Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av opplysninger om arving 1861


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg beklager at jeg ikke får lagt inn en permanent sidelenke til forespørselen min, men til tross for at jeg har slettet leserloggen opptil flere ganger, er det ikke mulig for meg å få klipp og lim funksjonen til å virke hverken fra/til Word og debattforumet eller fra de permanente sidelenkene øverst på oppslagene. Håper noen allikevel orker ta seg tid til å hjelpe meg... (Eller kanskje en snill sjel, som får til å klippe og lime, hadde forbarmet seg og lagt inn lenken i en oppfølger).

 

I Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 6, 1858-1863, fol. 126a finner vi som nr. 474/1861 dødsfallet til forhenværende jernverksforvalter Johan Andreas Bergh (1786-1861) som døde 74 år gammel 12. mai 1861 (dødsfallet meldt dagen etter). Han etterlot tre barn, døtrene Lovise Bergh (1823-1919) og Annette Oline Bergh (1824-1886) gift med tollbetjent Fredrik Christian Marcus Gylche, samt sønnen Ole Bergh (født 1828).

 

Døtrenes liv og Annettes etterkommere har jeg ganske god oversikt over, men denne innføringen er mitt siste spor etter Ole Bergh. Jeg skulle derfor veldig gjerne ha visst eksakt hva som opprinnelig er blitt ført inn om ham, og hva det i etterkant er blitt rettet til. Jeg synes noe av det som er utstrøket ser ut som "Styrmand", men er usikker. Er det noen som klarer å tyde dette bedre enn meg og kan hjelpe?

 

På forhånd mange takk!

 

Vennlig hilsen

Marius


Jeg hadde tydeligvis ikke oppdatert meg på at det ikke bare er å tømme leserloggen som gjelder, men også trykking på editor-knappen øverst til venstre, som jeg akkurat ble tipset om. Da tror jeg kanskje jeg får inn lenker allikevel:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 6 , 1858-1863, oppb: Statsarkivet i Oslo.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25421/129/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219310313.jpg

Hilsen Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er vel ikke stort til hjelp – men det er det jeg fikk til:

 

1. Jomfru Bergh Lovise Bergh | myndig [..d] [...].

2. Anette * Bergh gift med

    Toldbetjent Gylcke, Frederik

3. Styrmand ???? ??? Megler  | Myndige og

    betjent Ole Bergh. ft           | have overtaget

    i London.                           | Boet. [....] 24/61.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen!

 

Jo, dette var til stor hjelp. Jeg hadde også fundert litt på om det kunne stå noe med mekler og så videre, men var veldig usikker og ville ikke nevne dette innledningsvis for kanskje å forstyrre nye og "friske øyne". Når du nå derimot er kommet til det samme, kan vi vel tro på at det blant annet er dette som står. Tusen takk!

 

Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.