Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifere Johan Albrigt Jonassen og Petter Johan Jonassen


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Disse to omsterifende herrer vandret sammen med hver sin Gundersdatter - hhv Kristiane, og Elen Margrethe (som er min tipp-tippoldemor). Så vidt jeg har forstått skal Johan Albrigt og Petter Johan ha vært brødre. Jeg lurer på om noen kan rede ut i dette slektskapsforholdet?

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette din mann?  
 
Johan Abrecht Jonassen in entry for Gunder Andreas Johansen, "Norway, Baptisms, 1634-1927"

Name: Gunder Andreas Johansen Gender: Male Event Date: 24 Mar 1833 Event Place: HEROY,MORE OG ROMSDAL,NORWAY Birth Date: 15 Mar 1833 Birthplace:   Death Date:   Name Note:   Race:   Father's Name: Johan Abrecht Jonassen Father's Birthplace:   Father's Age:   Mother's Name: Christiane Gundersdr. Mother's Birthplace:   Mother's Age:   Indexing Project (Batch) Number: C42205-2 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 124823 Reference ID:

 

 

 

 

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Herøy i Herøy, Ministerialbok nr. 507A04 (1816-1841), Fødte og døpte 1833, side 63.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15945&idx_id=15945&uid=ny&idx_side=-65
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070829630287.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder Andreas er sønnen. Det er hans far, Johan Albrigt Jonassen som skal være bror til Petter Johan Jonassen - og det er en bekreftelse på om hvorvidt disse er søsken jeg lurer på. 

 

Johan Albrigt Jonassen oppgir selv i et pass fremvist i Ålesund 25.11.1857 at han er født i Holtaalen og er omtrent 50 år gammel. Og det er en Johan Albrigt døpt i Holtaalen i Sør-Trøndelag 2. påskedag 1807 - se lenke - mor er Anna Stina Lindberg fra Sverige, og hun oppgir å være enke etter Hans Janson fra Järna Sogn i Sverige. Hvorfor han senere i livet kaller seg Jonassen og ikke Hansen, vet jeg ikke.

 

Det er også en Petter Johannes døpt i Øyer 14.06.1812. Her er mor oppgitt å være Anna Cathrine Larsdatter. Hun oppgir at faren til barnet er Jonas Berg fra Sverige. Petter Johannes konfirmeres i Øyer 11.07.1830. Da er foreldrene oppgitt å være omstreifende Betlere.

 

Den Johan Albrigt som er døpt i Holtaalen er rett mann, for det er han som vanker sammen med Kristiane Gundersdatter, som er mor til Gunder Andreas. Er mer usikker på Petter Johannes som er døpt i Øyer er den rette. Uansett har disse to forskjellige foreldre, så noe stemmer ikke. Og det er dette som er kjernen i min forespørsel om noen kan rede ut slektskapet mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I passprotokoller er Elen Margrethe Gundersdatters mann oppført med navnet Johan Peter Jonassen. http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/22/pe00000000353633

 

Det kan være samme mann som tidligere skal ha vært gift med Sophie Pedersdtr. Alder i 1846 er 38 år, så han kan være født rundt 1810

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/22/pe00000000253562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det er denne Petter Johan Jonassen jeg lurer på. Han vandret, som du forteller, sammen med Elen Margrethe Gundersdatter Lind, som er min tipp-tippoldemor. Jeg har disse to registrert sammen første gang 09.09.1850 i Sunnhordaland, og siste gang 19.10.1858 i Bergen. Som du sier vandret Petter Johan Jonassen også sammen med Sophie Magdalene Pedersdatter, antagelig fra 1834 til hun døde, en eller gang mellom 26.06.1845 og 16.09.1845. I Fantefortegnelsen 1845 står det at han reiser med sin foregivne hustru Regine Fagerberg fra Sverige. Imidlertid har jeg ikke klart å finne ut når han ble født, hvem foreldrene hans var og hvilket slektskap han har til Johan Albrigt Jonassen, som skal være hans bror, og som vandret sammen med Kristiane Gundersdatter Lind, halvsøster til den ovennevnte Elen Margrethe.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Johan Albrigt som døpes i Holtaalen i 1807 er nok den som vandrer sammen med Kristiane Gundersdatter Lind. I kirkeboka (se innlegg 3) oppgis det at hans foreldre er Anna Stina Lindberg og Hans Janson.

 

Via Familysearch dukker det imidlertid opp to Johan Albrigt til - i Sverige. Og her begynner det etter min oppfatning å bli litt uoversiktlig:

 

1. Johan Albrigt Jonassen, født 22.05.1805 og døpt 24.05.1805 i Möklinta i Västerås. Foreldre: "Fadren en resande Man, Artilleristen Jonas Norin. Modren Hu. Anna Stina Lindberg fr. Örebro Län". (Se vedlagte bilde av kirkebok).

 

2. Johan Albrigt Jonassen, født 21.10.1813 og døpt 24.10.1813 i Norrbärke i Kopparbergs Län. Foreldre: "Wallakeren Jonas Jonson Norin och Hustru Anna Jansdoter ifrån Örebro Län, vistande under resan och hustruns nedkomst i Himmerbo. 38". (Se vedlagte bilde av kirkebok).

 

Oppsummert:

1. Johan Albrigt Jonassen, født 1805 har foreldre Anna Stina Lindberg og Jonas Norin 

2. Johan Albrigt Jonassen, født 1807 har foreldre Anna Stina Lindberg og Hans Janson

3. Johan Albrigt Jonassen, født 1813 har foreldre Anna Jansdotter og Jonas Norin

 

Det betyr med andre ord at den Johan Albrigt Jonassen (1807) som vanker sammen med Kristiane Gundersdatter Lind, og som skal være bror til Petter Johan Jonassen, har samme mor, men ikke samme far som den Johan Albrigt Jonassen som blir født i 1805. Mens Johan Albrigt (1805) og Johan Albrigt (1813) har samme far, men ikke samme mor. Og om den Petter Johan Jonassen som blir døpt i Øyer i 1812 er den som vanker sammen med Elen Margrethe Gundersdatter Lind, er hans foreldre Anna Cathrine Larsdatter og Jonas Berg, som overhodet ikke er de samme foreldrene som noen av de tre Johan Albrigt'er. Til slutt er det også slik at den Johan Albrigt som sies å være bror til Petter Johan, har en Hans til far, og skulle vel dermed egentlig hete Hansen og ikke Jonassen...

 

Er det noen som kan bidra til å skape oversikt i dette?

 

Med forvirret hilsen

Morten Aasberg

 

post-1981-0-67450400-1396120772_thumb.jpg

post-1981-0-12234400-1396120775_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forsøket med å finne ut mer om det antatte slektskapet mellom Johan Albrigt Jonassen og Petter Johan Jonassen, ser det akkurat nå ut som om det foreligger en rekke underligheter knyttet til Johan Albrigt Jonassens herkomst, som beskrevet i innlegg 6, og som jeg tror kan være nyttig å få redet ut i for å finne ut om Johan Albrigt  og Petter Johan var brødre.

 

For meg virker det sannsynlig at den Johan Albrigt som vanket med Kristiane Gundersdatter Lind er han som er døpt i Holtaalen i 1807. Dette bygger jeg på 11 innførsler i Passprotokoll for Ålesund mellom1850 og 1861. I to oppføringer er han sammen med en Husmannsenke Marie Gundersdatter – hvem nå det måtte være, i fem er han sammen med sønnen Gunder Andreas, i to er han sammen med Peder Pedersen Handeland og Florentine Marie Jensdatter og deres barn, og i to av passinnføringene er han alene. I alle 11 oppgir han å være født i Holtaalen.

 

Den lille haken ved den Johan Albrigt som er døpt i Holtaalen er at han er oppgitt med en far Hans Janson, og skulle vel derved hatt navnet Johan Albrigt HANSEN og ikke Jonassen.

 

Enda en pussighet oppstår i forbindelse med dåpen til Johan Albrigt og Kristianes sønn på Finnøy i Rogaland 05.03.1837. Gutten heter Jonas Olaves Johansen NORIN. I Ministerialboken er foreldrene oppgitt å være «Hesteskjærer Johan Albrect Jonassen og Hust. Christiane Gundersdatter, omreisende folk». I Klokkerboken står det imidlertid noe helt annet. Der er barnets navn Jonas Olaves Norin, og som foreldre er oppført «Hesteskjærer Johan A. Norin og hustru Johanne».

 

Hva kan alt dette bety?

 

Slik jeg ser det, finnes det flere muligheter:

 

Den Johan Albrigt som ble født i 1805, kan ha dødd før 1807, og da Anna Stina Lindberg fikk barn i Holtaalen, fikk dette barnet samme navn.

 

Om Johan Albrigts far er Hans Janson, kan han ha vokst opp med Jonas Norin som stefar, og at han derfor kaller seg Jonassen og ikke Hansen.

 

Jonas Norin og Hans Janson er samme mann.

 

Anna Stina Lindberg og Jonas Norin går hver sin vei, og da Johan Albrigt nr. 3 blir født i 1813, så har Jonas Norin fått ny kone, og velger av en eller annen grunn også å kalle dette barnet Johan Albrigt.

 

Om en skal blande Petter Johan, som er født i Øyer i 1812 inn i dette bildet som Johan Albrigts bror, blir det etter min formening ytterligere forvirrende. For hvordan passer i tilfelle denne Petter Johans foreldre, Anna Cathrine Larsdatter og Jonas Berg inn i dette? Med mindre Anna Stina Lindberg, Anna Cathrine Larsdatter og Anna Jansdatter er samme kvinne, og Jonas Norin, Hans Janson og Jonas Berg er samme mann…

 

Er det noen som kan bidra til å få klarhet i alt dette?

 

Fremdeles forvirret

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mottatt informasjon som kanskje kan øke sannsynligheten for at Johan Albrigt og Petter Johan IKKE var brødre, og som bekrefter at den Petter Johan som døpes i Øyer i 1812 er den samme som reiser sammen med Sophie Magdalene Pedersdatter og Elen Margrethe Gundersdatter.

 

Med dette kan det også se sannsynlig ut at den Johan Albrigt Jonassen som ble døpt i Holtaalen i 1807 og som reiste sammen med Kristiane Gundersdatter og Petter Johan Jonassen som ble døpt i Øyer i 1812 og som reiste sammen med Elen Margrethe Gundersdatter IKKE har samme foreldre. I det følgende blir det da, etter min formening interessant å forske videre i disse herrers forfedre.

 

- Hvem var Anna Stina Lindberg og Hans Janson, og hvem var Anna Cathrine Larsdatter og Jonas Berg?

- Hvorfor kalte Johan Albrigt seg for Jonassen, når han egentlig har patronymet Hansen?

- Hvilken sammenheng er det mellom de tre Johan Albrigt'er som er nevnt ovenfor?

- Hvorfor kaller Johan Albrigt og Kristiane sønnen de får i 1837 for JONAS Olaus NORIN?

 

 

En ytterligere informasjon:

I et tillegg til Fantefortegnelsen 1845 for Gudbrandsdalen, som er skannet av Wangensteen,net i 2011 er Petter Johan Jonassen nevnt på følgende måte, og i følgende sammenhenger:

 

A: Carl Storeng - Se: Vildmand Se Karen Gullichsdatter - nr. 10

B: Johan Peder JonassenJohan Peter Jonasen, Kobberslager 38 Aar Pas fra Molde 26/6 45 til Trondhjem , derfra til 0rkedalen, saa autoriseret til Gulbrandalen Fogd. og af dette til Sarpsborg. - Hans Kone Sophie Pedersdatter der var med fra Molde - angaves død. - (Den Samme, som før benævnes Vilmann)

C: Karen Gullichsdatter - Karen Gullichsdatter fra Vang Hedemarken, 28 Aar, i Følge med Ovennævnte, Pas fra Strinden og Selbo 3/7 45 til Røraas, autoriseret derfra til Nordmøer, derfra til 0rkedalen, og derfra igien til Hedemarken (Var gift med Carl Storeng og nu i Følge med Vilmann.) Se: Carl Storeng, Vildmann og Johan Peter Jonasen

D: VildmandVildmand, en anseelig Person med østlandsk Sprog, skal have taget til sig Livsslavens Storengs Kone. Under hans Beskyttelse

skal ogsaa undertiden have været Skjæglava og hendes Datter, en meget fordrukken QvindeSkjæglava skal være Moder ogsaa til Storeng. (Den Samme som senere findes benævnt Johan Peter Jonasen. Carl Storengs Kone den Samme som neden) Se også: Johan Peter Jonasen og Karen Gullichsdatter. - nr. 10

 

Det betyr at den Jonas Petersen eller Johannesen som er oppført som nr. 648 i Fanteregister 1845 på Digitalarkivet og som: reiser sammen med sin "foregivne hustru Regine Fagerberg fra Sverige", og som "angives at være født i Saltdalens Præstegjeld for over 40 Aar siden, og konfirmeret sammesteds af Pastor Bull. Han har udtsaaet Tugthuusstraf for Overfald. / Dette Pars Vandringer gaar meget til Ume† i Sverige, hvor man formoder, at de have ulovlige Forbindelser med en Tyvebande. / I Grongs Præstegjeld opholde sig af og til paa Gaarden Houm i Løbet af de sidste 6 Aar" - er en annen enn den Petter Johan Jonassen som denne tråden handler om og som ble døpt i Øyer i 1812.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

@Anka.ot Fint om du endrer visningsnavnet ditt til fullt navn 🙂!

 

"Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun ett av navnene dine er ikke godt nok.https://forum.arkivverket.no/announcement/4-hvordan-registrere-seg-og-andre-nyttige-veiledninger-how-to-register-and-other-useful-guides/

 

Se også ordensreglene pkt. 1 - "Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn." - https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

 

For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.