Gå til innhold
Arkivverket

Helge også en jentenavn på 1800 tallet


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Ble litt overrasket da jeg søkte i FT i 1801 etter fornavnet Helge, fikk en god del treff på Helge som var et jentenavn. I Hedmark får jeg 12 stykker i 1801.

var dette vanlig på 1800 tallet ?

 

Mitt neste spørsmål er knyttet til min tipptipp oldemor Anne Helene Helgesdatter. I kirkeboken ved min tippoldefar Anton Amundsen sin fødsel står det at hun kom fra Hedemarken. Jeg klarer ikke å finne noen som er født med det navnet i "Hedemarksbygdene". Må etternavnet Helgesdatter være knyttet til faren, eller kan Helgesdatter være knyttet til moren ?. Min tipptipp oldemor flyttet fra Hedemarken til Oslo.

Har noen erfaringer med navnet Helge brukt på begge kjønn har ført til feiltolkinger ?

 

Mvh

Geir Antoniussen

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&fornavn=helge&etternavn=&kjonn=k&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

har flere kvinnelige aner som het Helge (både på 1600- og 1700-tallet), men stort sett har jeg unngått misforståelser.  Bortsett fra i ett tilfelle, men et skifte oppklarte saken: det dreide seg om en gutt.  Tore/Thore er også brukt som jentenavn - skuespiller (innen) Tore Segelcke (1901-79) er vel kjent for de fleste,

 

Astrid, som iler med å legge til at Elen/Ellen har skapt større problemer for meg når en mann hadde det fornavnet.

PS: hva gjelder den "Helgesdatter" du ikke finner, så vær obs. på at Helge kunne bli stavet på mange måter: Helje, Helle, Højle osv.

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre kantar kan problemet med kjønn på dåpsbarnet Helge løysast med å telje fadderane: tre menn / to kvinner = gut, to menn / tre kvinner = jente. Men eg veit det er ikkje alle område som har denne tradisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert kanskje ei avsporing, men Engel (Ingjald) er brukt som gutenamn. Vidare hadde eg alltid sett på Trude som eit jentenamn, like til eg las om Trude Nitter i bygdeboka. Det finst nok også andre eksempel.

 

Innfallsvinkelen til Aase er interessant, dette har eg aldri tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre kantar kan problemet med kjønn på dåpsbarnet Helge løysast med å telje fadderane: tre menn / to kvinner = gut, to menn / tre kvinner = jente. Men eg veit det er ikkje alle område som har denne tradisjonen.

 

I Sandar (Sandeherred) i Vestfold er det på 1700-tallet notert to kvinnelige og tre mannlige faddere uansett barnets kjønn, så her har det nok vært ulike tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, som iler med å legge til at Elen/Ellen har skapt større problemer for meg når en mann hadde det fornavnet.

 

Du vet det kanskje fra før, Astrid, men dette er egentlig mannsnavnet Erlend som - fordi r har en tendens til å forsvinne i uttalen i enkelte målfører - ble skrevet Ellen. (Selv uttaler jeg Erlend nærmest som Ælen.) Jf. også at Elling har oppstått som en variant av Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det kanskje fra før, Astrid, men dette er egentlig mannsnavnet Erlend som - fordi r har en tendens til å forsvinne i uttalen i enkelte målfører - ble skrevet Ellen. (Selv uttaler jeg Erlend nærmest som Ælen.) Jf. også at Elling har oppstått som en variant av Erling.

 

Samme her uttaler det Ælen (mulig svak r..), jeg har sett navnet stavet Ellend og Ællend men ikke sett varianten Ellen før..

Helga/Helge/Helje problematikken har jeg også vært borti.. Det finnes også i Rogaland.

Navnet Christian trodde jeg også bare var guttenavn, men har borti det som jentenavn..

Samme med Jorun, uansett så finnes det en liste over "dobbeltkjønnede navn" her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_dobbeltkj%C3%B8nnede_navn_i_Norge

 

Jeg tror nok Helgesdatter er mest sannsynlig et patronym altså knyttet til faren,

det var sjeldent, men det finnes også noen som hadde matronym..

 

Hvis du oppgir kirkebok og år for dåpen til din tippoldefar Anton Amundsen, der Anne Helene Helgesdatter fra Hedemark er nevnt

og hvis du har alder, kan sikkert noen komme med tips for å finne henne..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.