Gå til innhold
Arkivverket

"Spor efter rødt lakksegl". Et bumerke eller sigill som er borte for alltid?


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

God kveld,

 

Jeg forsøker å finne igjen et gammelt segl som har gått tapt for familien. Det nærmeste jeg kommer er noen gamle merker etter et rødt lakksegl på et transkribert brev på Oro (Odenrud i Sør-Fron, Gudbrandsdalen) fra 1758. Underskrevne Ole Johanessen fævoldenes segl er borte. Det står (spor efter rødt lakksegl) og er å finne i privatarkivet etter Hougen på Opplandsarkivet (skannet av Wangensteen).

 

Jeg har vært i kontakt med Riksarkivet, SA Hamar, Opplandsarkivet og Maihaugen i et forsøkt på å oppdrive bevart segl, men uten hell. Jeg kjenner også til det som er beskrevet av bumerker i Årbok for Gudbrandsdalen årgang 1979, samt det Ivar Kleiven har dokumentert uten at jeg har funnet noe der.

 

Det originale stempelet ble vel ødelagt etter vanlig skikk da innehaveren døde, men seglene er forhåpentligvis bevart på noen dokumenter. Vet noen om det finnes andre dokumenter som viser det nevnte bumerke, sigill eller lignende? Eller har noen tips til hvor jeg kan søke videre?

 

På forhånd takk for alle mulige innspill. Vedlagt finner dere den transkriberte delen.

post-2588-0-88420100-1395524897_thumb.jpg

Endret av Tore Fevolden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er åpen for alle mulige innspill.

 

Hvis han du leter etter har vært lagrettsmann en gang så vil sansynligheten være ganske stor for at han har satt seglet sitt på noen dokumenter, f.eks skattemanntall o.l

Så sjekk tingbøkene om han er oppført som lagrettsmann ett år, for så å sjekke fogderegnskapene. Dette fordi det ikke alltid er underskifter/opplysninger om navn på seglene i regnskapene/manntallene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Dessverre har jeg ikke fått bladd meg igjennom fogderegnskapene ennå. Meg bekjent var det ingen fra denne siden av min slekt som var lagrettemenn i denne perioden og fra dette stedet.

 

Av kilder jeg har søkt er:

Hylligene i 1591 og 1610 og ''Magtens besegling. Enevoldsarveregeringsakterne af 1661 og 1662 (...)".

 

Av referanser/sekundærkilder jeg har søkt:

E. Hougens privatarkiv på Maihaugen "Bumarker fra Gudbrandsdalen - Söndre Fron".

Årbok got Gudbrandsdalen 1979 s. 103 Bumark frå Fron.

I. Kleiven Fronsbygdin 2. utgave 1979 s. 243 Bumark på Fron.

 

Ingen av disse har dessverre det nevnte merke, men i Årbok for Gudbrandsdalen henvises det til at bumerker er hentet fra kirkeprotokoll fra 1724 og 1726 samt almenningsprotokoll fra 1754. Disse tre protokollene er for meg helt ukjente, og jeg vet heller ikke hvor disse finnes. Her er et mulig spor. Er det noen som kjenner til disse protokollene, eller andre kilder hvor jeg kan finne disse? Jeg har lite tro på å finne dette noe særlig før 1660 og ikke etter 1811. Dessverre så forsvante husene som evnt hadde bumerker på seg i flommen i 1789.

 

Er det utgitt annen litteratur som gir oversikt for Fron? Eller kjenner noen til gårdsarkiv som kan ha dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, jeg har kommet noe videre og har fått tak i en protokoll fra Fron prestekontor med hensyn til tiden 1724/1726. Er det noen som kan hjelpe meg og tyde det som er markert ut (og gjerne andre navn). Jeg leser Ole Halvor frit??

 

Av øvrige navn kommer ser jeg først: Hans Steberg, Amund Hudorp, Johannes Aasmundsgaard,

skann0001_Ole Ha.bmp

Endret av Tore Fevolden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oplandenes amt - SAH/FYOP-002/H/L0084/0003 

Hei, det står nok Halvor Skaboe der (som i Skåbø) så da var dette en blindvei. Jeg har spurt RAH om å få tilgang til øvrige navnelister her. I tillegg har jeg bedt Hamar om å sjekke denne da det muligens er noen bumerker her også. Utrolig frustrerende å være så nær, men allikvel langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei. Jeg har forhørt meg om hvilke gårder som sorterer under hvilke merker. Fevolden hadde gårdsnr 2. Gårdsnr 1 var Prestegården. Det er derfor mulig at vi sorterer under bumerket til Prestegården. Er det noen som vet hvor bumerke til kirken/predtegården kan være?

Endret av Tore Fevolden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Så nærme, men allikevel så langt unna.

 

Jeg kom over originaldokumentet fra 1758 og fikk tatt bilde av det. Det er kun spor etter rødt lakksegl. Hvis denne Ole Johannesen Fevolden hadde en signetring eller stempel så regner jeg med at han har brukt det på andre dokumenter - men hvilke?

post-2588-0-53695800-1431373755_thumb.jpg

Endret av Tore Fevolden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett etter i skifter hvor eventuelt arven etter dine forfedre havnet, og følgt sporet videre frem til i dag,og sett etter om noe havnet hos andre folk, og andre plasser enn der som flommen ødela i 1789?

 

Kan vel hende at noen etterkommere kan ha en ølbolle, hornskjeer, sølvgjenstander ell. andre ting med bumerke og bokstaver på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bra innspill. Jeg har god kontroll på både løsøre og hus. Her har jeg ikke funnet noe. Ikke den grenen av familien som utvandret har noe heller. Almenningsprotokoll fra 1754 har jeg ikke funnet. Det er mulig at den og fogderegnskapene er siste mulighet. Er det noen som har navneindeks for fogderegnskapene for midtgudbrandsdalen eller andre tips?

Endret av Tore Fevolden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.