Gå til innhold
Arkivverket

Gjertru Olsdatter f. 1854 Surendal (Rindal) hvem var hun?


Henry S Farstad
 Del

Recommended Posts

I folketellinga i 1875 Bud Prestegjeld- Hustad Sogn står hun oppført som tjenestepike

Matrikkel 22 a Farstad

Johan Fredriksen Garb. selveeier  f. 1813 Surendal  (Min tippoldefar) Fra Møkelgard Rindalen.

Ane Olsdatter                                 f. 1822  (Trolig opprinnelse fra Hallingdal)

Fredrik Johansen          hj. faderen f. 1850  ( min oldefar)

Gjertru Olsdatter                             f. 1854  Surendal 

 

I 1880

Pige  Gjertrud Olsdatter Farstad 

Unkar Anders Larsen Vestad f. 1853

 

Født 17.10.1880 Inga Gurine Farstad (døpt 16.01.1881)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemneslekt:

 

Gjertrud Olsd Farstad f Lilletiset

tng_female.gif 1854 -




Personlig informasjon    |    Kilder    |    Alle    |    PDF

  • Navn  Gjertrud Olsd Farstad f Lilletiset Født  18 Des 1854  MR, Rindal, Lilletiset tng_search_small.gif  [1, 2, 3, 4Kjønn  Kvinne  Person ID  I128202  Hemneslekt Sist endret  14 Feb 2014 
    Far  Ole Fredriksen Trønsdal,   f. 1814, MR, Rindal, Trønsdal tng_search_small.gif,   d. 1875, MR, Rindal tng_search_small.gif Mor  Guru Knutsd Negård,   f. 06 Jun 1829, MR, Rindal tng_search_small.gif Gift  14 Jun 1852  MR, Rindal kirke tng_search_small.gif  [3, 4Famile ID  F43175  Gruppeskjema
    Familie 1  Andreas Larsen Hustad,   f. 1853, MR tng_search_small.gif Gift _MSTAT  Partners  Barn  > 1. Inga Gurine Farstad,   f. 17 Okt 1880, MR, Bud, Hustad tng_search_small.gif,   d. 12 Sep 1947, ST, Meldal, Kalstad tng_search_small.gif Famile ID  F43146  Gruppeskjema
    Familie 2  Lars Fredriksen Farstad,   f. 1821, MR, Bud tng_search_small.gif Gift  J  [2, 4Famile ID  F43174  Gruppeskjema
  • Kilder 
    1. [S1930] Kirkebok for Bud (MR), Kirkebok for Bud (MR).
       
    2. [S1146] Norwayheritage, Norwayheritage.
       
    3. [S195] Kirkebok for Rindal, MR, Kirkebok for Rindal, MR.
       
    4. [S1300] Gards- og ættesoge for Rindal, Gards- og ættesoge for Rindal (Bind 2).

http://www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I128202&tree=Hemne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud Olsdatter var datter av Johan Fredriksens bror Ola, født 1814, og kona Guru Knutsdatter Nergård.

Gjertrud og søstra  Ildrid, født 1852, var de to eldste av 8 søsken. Ei søster døde ung og de andre 5 emigrerte til Amerika; bare Ildrid og Gjertrud ble værende her i landet. 

 

mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til Ann Marry

Dette var veldig oppklarenede for meg, jeg ser jeg har tydet Vestad i stedet for Hustad som far til Inga Gurine. Så får jeg finne ut mer om hvem den Andreas Larsen Hustad er.

Så yil Aud Marion

Og jeg ser av kirkeboken at dette er det 2 dre leiermålet. Har hun også barn med Lars Fredriksen Farstad, som senere emigrerte il USA. Han var også etter hva jeg har hørt også 

ordfører i Hustad/Bud en periode. Og jeg mener han også er bror til Johan og Ola, altså Gjertru sin onkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Norway Heritage:

 

In 1887 Lars Anderson Farstad b.1821 left Trondheim, Norway.
He was travelling together with Marit Olsdatter, and two children ; Olise and Inga.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=EMITROND&gardpostnr=46327&merk=46327#ovre

The childrens mother were Gjertrud Olsdatter, born in Neegaard, Surnadal 13 December 1854. Gjertrud was Marits sister.

I can´t find Gjertrud among the emmigrants. Lars was a widower when he left, but he came back in 1889 and died later that year. When he came back he was married to Gjertrud and they had a child, Lydia, born in Minnesota 10 July 1887.


 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CD8QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.norwayheritage.com%2Fsnitz%2Ftopic.asp%3FTOPIC_ID%3D4868&ei=Az8vU6T_BKaGywPM24KYCw&usg=AFQjCNEawnimSFDy7RPt9vk0xBVMFgYRFg&sig2=ioxueIeQck9J4KQLGR0ZKQ&bvm=bv.62922401,d.bGQ

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Johanson Møkkelgård og kona Ildrid Olsdotter Halgunset ("truleg frå Austistua") fikk to sønner:

1. Johan, f. 1813

2. Ola, f. 1814

 

Fredrik gifta seg igjen i 1828 med Ildrid Mikkeldotter Løset. De fikk en sønn:

1. Lars, f. 1831, gift 1858 med Marit Larsdotter Grytbakk, f. 1838 frå Utigard. De tok over garden (Utigard Trønsdal).

 

"Fredrik Johanson var lærar. Han døde 1863. Ildrid døde i 1872."

 

Lars Fredrikson og Marit fikk 9 barn.

 

Opplysningene er fra Gards- og ættesoge for Rindal, bind III, side 638.

 

Bygdebøkene for Rindal er digitalisert:

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/ec75ea294d6d0f7f68b9cfb8e3d0fe97.nbdigital?lang=no#639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger om Ola Fredrikson Trønsdal står i samme bok på side 556.

 

Jeg finner disse opplysningene i Utvandringen fra Rindal til Amerika av Tor Ålbu på side 129 

"Enka Guri reiste til Bud i Romsdal med 3 av barna i 1878. Ho må ha reist vidare til Trondheim, for ein finn ho der med to av barna i  FT 1900. Det er usikkert om Ingeborg f 1861, har reist til Amerika.

 

Gjertrud Olsdatter f. 13.12.1854, u ? ho kom att med mann og 3 barn før juni 1889 og var i Trolia, Bakken i FT 1900 og er ført der.

 

Marit Olsdatter f. 9.6.1864, u. 19.3.1887. Reiste fra Hustad via Trondheim til Canby MN sammen med svogeren og to av barna til søstra Gjertrud.

 

Fredrik Olsen f. 14.1.1872, u. 19.3.1890 og 6.3.1901. Hen reiste første gong fra Trondheim til Porter, MN, andre gang til Minneapolis, MN. Han var i Trondheim under FT 1900.

 

Ingeborg Olsdatter f. 10.2.1875, u. 12.8.1903. Truleg gift med Jens Jensen Bruaas, f. 1876, u. 5.4.1903. Ho reiste under namnet Bruaas sammen med mora og 2 barn til Wetaskewin, Alberta, Canada. Ho står som gift medan Jens reiste som ugift. Ho var i Trondheim i FT 1900."

 

Endret av Aud Marion Røen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig tilfreds med svar Dere har gitt til meg.

Inga Gurine f- 1880 kjenner jeg etterkommerne etter 

Olise Marie f. 1887  vet jeg ingen ting om

Men jeg har fått sjekket opplysningene jeg har fått med min 90 årige onkel, han bekrefter at det var slektskap mellom Gjertru og Lars.

Lars var bror til Gjertrus far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som står i bygdeboka om Olise Marie er at hun døde ung. 

 

mvh Aud M

 

Olise Marie døde av tæring på plassen Trolia under gården Bakken i Rindal 8.mai 1893, 15 år gammel.

 

Gjertrud søster ingeborg ble gift med Jens Bruaas. De utvandret til Canada og bosatte seg i Camrose, Alberta. De endret etternavnet fra Bruaas til Bruce og fikk flere barn der. Ingeborg døde på slutten av 1950-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens J Bruce

 

Birth:  1876 Death:  1949 trans.gif
The Camrose Canadian, November 16, 1949, page 22, column 1

Early Round Hill Settler Goes to Eternal Rest
Mr. Jens Bruce

Mr. Jens Bruce passed away in the Royal Alexandra Hospital, Edmonton at the age of 73 years and 15 days on Tuesday, November 8. He was born on October 24, 1876 at Inderoh(n?) Near Trondhjem, Norway, and was baptized and confirmed in Saxhaug Congregation. He was united in marriage to Ingeborg Olsen in Trondhjem, Norway, on October 12, 1901. In 1903, they came to the round Hill district where he lived until the time of his death.

He leaves to mourn his loss: his loving wife, Ingeborg; 2 daughters, Nora (Mrs.Shaw of Edmonton), Inga (Mrs. E. Aspenes of Ryley); 6 sons, John of Bawlf, Olaf and Gustavus of Edmonton, Martin of Dewberry, Ingvald and Thomas at home. He also leaves 11 grandchildren. He is survived by one brother, Iver of Round Hill, and 2 sisters, Mrs. Ragnar Knudson of Ryley and Mrs. Magdeline Bye of Norway.

Funeral services were held at Skudesness Lutheran Church on Saturday, November 12, at 2 p.m. with Rev. Stolee and Rev. Maakestad officiating. A short service was held at the house in the Norwegian language before going to the church. The church service was as follows: hymn, "I Know of a Sleep in Jesus Name," scripture reading and prayer by Rev. Stolee; Rev. Maakestad spoke on Heb. 11:4, "by faith, Abel offered unto God Excellent and Sacrifice then Cain"; duet by Mrs. Kathan and Mrs. Gunderson, "Will the Circle Be Unbroken"; closing hymn, "Abide with Me."

Pallbearers were his 6 sons. Interment took place in the Skudesness Cemetery. Hoveland Funeral Home was in charge.

Floral tributes and memorials listed.

CARD OF THANKS

Our heartfelt thanks go to all who extended comforting sympathy and help with our recent sorrow. For the beautiful service, floral and Memorial offering, and other kindnesses we are deeply grateful and especially it to the Skudesness Ladies Aid.
– – Mrs. Jens Bruce and family


    Burial:
Skudesness Cemetery
Bawlf
Lloydminster Census Division
Alberta, Canada  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Sharon
Record added: Sep 29, 2013
Find A Grave Memorial# 117851872

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=bruce&GSfn=jens&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GScntry=10&GSob=n&GRid=117851872&df=all&

 

 

Ingeborg Bruce

 

Birth:  1875 Death:  1957 trans.gif
The Camrose Canadian
April 17, 1957, page 11, column 5

Palmer-Earling Notes
(Mrs. J Knudson)

Mrs. Ingeborg Bruce passes at 82 years

Mrs. Ingeborg Bruce, born in Norway 82 years ago, a pioneer mother with a family of 8 (6 sons and 2 daughters) who came to Alberta in 1903 passed away following a lingering illness at her farm homestead on Monday evening, April 8. The past 2 months and nurse, Mrs. Hyslop of Calgary had been caring for her. The deceased was a devoted mother and homemaker. Sympathy is extended to the bereaved ones. Funeral services were held at Skudesness Lutheran Church by Rev. Stolee on April 12.
    Burial:
Skudesness Cemetery
Bawlf
Lloydminster Census Division
Alberta, Canada  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Sharon
Record added: Sep 29, 2013
Find A Grave Memorial# 117851869

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GScid=2417536&GRid=117851869&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.