Gå til innhold
Arkivverket

Hvor i Norge??


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Jeg har mottatt to bilder fra en dame i England som lurer på om bildet nr. 1 er tatt i Norge. Bildet nr. 2 er av hennes bestefar, bestemor og hennes far, hun lurer på om bestefaren og faren kan være de to mannspersonene som er avbildet på bilde nr.2, de to med sixspencer på hode. Hun vet at de var på tur med hurtigruta rundt 1910.

Jeg synes de to kan ligne, men hva sier dere? Hun har familie fra Oddernes, men bildet synes å være fra Vestlandet.

Takknemlig for alle innspill.

Mvh.Mette

 

Får ikke lagt inn begge bildene i samme innlegg, legger det i eget tema.

post-443-0-72263100-1395788219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde nr 1 må være fra Norge, usikker på klesdrakt, men her er det torvdekte tak på hus med liggende panel (mye brukt på vestlandet)

I bakgrunnen skimtes snødekte fjelltopper, synes også dette kan minne om vestlandet..

Hodeplagget til den ene av de bakerste kan minne om en "kollelue" og brukes bla. til flere herrebunader på vestlandet og indre Telemark.

 

Personen midt på bildet ser veldig ut som en turist.. så jeg ville tro at hurtigrutetur ikke er umulig, holder en knapp på vestlandet: Nord-Hordaland/Sogn og Fjordane/Møre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er vel fjord og fjell bak folkene og husa. Kan vel være mange steder, men slenger ut Aurland-området eller Nærøyfjørden som et vilt

forslag, men kan vel like godt være Geiranger - Hjørundfjord eller traktene der? 

 

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge. Jeg synes også det ligner på Vestlandet. Personen som står i kjerra og den unge gutten til høyre for han er de personene jeg mener ligner på personene på bilde nr. 2 som ligger i et annet innlegg. Bilde nr. 2 er fra begynnelsen av 1900 og tatt i Nederland.

Har prøvd å forminske bilde men får det ikke til, derfor litt kronglete med to innlegg.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjella er uklare og det er mange fjell....  Men eg lurer på om vi kanskje er på Sæbø i Hjørundfjorden, med Slogen i bakgrunnen.

 

Då kan ein iallfall sjå ein fjellrygg med "knekk" som vi ser til venstre i biletet.

 

Her er eit foto som skal vere frå Sæbø (men som kanskje er teke frå noko høgde over bygda?).

   http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/slogen0.html (klikk på det femte biletet i fyrste rekkja.)

 

Nokre bilete til: http://www.geophoto.no/p959267488

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.