva det fører til.

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.