Gå til innhold
Arkivverket

Militærenheter i 1816 og 1818


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

I 1830 ble min tipp-tippoldefar Jacob Eliassen arrestert i Falun sammen med Jan Carl Feilberg. I den anledning ble de begge forhørt. Forhøret finnes i Kopparbergs länsstyrelses förhörsprotokoll 1823-1836, landskansliet vol. AIe:1.

 

Under forhøret forteller Feilberg at han i 1816 ble overført fra 1. Trondhjemske Infanteriregiment til en bataljon under ledelse av en Major med et navn jeg tror slutter på "skøld", og et kompani ledet av en offiser med navn jeg tror slutter på "dorff". Derfra ble han overført til artilleriet i Christiania ved et Batteri under ledelse av en jeg tror heter Mejdel. I 1818 blir han overført til et kompani i Fredrikstad under ledelse av en Kaptein jeg tror heter Scherning. (Se vedlagte dokumentutsnitt).

 

Er det noen som med utgangspunkt i dette kan identifisere de aktuelle militærenhetene og offiserene?

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

post-1981-0-32848700-1395247556_thumb.jpg

post-1981-0-50103200-1395247556_thumb.jpg

post-1981-0-66158500-1395247556_thumb.jpg

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - det var interessant. Ser ut som dette kan være rett Mejdel. Bataljonen denne Major ......skøld var sjef for var antagelig i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Her var det mye å sette seg inn i. I Ovenstad bind II finner jeg forøvrig en Johan Friedrich Tscherning på side 507 som kan passe med den "Scherning" som er nevnt i forhøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha forsøkt med flere varianter av T*dorff på google, dukket et innlegg her på brukerforum opp: http://forum.arkivverket.no/topic/108690-22981-g-l-tischendorf-trondheim-eller-stadsbygd/.

 

Denne kompanisjefen som Feilberg nevner i forhøret kan da være «Carl August Ferdinand Tischendorff, født 20. april 1778 i Berlin, offiser som ble sjef for Stadsbygske kompani i 1811».

 

Da gjenstår spørsmålet: hva het majoren som ledet Bataljonen som Stadsbygske kompani var en del av i 1816?

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadsbygdske kompani var etter 1814 organisert under 1. Trondhjemske Infanteriregiment, 2. Nasjonale Bataljon.

 

Det siste navnet jeg søker etter i denne sammenhengen er en major - antagelig bataljonssjefen for 2. Nasjonale Bataljon i 1816  - med et navn jeg tror begynner på "B" og slutter på "skøld". Er det noen som kan ha en idé om hvem denne majoren var?

 

post-1981-0-46832300-1395280000_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.