Gå til innhold
Arkivverket

Utstedte førerkort i Vest-Oppland politidtistrikt 1913-1927. Nr 1-3306.


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fotografert protokollene som viser de 3306 første førerkortene utstedt i Vest-Oppland politidistrikt fra 1913 til 1927

 

Registeret inneholder opplysninger om fødseldato, fødested og bosted og hva slags førerkort. Det inneholder også den del sensitive opplysninger om fyllekjøring m.m., så derfor publiserer jeg ikke dette ennå.

 

Men jeg gjør gjerne oppslag.

 

Her er det en komplett alfabetisk oversikt over alle 3306 personene, og til høyre står det et nummer. Bare gi meg dette nummeret så gjør jeg oppslag

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove !

 

Har du sett en tilsvarene protokoll over førerkort i fra (Chr) Kristiania el Oslo ?

Vet du om førerkort på den tiden kom med foto ?

Mvh

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove !

 

Har du sett en tilsvarene protokoll over førerkort i fra (Chr) Kristiania el Oslo ?

Vet du om førerkort på den tiden kom med foto ?

Mvh

 

Jan-Erling

 

Hei

 

Det ser ut som det finnes noe i Statsarkivet i Oslo http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02000000000217, men jeg vet ikke om det ble krevd bilde den gangen, og bilde er i alle fall ikke i protokollene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De originale førerkortene har nok bilde.

Førerkortet til min oldefar fra 1921 har bilde påført førerkortnummer og stempel!

Eksempelet mitt er fra Namdal, men det ser ut til at dette er standard "fører-certifikat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten tilleggsopplysning hvis man ikke finner de eldste: I begynnelsen var førerkortet knyttet til kjøretøyet, hvis man fikk ny bil, måtte man ha nytt førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hei, Herman Reinholdt Fleischer, f. 8/6-1862, var amtdyrlæge i Kristians Amt fra 1911 til han gikk av med pensjon i 1928. I følge Bilboken for Norge 1922 eide han E-730, som var en Citroën Type A 10CV. Når og hvor Herman tok førerkort har jeg ikke greid å finne ut av. Kan du hjelpe meg?

 

Med vennlig hilsen

Arnstein Thaule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.