Gå til innhold
Arkivverket

Stenging av den gamle databasen


Bjarne Hollund
 Del

Recommended Posts

Via et innlegg i debattforumet kan vi se at ekspedisjonssjef i KUD Roy Kristiansen den 30.12.2013 skriver følgende:

 

"Jeg viser til din henvendelse til Kulturministeren. Det er avklart med Riksarkivaren at den nåværende versjonen av Digitalarkivet fortsatt vil være operativ inntil alle data er tilgjengelige i ny versjon."

 

Jeg har tatt en status for kildeoverføring angående Hordaland og Bergen. Følgende mangler i den nye databasen:

 

Sjømilitært manntall for Sunnhordland 1704, koppskatten for 1645-46 for Nord- og Sunnhordland, registre til pantebøker for hele fylket uten Bergen, utskiftingsregister for Hordaland 1859-1980, 6 forskjellige folketellinger for perioden 1663-66, folketelling for 1701 for søndre Bergenhus Amt, 1815-tellingen for Bergen, ekteskapsløyver for Bergen Stift (hele fylket) 1717-1804. I tillegg er det 13 forskjellige militære kilder og 40-50 andre kilder fra Bergensområdet som p.t. ikke er overført.

 

Hvordan situasjonen er for resten av landet har jeg ikke sjekket. Det er vel en uke til nedstengingsdatoen 01.04.2014.

 

Da blir spørsmålet til Riksarkivaren hvor lenge nedstengingen av den gamle databasen kommer til å bli utsatt.    

 

MVH

Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig riksarkivaren leser dette forumet? Da bør du nok sende det direkte til han.

Endret av Anne Hildrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig riksarkivaren leser dette forumet? Da bør du nok sende det direkte til han.

 

Det hjelper nok ikke, det heller. Jeg sendte Riksarkivaren en mail i romjulen med diverse spørsmål ang. stengningen av de gamle databasene, men jeg har ennå ikke fått svar derfra. Etter hva jeg kan se i den offentlige elektroniske postjournalen (OEP), er ikke henvendelsen journalført engang...

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ansvarlige for dette debattforumet kunne gjort Riksarkivaren oppmerksom på spørsmålet og sørget for at han kom med et svar.

 

MVH

Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 du kan nok sikkert fylle på enda mer i oversikten din. Databasen "Drenger innflytta til Bergen" er eksempelvis tom, slik som veldig mange andre, jfr http://forum.arkivverket.no/topic/189960-tom-database-drengar-innflytta-til-bergen-1671-1760/

 

Med andre ord, selv om du finner en database i nye DA som tilsynelatende er overført, så betyr det ikke at den inneholder noe.

 

I tråden jeg refererer til, skrives det at de regner med å komme i mål "med de fleste" innen 31. mars. En formidabel jobb synes nå jeg (6 arbeidsdager igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med alle tingbøkene for Sunnhordland som er skrevet av (dette er tildels svært viktige kilder), blir disse overført før 1.april?

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stenge ?   Mulig å sette READ ONLY som filatributter  ?

På sikt må de nok stenge de sidene, da de kjører på en eldre maskin med Windows, mens nye Arkivverket kjører Linux-maskiner. Ellers må de opp med ny Windows-server til de gamle filene etterhvert, og det er neppe så aktuelt. I tillegg er det vel snakk om rettighetene til den gamle programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lita tru på at problemet ligg i at Oldervoll er for kravstor. Kan ein ikkje då la den gamle Windows-serveren vere påslått på ubestemt tid til den evt. går dukken, og så slå den av når alt det nye er i godt gjenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kvifor stenge ned 'gamle' digitalarkivet?

Det er det einaste som fungerar når eg søker!

 

I det nye får eg ikkje treff.

Det kan ikkje vere slik at når me oppretter nye søkemotorer, så blir det så komplisert at me ikkje finner fram i dette.

 

Mvh. Terje Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med alle tingbøkene for Sunnhordland som er skrevet av (dette er tildels svært viktige kilder), blir disse overført før 1.april?

 

Ingen grunn til bekymring! Disse filene ligger ikke i det "gamle" systemet. Alle filene i Digitalarkivet ligger på Digitalarkivets servere. Ingen filer forsvinner 1. april. Det er det gamle brukergrensesnittet som blir erstattet fra 1. april.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kvifor stenge ned 'gamle' digitalarkivet?

Det er det einaste som fungerar når eg søker!

 

I det nye får eg ikkje treff.

Det kan ikkje vere slik at når me oppretter nye søkemotorer, så blir det så komplisert at me ikkje finner fram i dette.

 

Mvh. Terje Hagen

 

Det nye brukergrensesnittet er under stadig utvikling, og er per dags dato kommet opp på et rimelig godt nivå. På enkelte områder er det nye systemet åpenbart bedre enn det gamle. Nå er det mulig å søke etter flere personer i samme søk. Det sikrer mulighet for enkle søk.

 

Vi ser at det er behov for bedre veiledning i bruken av det nye systemet. Vi skal anstrenge oss i kommende uke på å lage det vi tror er gode og enkle veiledninger. De må også gjøres tilgjengelig på engelsk.

 

Redaksjonen i Bergen har i 16 år anstrengt seg for å sikre brukerne gode løsninger. Det skal vi fortsatt gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve, takk for svaret. Det er veldig bra, så kan vi se alt der fremover som før. Har funnet mye bra materiale der om slektninger på 16- og 1700 - tallet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med å oppdatere Gjøvik og Totens slektshistorielags samling med godt over 100 lenker til DA som dekker halve Vestoppland. En slik samling er mye mer effektiv å bruke enn DAs "Finn Kilde". Det meste av kirkebøker i vårt område er overført, emigranter og folketellinger er i boks, men en del annet mangler. Eksempler er Borgelig viede og en del kilder som vi selv har skrevet av - kirkegårdsprotokoller, gravsteinsregistreringer og noen kirkebøker.

 

Det hevdes at det nye Brukergrensesnittet har kommet opp på et "rimelig godt" nivå. Min mening er at det gjenstår mye før det nye DA kan måle seg med det gamle DA - både i funksjonalitet og effektivitet. Den som vil vite hvorfor kan lese innleggene mine rundt nyttår.

 

Det eneste nevneverdige som har skjedd med funksjonaliteten etter nyttår er innføringen av et flerpersonsøk som framstår som landsomfattende, men som er laget på en slik måte at det er ubrukbart for landsdekkende søk i de fleste tilfelle - dessuten tillater det ikke søk i enkeltkilder og enkelte sogn. Et annet eksempel jeg oppdaget under oppdatering av lenker er at når man lager en ekstern lenke til en kilde er det ikke mulig med flerpersonsøk i det hele tatt - fordi de listespesifikke søkeskjema ikke håndterer dette. Dessuten mangler Hurtigsøket i gamle DA - det nye DA er rett og slett ineffektivt å bruke - og det mangler funksjonalitet for å håndtere stavevariasjoner på en skikkelig måte. Dette er alvorlige mangler.

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.