Gå til innhold
Arkivverket

søker hjelp, Teresia f 1896 i Aas, døpt i Hjemmedal 1896


vonna
 Del

Recommended Posts

Min bestemor ska ha varit född i Norge, Teresia född 16 juli 1896 död 7 december 1982 Åmål, Sverige.

I svenska kyrkoböcker står det att hon är född i Aas, Norge och en anteckning om nöddop 25 juli 1896 i Hjemmedaal.

Hennes mor är Johanna Nilsdotter född 1 september 1854 i Långserud, Sverige, och det finns uppgifter (muntliga av Teresia själv) att hennes far ska vara Axel Nilsson eller Nilsen.

Är det någon som kan hjälpa mig med uppgifter om Axel eller Teresia?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få:)

 

vennlig hilsen, Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack :)

 

Nej det är fel, Johanna ska ha fått arbetsattest till Kristiania 6 maj 1882 och bodde kvar i Sverige 1875.

Du hjälpte mig ändå, har inte tänkt på att stava hennes namn Johanne, har bara letat efter Johanna ;)

 

 

I vilket fylke ligger Hjemmedal?

 

Vennlig hilsen

Yvonne

Endret av vonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det nødvendigvis er et stedsnavn, men uttrykket Hjemmedaap det skal være. (Nöddop i hemmet eller Hemmadop)

 

I hvilken kilde fant du denne henvisningen? (Jeg abonnerer på AD-online.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så långt har jag kommit och där tar det stopp för mig :(

Tack för tipset :)

Vonna,

Jag sökte efter modern Johanna Nilsdotter född 1854 i Sverige i folketellingen 1900 och hittar en Johanna

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037029005097

 

Jag vet inte riktigt hur man tar fram motsvarande kyrkobok för att se lite mera på den dotter som hon föder 1896. Visserligen stämmer inte barnets namn men det vore ändå spännande att se om datum är samma.

Jag vill också gärna lära mig hur man kommer in i en aktuell kyrkbok i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet også på den familien. Det er nok desverre ikke henne, for hun er født 1. august 1896 og er døpt Axeline Kathrine:

 

Akershus fylke, Østre Bærum i Asker, Ministerialbok nr. III 3 (1892-1904), Fødte og døpte 1896, side 36.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3465&idx_id=3465&uid=ny&idx_side=-40

(Nr. 53)

 

Lenke til Digitalarkivet i Norge: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

 

Fint om dere begge bruker fullt navn som visningsnavn.

 

Lenke til Tips om funksjoner i forumet: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill bare säga att jag är jätteglad över er hjälp, dessvärre så har jag inte tid att titta närmare på det nu under helgen.

Jag ska iväg och tävla i kaninhoppning och kommer inte hem förrens i morgonkväll, men ska titta närmare på måndag.

Tusen tack så länge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette kanskje Johanna i 1875 som tjenestepike i Høland?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052042004582

Nej

Johanna hade, vad det verkar, bara arbetsattest till Norge. Johanna fick arbetsintyg till Christiania 6 maj 1882. Hon har alltså troligen tillfälligarbetat i Norge och sedan återvänt regelbundet till Sverige. Hon är från födseln och framåt skriven i Långserud i Värmland, vilket ju är nära gränsen till Norge.

 

Det finns ingen födelsenotis i Ås för något barn som nöddöps i hemmet 1896 där modern är ensam och heter Johanna eller barnet Teresia. Det var därför jag frågade på annat ställe i forumet om det finns något annat sätt för prästen, Kmr A Olsson, att kunna se att barnet döptes. Detta så att han kunde skicka sitt intyg om detta till prästen i Långserud. Prästen där  ifrågasatte nämligen dopet när barnet invandrade till Sverige 1901, men fick det begärda intyget.

 

Finns det något som motsvarar svenska husförhörslängder i Norge. Där man i Ås skulle kunna bläddra igenom åren mellan 1896 och 1901 för att se om det finns något fosterbarn, som vistas utan att man skrivet in det i mantalslängden?

 

Någon bad också om fullt namn på den som postar. Jag heter Lisbeth Zachs därav användarnamn Lzachs

Endret av Lzachs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.