Gå til innhold
Arkivverket

Agnete Jørgensdatter (Hougs) Beyer 1688-1735


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at det finnes ulike publiseringer av hvem hun var gift med.

 

Agnete skal ha blitt født i Innvik, Stryn i 1688 og død 20.okt.1735 i Støren. 

 

Når hun kalles Agnete Jørgensdatter Hougs så finnes hun nevnt som gift med pers.kapellan i Innvik, Jørgen Absalonsen Beyer 1655-.  De fikk en datter Agnete Jørgensdatter Beyer - som også nevnes som født i 1688 i Innvik og død 20.okt.1735 i Støren.   Noe er opplagt galt.

 

Agnete Jørgensdatter Hougs skal 2) 7.jul1717 ha blitt gift med Christopher Andersen Bernhoft 1690-1754.

 

Er svaret at Jørgen Absalonsen Beyers hustru er ukjent og at det hele tiden er datteren Agnete det dreier seg om ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

er det ikke slik da?

Absalon Jørgensen Beyer  - Agnete Pedersdatter Krag

Barn:

Jørgen Absalonsen Hougs gift med Elisabeth Mogesdatter Hammer

Barn:
Agnete Jørgensdatter Hougs gift med Christopher Andersen Bernhoft

ærbødigst hilsen

 

Mathias Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Far til Jørgen var nok ganske sikkert sogneprest i Innvik, Absalon Jørgensen Beyer 1625-1670 og mor var Agnete Pedersdatter Krag 1616-1668.  En bror kan nevnes, sogneprest i Støren Bendix Absalonsen Beyer (Friis) c1660-1737 gift med Karen Hansdatter Hagerup c1650-etter 1701.

 

Elisabeth Mogensdatter Hammer var ukjent for meg, det samme med en Mogens Hammer.

 

Vet du hvor Hougs kommer fra - og var ikke slektsnavnet Beyer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Far til Jørgen var nok ganske sikkert sogneprest i Innvik, Absalon Jørgensen Beyer 1625-1670 og mor var Agnete Pedersdatter Krag 1616-1668.  En bror kan nevnes, sogneprest i Støren Bendix Absalonsen Beyer (Friis) c1660-1737 gift med Karen Hansdatter Hagerup c1650-etter 1701.

 

Elisabeth Mogensdatter Hammer var ukjent for meg, det samme med en Mogens Hammer.

 

Vet du hvor Hougs kommer fra - og var ikke slektsnavnet Beyer ?

Jeg har en teori på hvor Hougs kommer fra uten at den er sjekket, men jeg kan gi deg ledetråden min men den er veldig tynn. Fantes det kanskje en gård ved navn Houge i Breim eller nærliggende på den tiden?

 

http://slektenbeyer.com/genealogy/getperson.php?personID=I6&tree=beyer

 

Sjekk fadderene til Absalon, 3 ved navn Houge, Houe.

 

Etter familietradisjon avstammer Absalon fra Absalon Jørgensen Beyer, men kan ikke finne veien dit. Vi hadde i familiens eie, Absalon Jørgensen Beyer's bumerkestempel, men det gikk med i Bergensbrannen i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

pers.kapellan i Innvik, Jørgen Absalonsen Beyer 1655-.

Jørgen Absalonsen Hougs gift med Elisabeth Mogesdatter Hammer

 

Jørgen Absalonsen Beyer ble sist sett som student i 1679. Etter dette forsvinner han ut av kildene.

 

Kapellanen i Innvik, hvor Absalon Jørgensen Beyer var sogneprest, var Jørgen Olsen Hougs. Høyst sannsynlig bror til Jonas Olsen Hougs, sogneprest til Stord.

 

Jørgen Olsen Hougs var trolig Hr Absalons svigersønn. Mer om dette fra #709ff i debatten "Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim"

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jørgen Absalonsen Beyer ble sist sett som student i 1679. Etter dette forsvinner han ut av kildene.

 

Kapellanen i Innvik, hvor Absalon Jørgensen Beyer var sogneprest, var Jørgen Olsen Hougs. Høyst sannsynlig bror til Jonas Olsen Hougs, sogneprest til Stord.

 

Jørgen Olsen Hougs var trolig Hr Absalons svigersønn. Mer om dette fra #709ff i debatten "Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim"

 

 

Søskenflokken til Jørgen Olsen Hougs og Jonas Olsen Hougs, finnes det en oversikt over disse?

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at denne tråden blir leia inn på rett kurs og justert i forhold til Friis-tråden. Kanskje finst det endå fleire trådar som kan trenge ein "fasit" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere, men jeg synes denne er meget interessant Aase.

 

Vi snakker jo om Beyer og Hougs...

 

 

Jonas Olsen Hougs blir koblet til Stord derav at han var sognprest der, hvor ble han født?

 

Hans far Oluf Jonsen Torp skal ha vært fra Jämtland i Sverige, var han også prest? Jeg ser familien holder til i Haus og at Jonas muligens er født der.

 

 

Jørgen Olsen Hougs har jeg ikke sett koblet til andre steder enn Innvik, han var Kapellan der men hvor ble han født?

 

Jeg lurer på om ikke Jørgen like godt kan være fra Gloppen da vi jo har Houge i Veriede..... Finnes det beviser for at Jørgen kom fra Haus?

 

 

Grunnen til mine spekulasjoner er som jeg har nevnt før er at min Tipp Tipp Tipp Tipp oldefar hadde følgende faddere i sin dåp i Gloppen 24. november 1732:

 

1. Absalon Larsen Beyer, født 1732, døpt 24. november 1732          

 

Mors navn Ane Marie Mortensdatter Beyer

Fars navn Lars Jonson Fossheim          

 

Fadder Jacob Vatler    

Fadder Erich Olsen Houge  

Fadder Jacob Olsen Houge  

Fadder Agneta Boregrsd. Houge  

Fadder Inger Pedersdatter Ryhg  = Inger Pedersdatter (Beyer) gift med Nils Ellingsen Rygg

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 2 (1712-1735), Kronologisk liste 1732, side 312-313.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11424&idx_id=11424&uid=ny&idx_side=-159
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228290605.jpg
 

Jeg er også ute etter hvem disse fadderene var, både Houge og Rygg er jo navn som er "kjent" for de som har studert det Beyerske slektskart tidligere.

 

Alle innspill mottas med stor takk.

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken din er absolutt interessant og fortener å bli drøfta.

 

Dersom vi ser på korleis folk blir nemnde, så har vi ei svært vanleg form der ein brukar av genitiv - ein Jørgen, busett på på Hauge, eller også: FRÅ Hauge, kan bli kalla "Høgs-Jørn".

 

At dette kan gå over til å bli brukt som etternamn, har vi truleg minst eit døme på - det dukkar opp ein mann på Røros midt på 1700-talet som blir kalla Steffen Loss, og som truleg er identisk med ein Lots-Steffen frå Gloppen (knytt til garden Lote).

 

Når det gjeld dåpen du nemner, er skrifta temmeleg utydeleg på denne sida. Eg skal kome tilbake til ein liten presentasjon av nokre av fadrane. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11424&idx_id=11424&uid=ny&idx_side=-159

 

Redigert: Fadder Agnete Byrgedtr Hauge er fødd Rauset. Ho er dotter til Byrge Rasmusson Rauset og Boel Jensdtr Nybø - dotter til Jens Hansson Schreuder og Anne Jørgensdtr Beyer som er syster til presten Absalon Jørgenson i Innvik. Byrge og Boel er vigde her.

 

Agnete Byrgedtr gifter seg i 1707 - mannen er då kalla Gabriel Olsson, og ved trulovinga er han kalla Gabriel Olsson Tambur. Dei har hatt hastverk, for sonen Jon kjem allereie tidleg i 1707 - dei er då kalla Hauge, og blir buande der til dei døyr.

 

Utan at det har noko med saka å gjere (så vidt eg kan forstå) vil eg ta med at Agnete ikkje var fyrstevalet til Gabriel. Han er nemnd i eit skifte på Føleide i 1704 - der avdødes stedotter Klara Johannesdtr aktar å tre inn i den heilage ektestand med Gabriel Olsson - men ho gifter seg med Ola Rasmusson Heggdal i 1706 i staden for.

 

Eg har lese meg til at Gabriel Olsson også skal vere frå Rauset, men eg har ikkje sjølv-funnen dokumentasjon på det.

 

Den andre kvinne-fadderen er nok som du påpeikar, Inger Pedersdtr Beyer f. ca 1713, dotter til Peder Kristofferson Sårheim og Dorte Monsdtr Beyer på Rygg.

 

Dei tre kara-fadderane slit eg litt meir med. Den fyrste trur eg må vere Jakob Vever, som skriftar sist på sida her i 1739, men kven han elles er, har eg faktisk ikkje nokon teori om. Hustru har han og. Kanskje kan eg vere heldig og finne ein td fadderskap som fortel noko, men det har eg ikkje så langt.

 

Erik Olsson Hauge, dersom det er Hauge det står, eg tvilar i grunnen, men slit med å finne eit betre alternativ, er opphavleg frå Roti på Eid, og gift med Mari Korneliusdtr Hauge ytre, dotter til Kornelius Ellingson frå Hauge indre, og kona Marte Pederdtr f.Mettenes.

 

Tredjemann, Jakob Olsson Hauge, har eg ingen kandidat til.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas Olsen Hougs blir koblet til Stord derav at han var sognprest der, hvor ble han født?

Hans far Oluf Jonsen Torp skal ha vært fra Jämtland i Sverige, var han også prest? Jeg ser familien holder til i Haus og at Jonas muligens er født der.

Jørgen Olsen Hougs har jeg ikke sett koblet til andre steder enn Innvik, han var Kapellan der men hvor ble han født?

Jeg lurer på om ikke Jørgen like godt kan være fra Gloppen da vi jo har Houge i Veriede..... Finnes det beviser for at Jørgen kom fra Haus?

 

Prestegjeldet Haus er skrevet Hougs i eldre kilder. Sogneprest til Haus Oluf Jonsen Torp sine barn har med andre ord tatt navn etter prestegjeldet de kom fra. Hans barn er antatt å være:

  • Susanne Olsdatter Torp, gift med sogneprest til Selje Peder Nilssen Harboe
  • Anne Olsdatter Hougs, gift med sogneprest til Haus Niels Jenssen Hierman
  • Jonas Olsen Hougs, sogneprest til Stord, gift med Maria Benedicte Muus
  • Jørgen Olsen Hougs, kapellan i Innvik, gift med Elisabeth Absalonsdatter Beyer

 

At Jørgen Olsen Hougs hører til i søskenflokken er jeg temmelig sikker på. Han er nok oppkalt etter sin morfar Jørgen Harboe.

 

Jeg tror denne søskenflokken har fått feil mor tillagt på nettet - Susanne Jørgensdatter Harbo. Etter alle solemerker var det søsteren Sara Jørgensdatter Harboe som var deres mor. Minner om at Jørgen Olsen Hougs sin datter nr. 2 het Sara Harboe. Hun ble, som nå kjent, gift med Hans Nielsen Bredal, direktør ved Røros Kobberverk.

 

 

At dette kan gå over til å bli brukt som etternamn, har vi truleg minst eit døme på - det dukkar opp ein mann på Røros midt på 1700-talet som blir kalla Steffen Loss, og som truleg er identisk med ein Lots-Steffen frå Gloppen (knytt til garden Lote).

 

Er det Steffen Lassesen Henden du mener? I så fall har vi jo plassert han.

Røros: Faste Andreassen Qvax, f. 1730 og Maren Steffensdatter (Loss), f. 1737

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Steffen Henden er plassert; eg nemnde han berre for å peike på eit muleg tilfelle av overgang frå genitiv til familienamn - dersom det skulle vere aktuelt å prøve å knyte Jørgen til ein Hauge-gard. Men det ser ut som du har god oversikt over denne familien - også ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.