Gå til innhold
Arkivverket

Til Wisconsin før 1880.


Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

I Wheaton township, Chippewa Co. i Wisconsin bodde i 1880 følgende familie:

 

John Pettersen, født ca. 1827 i Norge

Hans kone Anna, født ca. 1825 i Norge

Sønn Andrew, født ca. 1859 i Norge

Sønn James, født ca. 1863 i Norge

Sønn Christian W, født 1865 i Norge

Sønn Daniel, født ca. 1867 i Norge

 

Er det noen klarsynte her som klarer å finne hvor familien kom fra i Norge? Eventuelt når de reiste? Eller har noe om familien i sine files?

 

Jfr tema i "Slektshjørnet" om Clint Hill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Dette er bare et forslag og ikke noe annet, som vi ser så stemmer det heller ikke godt nok, men tar det likevel med.

 

Viet 1853.

John Pettersen og Anne Larsd..

Nr. 45.

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 6 (1849-1859), Ekteviede 1853, side 218.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1927&idx_id=1927&uid=ny&idx_side=-230

 

Beklager om jeg bare feiler.

 

Mvh. Magne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Da tror jeg Tordis har funnet noe som må følges videre og dette er store muligheter til at de som det letes etter er funnet som Emigrert.

 

Heller ikke uvanlig at de kom fra Sverige og til Trondheim og videre derfra med båt og til Amerika og Canada.

 

Godt jobbet.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt spor Tordis, og fanatasifult letet!

Hvis noen har og kan dette med svenske husforhør, så kanskje man får bekreftet at Christine var en gutt og het Christian!

Så får vi heller sette pris på at familien kalte seg NORSK i Amerika! Jämtland var jo et gammelt norsk landskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. mars 1875 flytter "Bonden Jon Persson med hustru, 3 söner o 1 dotter" fra Kyrkbolandet i Frostvikens socken til Nord-Amerika. (Se flytteliste.)

 

Da er det vel heller feil i "Nordmenn i Wisconsin i 1880", om det er disse. Det er jo svært like navn, synes jeg.

.

post-162-0-60517400-1395744592_thumb.jpg

 

Kilde: Frostviken B:1 (1861-1891) Bild 130 / sid 8 (AID: v114383.b130.s8, NAD: SE/ÖLA/11049)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra husförhör på Kyrkbolandet:

 

Jon Persson f. 9/6-1826,

Anna Aronsdotter f. 23/4-1825, 

d. Maret f. 28/7-1849,

s. Per f. 24/9-1850 (rømt),

d. Anna f. 20/1-1853,

d. Dordi f. 26/3-1855,

s. Aron f. 17/12-1858,

s. Jöns Johan f. 17/8-1862,

d. Christina f. 19/1-1865,

s. Daniel f. 22/3-1867 - alle i Jämtland.

.

Kilde: Frostviken AI:9 (1871-1880) Bild 960 / sid 88 (AID: v114378.b960.s88, NAD: SE/ÖLA/11049)

.

Ikke alle følger med til Amerika. Anna drar til Åland, Per er rømt, ut for Maret og Dordis navn er det utvisket,

men det er ett kryss over de fire yngste og der står samme utflyttingsdato som på foreldrene.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt i tvil om vi er på rett spor etter at jeg sjekka Facebook - Jfr tema i "Slektshjørnet" om Clint Hill.  

Der er det Christian W Pet(t)ersen som er nest yngste barn fra 1880 census Wheaton township, Chippewa Co. i Wisconsin og  denne Christian som er gift 4. januar 1891 med Mary O Johnson født Vardal Gjøvik.  Marys mann Christian W Pettersen er nevnt født både i Wisconsin og Norge, men ikke Sverige. Og det sikreste er at Christian er mann og Christina er kvinne.

 

Så da tror jeg vi må brette opp armene på nytt !! :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I originalen census 1880 står det datteren Christena, så da er det bare feil at de er født i Norge. Dette er den familien som emigrerer fra Trondhjem 1875.  Prøver meg med en link til FS men fungerer den ikke så er det lit detaljer nedenfor.

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MN44-LZK

 

Year:1880Event Place:Wheaton, Chippewa, Wisconsin, United States. 

SelfJohn PertersonM53Norway

WifeAnna PertersonF55Norway

SonAndrew PertersonM21Norway

SonJames PertersonM17Norway

DaughterChristena PertersonF15Norway

SonDaniel PertersonM13Norway

 

Så da er det en annen Christian W Petersen fra Norge det søkes etter.  Utifra det som står på Slektshjørnet så skal Christian W Petersen være født 12. okt. 1865 i Norge eller Wisconsin og død 26. okt. 1959 Clearwater, MN.

 

Så da tror jeg at noe er blitt oppklart ialle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Tordis! Dette var altså en blindvei. Som jeg antydet i Slektshjørnet, man burde få tak i vielsesattesten for vielsen 4. januar 1891 i Polk Co. MN. Da vil man nok få avklart hvem far til Christian var.  Noen som har tilgang direkte, eller må man bestille fra USA? Har du hans SSN? Da kan man få hans tilmeldingssøknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg vet ikke helt om jeg forstår henvisnngen til "Slektshjørnet", men har uansett opprettet en egen artikkel om Clint Hills norske aner på Slektshistoriewiki. Dette er selvfølgelig kun en innledning til noe som forhåpentligvis kan bli en mer omfattende artikkel om anene hans.

 

[Redigert: Ser nå at Slektshjørnet er en lukket Facebook-side. Da melder jeg meg på der ...]

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.