Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag svenske kirkebøker; Kristine Svendsdatter f.14.10.1869


Henrik M. Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Kristine Svendsdatter f.14.10.1869 ble døpt i Karesuando i Nord-Sverige, dette går fram av innføringen i kirkeboka ved konfirmasjonen i Lyngen i 1884. Der refereres til en attest av pastor Lidstrøm som bekreftelse på dåpen.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2900&idx_id=2900&uid=ny&idx_side=-182. Kristine er tvilling og den andre tvillingen Anna Otilia hjemmedøpes i Nordreisa/ Skjervøy. I merknadsfeltet i kirkeboken ved Anna Otilias dåp står det: Tvillingbarn, det andet Barn, ogsaa Pige, førte Forældrene med sig til Karesuando.http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=134437 Anna Otilia blir ikke gammel, hun dør i mars 1870.

 

Foreldrene til tvillingparet er Svend Mikkelsen født i Karesuando og Lovise Nilsdatter født i Hätta i Nord-Finland. Etter hvert etablerer de seg på Sandmælen i Manndalen i Lyngen. I folketellingen i 1891 bor Kristina og mora på Sandmælen, mens faren døde i 1886 av "brystsyke".

 

Jeg har ikke tilgang til de svenske kirkebøkene og lurer på om noen kan slå opp for meg. Jeg er på utkikk etter dåpen til Kristine og eventuelt også bryllupet til Svend og Lovisa.

På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette ser bra ut. Ser moren kalles Lucina.Men det refereres til Reisen og Skjervø og det er der tvillingen Anna Otilia ble døpt og jeg tror nok det er rett person. Jeg klarer ikke å lese alt som står i kollonnen til høyre og trenger nok litt hjelp der. I andre kollonne forstår jeg det slik at det er bekreftelsen av hjemmedåp som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Familjregister Karesuando 1720 - 1923 ved googling: http://lenvik-museum.no/meny5/Samisk%20historie/Familieregister_Karesuando_I_redigert_2007.pdf

 

Her finnes pastor Johan Oscar Kurtelius f. 1826 med familie og kanskje noen av de andre navnene du kommer borti? :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant familien i Familieregister Karesuando II ( også søkbart på nettet). Etterhvert fant jeg også bryllupet mellom Svend og Lucina (Lovise). De ble gift i Kautokeino da Svend var 17år.  Slekten bakover er relativt greit å følge da mye er godt beskrevet i boken Kautokeinoslekter. Vedlegget viser en grei oversikt over familien hentet fra Familieregister Karesuando II.

post-5623-0-08406300-1396093287_thumb.jpg

Endret av Henrik M. Ormbostad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michel Corvatus Svendsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 27 July 1858   christening: 1858 SKJERVOY, TROMS, NORWAY residence: 1858 Skjervoy, Troms, Norway father: Svend Michelsen Corvatus mother: Lucie Nielsdr

 

Dåp prev_ms.gif Forrige post - Neste post next_ms.gif Kommune Kirkeboknr/navn År Kirke/sted Skjervøy Skjervøy/6 1858   Fornavn Kjønn Dåpsdato Fødselsdato Ekte/Uekte Michel Corvatus m   27.07.1858 e Fars Fornavn Etternavn Stilling Bosted Fødeår/Alder Svend Michelsen Corvatus Fjeldfin     Mors Fornavn Etternavn Stilling Bosted Fødeår/Alder Lucie Nielsd. Siri       Hjemmedåp Af Anders Andersen Fjeldfin

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=128187

 

 

Brita Maria Svensson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

christening: 25 December 1862 KARESUANDO,NORRBOTTEN,SWEDEN father: Sven Michelsson Korvatus mother: Lucina

 

Michel Svensson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

christening: 25 December 1865 KARESUANDO,NORRBOTTEN,SWEDEN father: Sven Michelsson Korvatus mother: Lucina

 

Christina Svensson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

christening: 26 December 1869 KARESUANDO,NORRBOTTEN,SWEDEN father: Sven Michelsson Korvatus mother: Lucina

 

Elen Maria Svensson

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth: 12 November 1872   christening: 1872 KARESUANDO,NORRBOTTEN,SWEDEN death: 1872   father: Sven Michelsson Korvatus mother: Lucina Nilsdr

 

Lovise Sofie Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 12 November 1872   christening: 2 June 1873 NORDREISA, TROMS, NORWAY residence: 1872 Skjervoy, Troms, Norway father: Svend Mikkelsen mother: Lovise Nilsdr

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg #3:

 

Faddere:
Jon Jonsson Sikkö med hustru ifrån Skjærvö, Rasmus Svensson Logje med hustru, Paul Andersson Bær med hustru, Olof Magga med hustru ifrån Ekont (Ekoret?), Lappdotter Ingr.Michelsdotter Korvatus, Lappiga Kristina Isaksdotter Tuuri, piga Brita Greta Nilsdotter i Reisen, ungkarl Ludwig Johannesson i Rottsunda ifån Skjærvö.
Af J. O. Curtelius.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, på kort tid er det nøstet opp mye når det gjelder denne familien. Kristina, født 1869, kan ha blitt oppfostret i Kautokeino, men jeg har ikke klart å få dette bekreftet av de skriftlige kildene, men hun hadde stor slekt der så det er vel ikke urimelig at hun var hos familie. Hun er imidlertid konfirmert i Lyngen med bosted Manndalen i 1884.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2900&idx_id=2900&uid=ny&idx_side=-182

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.