Gå til innhold
Arkivverket

Mathias Johannesen, født 1887 og Josefine Haftorsen, født1900


Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Mathias Johannesen/Johannessen, født 19/4-1887 og Josefine Haftorsen, født 12/3-1900.

 

Hvor er de født? Giftet de seg? Hva heter deres foreldre?

 

Nå har jeg letet lenge, men innser at jeg trenger hjelp.

 

Vennlig hilsen Tove Bodin Bratlie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, du,

Det kanskje var så enkelt at man skulle skrive Haftorsdatter og ikke Haftorsen, men iblant går det ikke opp et lys.

Da kan jeg gå videre med forskningen. Dette gikk jo fort!

Men jeg synes det er underlig at hun hamnet i Vang Hedmark når jeg ser hvor hun er født.

De fikk en sønn døpt i Vang H., og da står det:

Foreldrene bodde: Han i Berg pr. Halden, hun: i Hole, Briskeby, Vang H.

Tove


Og så kan hun hete Olsen også, er jeg.

Takk for hjelpen. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du søker i folketellingene, bør du ikke skrive navnene fullt ut. Ofte kan det f.eks. stå Haftors. og da får du dem ikke opp hvis du skriver Haftorsen. Skriv heller Haftor* - så får du opp alle som begynner med Haftor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bø/Vesterålen bygdebok ble Josefine Petrine (1900-1990) født på Verhalsan, gift med Mathias Johannessen (1887-1954) født på Vågå. De fikk barna John Henry 1929, Aud 1933, Kåre 1934, og bodde på Haugsnes. På alle barna står det: ' - Halden' = bosted, så familien flyttet nok dit.

 

Josefine var datter (eldst av 4 barn) av:

 

Ole Haftorsen 1853-1933 og Hanna Jensine Nikoline Pedersdatter 1871-1947  dette stemmer ikke overens med folketellingen. Så BBok eller FT har feilen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mye på en gang.

Uten tvil, skulle det ha vært morro å ha en del Bygdebøker her hjemme.

Jeg har fire, men de er alle fra Vang H..

Det hender at biblioteket her bestiller bygdebøker til meg.

Og selv om jeg ikke bor i Norge, så er det helt gratis.

Det er vel flott!

Takk for hjelpen igjen. Det er så morro når jeg kommer videre.

Tove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Mathias Johannessen: (hmm, får ikke limt inn lenken). Du finner den skannet under Oppland / Heidal i Vågå 1887-1904, nr 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til Mathias sin dåp.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 10 (1887-1904), Fødte og døpte 1887, side 2.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4725&idx_id=4725&uid=ny&idx_side=-5
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060626110287.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.