Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Jensen fra Putten i Brunlanes


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Else Borgersdtr Eide f.1820 i Lardal, får en uekte sønn på Sø. Eide, Lardal, 17.12.1840. Han får navnet Christian.

 

Faren er oppgitt til å være Jørgen Jensen fra Putten i Brunlanes. Ingen andre årstall eller andre "linker".

 

Noen som har forslag til videre vei her ?

 

På forhånd takk

 

Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være Jørgen, om han vokser opp. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&idx_id=3068&uid=ny&idx_side=-40 Nesten på bunnen av v.side.

 

Om du søker  i  - nb- (Nasjonalbiblioteket)  etter: Brunlanes bygdebok, bnd. 3, Tanum sogn fra ca. 1780, Pytten/Pøtten gnr. 4051, s. 379 i boka, vil du filnne mere om foreldrene til det jeg tror er Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være Jørgen, om han vokser opp. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&idx_id=3068&uid=ny&idx_side=-40 Nesten på bunnen av v.side.

 

Om du søker  i  - nb- (Nasjonalbiblioteket)  etter: Brunlanes bygdebok, bnd. 3, Tanum sogn fra ca. 1780, Pytten/Pøtten gnr. 4051, s. 379 i boka, vil du filnne mere om foreldrene til det jeg tror er Jørgen.

 

Det sto ikke all verden i bygdeboka; Jens Mathisen f.1778 d.1864 fra Bakkane br.nr.6, svigersønn her (.........) g.1804m. Marte Maria Jørgensdtr f.1780 d.1865, datter av forrige. Se videre under br.nr.9

 

Når jeg da ser på bruk nr. 9 (s.384) er det ikke snakk om noen etterkommere av Jens Mathisen, men hans 3 brorsønner.

 

Ved Jørgens fødsel i 1811 så heter hans foreldre Jens Mathisen og Marthe Maria Jørgensdtr......så vi kan vel gå utifra at det er de samme personene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret på "Putten" fikk sønnen Jørgen Jensen.  Og jeg tror nok du trygt kan gå ut fra at det stemmer.

Jørgen ble nok oppkalt etter sin morfar, og gårdsnavnet stemmer jo også. Tror ikke det er så mange steder som heter Putten i Brunlanes.

 

Første spørsmål er jo om han vokste opp.

 

Grunnen til at Jørgen ikke sto i skiftet etter Jens Mathisen i 1864 kan være at Jørgen døde før det. Jeg fant jo ikke Jørgen i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret på "Putten" fikk sønnen Jørgen Jensen.  Og jeg tror nok du trygt kan gå ut fra at det stemmer.

Jørgen ble nok oppkalt etter sin morfar, og gårdsnavnet stemmer jo også. Tror ikke det er så mange steder som heter Putten i Brunlanes.

 

Første spørsmål er jo om han vokste opp.

 

Grunnen til at Jørgen ikke sto i skiftet etter Jens Mathisen i 1864 kan være at Jørgen døde før det. Jeg fant jo ikke Jørgen i 1865.

 

Jørgen vokste opp og fikk en uekte sønn i 1840, han er min direkte ane.

 

Tenkte det samme som deg, men det er jo greit med en "bekreftelse" fra noen andre også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen vokste opp og fikk en uekte sønn i 1840, han er min direkte ane.

 

Tenkte det samme som deg, men det er jo greit med en "bekreftelse" fra noen andre også :D

 

Sønnen får navnet Christian.....et navn som ikke går igjen på noen av foreldrenes side....men det hendte jo det også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt bedre med flere opplysninger.

Regner med det var jenta som fant på navnet. Faren var vel neppe til stede. Kanskje det var noen i hennes familie. Men det er ikke alltid barn blir kalt opp etter familie.

 

Jeg vet ikke om du la merke til det, men ved dåpen til Jørgen så står det Putten helt til venstre i margen under datoen og Thanum.

Får rette meg selv. Det står vel Pötten og ikke Putten.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt bedre med flere opplysninger.

Regner med det var jenta som fant på navnet. Faren var vel neppe til stede. Kanskje det var noen i hennes familie. Men det er ikke alltid barn blir kalt opp etter familie.

 

Jeg vet ikke om du la merke til det, men ved dåpen til Jørgen så står det Putten helt til venstre i margen under datoen og Thanum.

Får rette meg selv. Det står vel Pötten og ikke Putten.

 

Jeg så det))

 

Ser i bygdeboka at plassen blir kalt Pøtten / Pytten / Putten

 

Så det stemmer nok.

 

Takk for hjelpen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ingen enkel jobb å finne dødsfallet til Jørgen 1840-1864. Det står vel heller ikke noe ved evt. vielse til Christian om at faren er død? Så heldig er man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ingen enkel jobb å finne dødsfallet til Jørgen 1840-1864. Det står vel heller ikke noe ved evt. vielse til Christian om at faren er død? Så heldig er man bare ikke.

 

Ved vielsen til Christian er faren Jørgen Jensen Putten af Brunlaugeiet, det står ingenting om han er død eller ikke......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege,

 

Har du noen årstall og/eller kildehenvisninger som kan hjelpe i videre søk? Når og hvor fant f.eks. vielsen til Christian sted?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian i 1865  http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60728&gardpostnr=248&personpostnr=1372&merk=1372#ovre Det ser ut til at faren hennes som bor sammen med dem. Men Borger Mathisen kan han være i slekt med Jens Mathisen mon tro?

 

Det står kun det samme om Jørgen Jensen i vielsen til Christian 9/6 1862 i Lardal som ved dåpen til Christian.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian i 1865  http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60728&gardpostnr=248&personpostnr=1372&merk=1372#ovre Det ser ut til at faren hennes som bor sammen med dem. Men Borger Mathisen kan han være i slekt med Jens Mathisen mon tro?

 

Det står kun det samme om Jørgen Jensen i vielsen til Christian 9/6 1862 i Lardal som ved dåpen til Christian.

 

Det er faren hennes som bor sammen med dem, ja.

 

Borger Mathisen er Christians morfar!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.