Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker Høland, AK 1784


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har slitt med å finne en dåp i Høland i 1874. Men kirkebøkene litt stykkvis og delt. Mangler deler av boka for flere av årene.

 

Som siste mulighet sjekket jeg Notat og visitassider, og der fant jeg kirkebøkene. Kan det være riktig ? Kan noe være byttet om her ?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=7576

 

De bildene som er indeksert som notat- og visitassider, er også indeksert som enten kronologisk liste eller fødte og døpte, så det ser ikke ut til å være noe i veien med indekseringa her. Derimot later det til at fødte og døpte er ført noe hulter til bulter, slik at det kan være vanskelig å finne fram av den grunn. I slike tilfeller er listemodus til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Jeg overså tydeligvis Kronologisk liste.

 

Jeg trodde at notat og visitas var noe helt annet, og ikke at jeg skulle finne kirkebøkene der.

 

Og så er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "listemodus" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at notat og visitas var noe helt annet, og ikke at jeg skulle finne kirkebøkene der.

 

"Notat- og visitiassider" er en av flere listetyper som vi deler kirkebøkene inn i. Denne listetypen omfatter innførsler i kirkebøkene knyttet til visitaser og andre notater som ikke faller inn under de andre listetypene. I denne kirkeboka er listetypen brukt som klassifisering av den statistikken som finnes på s. 65, s. 75, s. 82 og s. 88.

 

 

Og så er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "listemodus" ?

 

Når du skal gjøre et utvalg av kirkebøker, er et av valgene "Velg kirkeboktype". Dersom du gjør dette valget, får du mulighet til å gjøre et ekstra valg: "Velg listetype". Velger du for eksempel "Fødte og døpte" vil du komme over i "listemodus" og bare bla i bilder som viser fødte og døpte. Det er særlig nyttig hvis presten har notert fødte og døpte her og der i kirkeboka si. Når du blar, vil du bla direkte fra s. 12 til s. 21 til s. 28, hvis det er disse sidene som inneholder fødte og døpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.