Gå til innhold
Arkivverket
Allis E. Rokkones

Jon Olsen Rye, Byneset ST.

Recommended Posts

Allis E. Rokkones

Lurer på om noen har kjennskap til Jon Olsen Rye som giftet seg med

Marite Thomasdtr. 03 Juli 1791 på Byneset.

Ekteparet flyttet til Trondheim, deres  barn Gurina    f.1793 

                                                                   Martha    f. 1795

                                                                   Ole          f..1797....Min tipp tipp oldefar.

                                                                   Martha    f. 1799-1802

 

Familien soknet til Trondheim Domkirke. Kan Jon Olsen Rye ha forbindelse til gården Rye Mellom på

Byneset?

 

Mvh.

 

Allis Elin Rokkones

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Ikke umulig at han er fra Rye.

Rye på Byneset 1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=f18011655&gardpostnr=27&merk=27#ovre

 

Jon Olsen døpt (Bededag)7/5 1762 Byneset, far Ole Rye http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16261&idx_id=16261&uid=ny&idx_side=-18

 

Siden det ser ut til at faren døde før 1801, får vi håpe at det skjedde etter 1791 og at det finnes et skifte etter han.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Ole Jonsen Rye begravet/død 29/11 1792, 68/69 år ? Skifte 11/2 1793 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24741/217/

Ole var gift med Ingeborg Olsdt. (Flak?) og hadde 6 barn da han døde, 3s. og 3d.: Ole, myndig, Jon myndig boende i Trondheim, Erich 21,5 år, Randi 31, Guri 26 og Jodda 17 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Du finner skifte i samme protokoll  etter enka Ingeborg Olsdt. s. 512b.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Så tror jeg at jeg har funnet skiftet etter eldstebroren Ole Olsen Rye. Han var 44 år og ugift i 1801. Om han noen gang ble gift vet jeg ikke. Jeg har ikke sett denne typen protokoll før, men det er noe kjent med flere av navnene, Det kan jo være søsken og deres barn som er arvinger her. 1819 15/10 s. 752b.  http://arkivverket.no/URN:sk_read/24744/210/

 

Jeg er i sterk tvil her. Men, det bodde ingen andre Ole på Rye i 1801, den Ole Olsen kan ikke ha rukket å få flere myndige barn innen 1819. Kanskje du finner ut av dette.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Allis E. Rokkones

Hei Magne.

Mener jeg har funnet denne familien tidligere, men det stemmer ikke med barna.

Takker så mye for at du ville hjelpe meg. Ha en god helg. Allis-Elin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Allis E. Rokkones

Ikke umulig at han er fra Rye.

Rye på Byneset 1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=f18011655&gardpostnr=27&merk=27#ovre

 

Jon Olsen døpt (Bededag)7/5 1762 Byneset, far Ole Rye http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16261&idx_id=16261&uid=ny&idx_side=-18

 

Siden det ser ut til at faren døde før 1801, får vi håpe at det skjedde etter 1791 og at det finnes et skifte etter han.

 

Berit Knudsen.

Takker så mye for alt du har funnet fram. Er bortreist fram til Søndag, skal

se på alt søndagskveld. Ha en riktig god helg. Allis-Elin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Østhus

Hei !

 

Viet 1791.

3 juli.

Jon Ols. og Marite Thomasdat. 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A04 (1754-1802), Trolovede 1791-1793, side 136.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16261&idx_id=16261&uid=ny&idx_side=-57

 

Døres første barn, teoretisk også før denne ?

Døpte 1793.

17 februar.

Gurina.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A02 (1774-1814), Fødte og døpte 1793, side 160-161.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-82

 

Hvor finnes de i F. T. 1801 ?

 

Mvh. Magne.

 

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

I kirkeboka for Byneset for 1788, på slutten, er det ført liste over barn født utenfor ekteskap.

Ingeborg, med foreldre Jon Olsen Rye og Marit Thomasdatter. Av faddrene lese jeg Anders Overbyelykken, Ole Ra ??? Flak, Ingeborg Jonsdatter Flak, Luci ????? Og Ingeborg Christiansdatter Flak.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A04 (1754-1802), Fødte og døpte 1789, side 114.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16261&idx_id=16261&uid=ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070918620036.jpg

 

Dette skulle vel være datteren til John Rye og Marit som finnes i ft 1801, den Magne fant i innlegg 2.

 

Gurina er funnet født i 1793 i Trondheim, se innlegg 10.

 

Martha f. 1801: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWD5-14J

 

 

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Jeg lurer på om Gjertrud i ft 1801 kan være feilskrevet og at det skal være Gurina, f. 1793?

Finner ingen Gjertrud med samme foreldre ved å søke på Familysearch, finner Ingeborg, Ole og Martha (1801)

Finner heller ingen Ellen/Elen som kan passe med det som er oppgitt i ft 1801.

Hva med å se etter konfirmasjon på disse barna?

 

Dette kan være Martha f. 1795:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N4RY-VY3

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Ingeborg 5/10 1788, Gurina 12/2 -dpt. 17/2 1793 VF., Ole 5/11 1797,  Martha 1/11 1801.  

Ole burde jo ihvertfall være med i 1801 i og med at han er tippoldefaren.

 

Jeg la merke til at moren kalles Marith Thomesd., ikke Thomasd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente L. Skjager

Hei!

 

Her er jo det meste funnet, men kan jo legge til fra "Byneset bygdebok".

 

Det stemmer at familien har opphav på Rye Mellom. Den familien som Berit har funnet, stemmer også.

 

"Jon, f. 1762. Gift i 1791 med Maritte Thomasdtr. Grøset, f. 1762 på Grøset.

 

Barn: 1. Ingeborg, f. 1788."

 

Familien er beskrevet i bind II av bygdeboka, som fortsatt er i salg hos Byneset historielag:

 

http://www.byneset.net/

 

 

Si fra om det ønskes ytterligere oppslag :)

 

 

Mvh Bente

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Her er vel Martha født i 1795, far Jon Olsen Rye, mor Maritte men skrevet som Olsdatter, ikke Thomesdatter, elle Thomasdatter. Se nr. 44.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A02 (1774-1814), Fødte og døpte 1795, side 184-185.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-94

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670297.jpg

 

Tar med lenke til dåpen av Ole, i november 1797 (fra Berits innlegg)

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1798, side 121.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-125

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920680286.jpg

 

Skulle likt å se den originale utgaven av ft 1801 for denne familien!

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Allis E. Rokkones

Hei !

 

Viet 1791.

3 juli.

Jon Ols. og Marite Thomasdat.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A04 (1754-1802), Trolovede 1791-1793, side 136.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16261&idx_id=16261&uid=ny&idx_side=-57

 

Døres første barn, teoretisk også før denne ?

Døpte 1793.

17 februar.

Gurina.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A02 (1774-1814), Fødte og døpte 1793, side 160-161.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-82

 

Hvor finnes de i F. T. 1801 ?

 

Mvh. Magne.

 

Hei !

 

Viet 1791.

3 juli.

Jon Ols. og Marite Thomasdat.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A04 (1754-1802), Trolovede 1791-1793, side 136.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16261&idx_id=16261&uid=ny&idx_side=-57

 

Døres første barn, teoretisk også før denne ?

Døpte 1793.

17 februar.

Gurina.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A02 (1774-1814), Fødte og døpte 1793, side 160-161.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-82

 

Hvor finnes de i F. T. 1801 ?

 

Mvh. Magne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Allis E. Rokkones

Hei magne.

Takker så mye for opplysningene du har kommet med.

Mvh og takk

Allis-Elin

Hei!

 

Her er jo det meste funnet, men kan jo legge til fra "Byneset bygdebok".

 

Det stemmer at familien har opphav på Rye Mellom. Den familien som Berit har funnet, stemmer også.

 

"Jon, f. 1762. Gift i 1791 med Maritte Thomasdtr. Grøset, f. 1762 på Grøset.

 

Barn: 1. Ingeborg, f. 1788."

 

Familien er beskrevet i bind II av bygdeboka, som fortsatt er i salg hos Byneset historielag:

 

http://www.byneset.net/

 

 

Si fra om det ønskes ytterligere oppslag :)

 

 

Mvh Bente

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Allis E. Rokkones

Hei!

 

Her er jo det meste funnet, men kan jo legge til fra "Byneset bygdebok".

 

Det stemmer at familien har opphav på Rye Mellom. Den familien som Berit har funnet, stemmer også.

 

"Jon, f. 1762. Gift i 1791 med Maritte Thomasdtr. Grøset, f. 1762 på Grøset.

 

Barn: 1. Ingeborg, f. 1788."

 

Familien er beskrevet i bind II av bygdeboka, som fortsatt er i salg hos Byneset historielag:

 

http://www.byneset.net/

 

 

Si fra om det ønskes ytterligere oppslag :)

 

 

Mvh Bente

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Allis E. Rokkones

Hei. Beklager at jeg er sent ute med å svare. Er takknemlig for hjelpen.

Å få bekreftet det jeg lenge har hatt en mistanke om er kjempefint. Takker for tilbudet

Om å ta kontakt senere hvis det trengs er flott.

Mvh

Allis-Elin

Her er vel Martha født i 1795, far Jon Olsen Rye, mor Maritte men skrevet som Olsdatter, ikke Thomesdatter, elle Thomasdatter. Se nr. 44.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A02 (1774-1814), Fødte og døpte 1795, side 184-185.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-94

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670297.jpg

 

Tar med lenke til dåpen av Ole, i november 1797 (fra Berits innlegg)

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1798, side 121.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-125

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920680286.jpg

 

Skulle likt å se den originale utgaven av ft 1801 for denne familien!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.