Gå til innhold
Arkivverket

Nils Johnsen født 1805 Norderhov prestegjeld


Ole Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg søker foreldrene til min tipoldefar Nils Johnsen - kan noen hjelpe meg?

 

Kilden til fødselsåret kommer herfra:

http://digitalarkive...f01038114001322

Har også samme år fra bygdebok.

 

Han ble viet 8. november 1838 med Berthe Maria Olsdatter Freberg.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-219

 

I kirkeboka fra Norderhov finnes det to med navnet Nils som har en far med fornavn som kan gi etternavnet:

Dåp 10. mars 1805 (Norderhov kirke): Niels – Johannes Knutsen Hønefos og Anne Joensdatter. Faddere: Willum Willumsen, Eric Olsen, Lars Larsen, Tollina Joensdatter, Guri Henricsdatter.

 

Dåp 1. januar 1806 (Lunder kirke): Niels – Joen Bjerche og Marthe Nielsdatter. Faddere: Elling Gundersen, Peder Hansen, Helge Hansen, Ole Haachedals hustru Barbro, Marta [An..ndsdatter].

 

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mine papirer at min tipptippoldefar Nils Johnsen Bergan , født 1805 i Norderhov, er sønn av Johannes Knutsen og Anne Joensdatter. Men siden du har funnet det andre foreldreparet som kan være aktuelle, skal jeg sjekke dette nærmere. Hilsen Tore Bjølgerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finner jeg at i 1822 blir Nils Joensen Haukedalen ,17 år, konfirmert i Sognedalen kirke. Det er vel Lunder (Sokna). Foreldre er de du nevner, Joen og Marthe i Narverudeie. Så kanskje det er disse likevel.Jeg får ikke noe hjelp av vielsen i 1838 i Borre. De flytter til Linnes i Lier, der sønnen Johan Nilsen blir født i 1839, og tilbake til Borre i 1846 for å overta bygselen på Søndre Kopstad. Kjenner du til om han hadde søsken? Hilsen Tore

Endret av Tore Bjølgerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1801 for Hønen, Norderhov, inneholder 358 personer, bl a det første foreldreparet du nevnte. De har sønnene Niels (7) og Joen (3). Det kan jo tenkes at Niels dør en gang mellom 1801 og 1805, og at de får en ny sønn de oppkaller etter han. Vi får lete i kirkeboka. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.