Gå til innhold
Arkivverket

Jacob og Magnus Olsen fra Modum


Svein Erik Bamrud
 Del

Recommended Posts

til Statsarkivet på Kongsberg:

 

hei

 

Jeg søker opplysning om hvornår de 2 ovennevnte personer reiste til Amerika.

 

begge er sønner av Ole Olsen og Boel Marja Larsdatter, og er født h.h.v. i 1857 og 1843 i Modum.

 

Har lagt ved permanente sidelenker på fødsler etc.

 

Jacob (som jeg er mest interessert i) giftet seg i 1881 med Anne Karine Jakobsdtr. Stabel og fikk en datter i 1884 som het Ingeborg Marie.

 

Ole Olsen døde 9. juni i 1885 og i skifteprotokollen står det at Jacob og Magnus var reist til Amerika.

 

Så vidt jeg kan regne ut, reiste i alle fall Jacob engang mellom ca. 9 mndr. før fødselen til Ingeborg M. og datoen for skriving av skifteprotokollen i 1885.

 

Hvis noen kan finne ut hvornår Jacob (og kanskje også Magnus) reiste og hvor de skulle i Amerika hadde det vært supert.

 

På forhånd takk for svar.  send gjerne svar direkte til : svein.erik@bamrud.no

 

med vennlig hilsen

 

Svein Bamrud

Permanent sidelenke.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg tror det ikke. Jeg har også funnet ham, men hvis du klikker på det blå nummeret på venstre side (24551), så kommer det ytterligere opplysninger under.

her står bl.a.  ANNE M. som kone, 23 år gammel. hun er også fra Modum. Har forsøkt å spore opp Anne M., men finner heller ikke at hun har fått noen utreiseattest fra lensmann/politi i Modum.

Magnus giftet seg i 1866 med Aagot Nielsdatter, så det passer egentlig ikke så godt med denne Magnus'en dessverre.

 

mvh

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=emikra1&gardpostnr=33078&merk=33078#ovre

Hvis du ser på 33078, Aagot Nels. fra Modum, som 13.05.1881 reiser til Benson med mange barn (fortsetter også neste side), så tror jeg at dette er familien til Magnus.  Magnus og Aagot fikk det siste barnet i oktober 1880 - to måneder etter avreisen hans, så jeg tror kona og barna kom etter i mai -81.  Navna på barna stemmer bra med de jeg finner i 1875-tellingen, så den "kone Anne" som står etter Magnus i 1880-lenken, er trolig ikke hans kone.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5890&idx_id=5890&uid=ny&idx_side=-100
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101380139.jpg

 

Her er hele barnerekka til Magnus Olsen Lobben, starter med nr. 11 på venstre side.  Margit er hun som døpes i oktober 1880.

Ser ikke morens navn i kirkeboka, men hun var tydeligvis på båten (ikke alle barna står nevnt i skipslisten, jfr. over), så jeg kan

ikke skjønne annet enn at det var Magnus som reiste i august 1880,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

tror jamen du har rett. ser at det sammen med Magnus og Anne M. er en pike til som heter Christiane Hans., og alle 3 har lugar (?) 6820 a,b og c, så det kan jo være at jentene skulle sammen over til USA, og at de var bekjente av Magnus.

 

Aagot Nels. har jeg ikke sett tidligere,så den var super.

 

Da er det kun broder Jacob igjen, som jeg mangler oppl. på.

tusen takk for hjelpen.

 

mvh

svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1194&idx_id=1194&uid=ny&idx_side=-163
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051031010992.jpg

 

Er dette kona til Jacob som gifter seg borgerlig 24.10.1898?

Det vises i såfall til en skifteattest, så kanskje en kan finne ut mer om Jacob via den?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

 

Du har helt rett i alt over her. Kona og datteren (+ en sønn fra 1881) ble igjen i Norge.

Hun giftet seg borgerlig i 1898, rett før hun fikk et barn med Ole Gulbrandsen.

Jeg søkte etter borgerlige vielser, men fikk beskjed om at ingen bøker om dette var skannet i Buskerud, så det er utrolig at du har funnet denne boken i Heggen.

Datteren, Ingeborg Marie er forøvrig min kones mormor, men vi har ingen slektninger igjen å stille spørsmål til,dessverre.

Skal se om jeg kan finne den skifteattesten som står nevnt. Det er siste håp, tror jeg, om å finne mer ut om Jacob.

 

tusen takk

 

hilsen

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15678&idx_id=15678&uid=ny&idx_side=-15
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101380159.jpg

 

Dåpen til sønnen du nevner - ser han bor sammen med moren og stefaren i 1900.

Såvidt jeg kan skjønne, var Ole Gulbransen enkemann da de giftet seg (fint for oss at han var utmeldt av statskirken - eller hadde jeg nok ikke funnet vielsen...), så skiftet det vises til, kan også ha sammenheng med ham.  MEN enten må Jacob være død i Amerika før 1898, eller de har blitt skilt, antatt død (hvis de ikke har hørt fra ham på lenge) e.l.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

 

Ja Ole Gulbrandsen var enkemann. Fant ut at konen, Kristi Gunbjørgsdatter døde 29/6-1897. Har ikke fått sjekket noe videre på skiftet som står nevnt på vielsen,men antar at det kanskje er Ole's skifte det er snakk om.

Hva baserer du at Jacob må være død i Amerika før 1898 på ?

Jeg forsøkte Ellis Island, og fant flere Jacob Olsen som var født i 1857, men jeg har ikke sjekket noe videre på opplysningene dine om at Magnus skulle til Benson. Kan jo tenkes at Jacob også har havnet der.

I og med at det er svært vanskelig å finne noen oppl. på ham, så tror vi i familien at han kanskje har rømt fra kone og barn, fått seg hyre på en eller annen båt og kommet seg over.

Det kan jo tenkes at både Jacob og Anne Karine hadde planer om å følge etter Magnus og Aagot, men at Anne Karine har fått "kalde" bein og ville bli i Norge.

Vi vet det ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15678&idx_id=15678&uid=ny&idx_side=-11
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101380155.jpg

 

Trolig har du opplysningene fra før, men skomaker Jacob Olsen var nok enkemann da han giftet seg i 1881.  Han og kona, Ingeborg Marie Olsdatter, får en sønn,  Ingvald Martinius, 23. mars 1880.  Gutten dør i oktober og under "Dødsfall i Modum 1880-98", står det at også kona var død.

NB: sønnen med Anne Karine får samme navn og datteren oppkalles etter den 1. kona.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

i og med at skilsmisser ikke var vanlig på den tida, er det naturlig å tenke seg at Jacob var død da Anne Karine giftet seg på nytt.  En kunne jo ikke gifte seg hvis en ikke var "fri".  Så enten var han død, eller "død-forklart" (ikke noe kontakt på en årrekke), eller de var skilt.  Noen annen forklaring har jeg ikke.

Jeg har leite etter ham under Utflyttede - uten hell - MEN det reiste så mange til Amerika fra Modum på den tida, at mange ble nok ikke registrert.  Har ikke funnet Magnus, heller, men han fant vi igjen på båten....

 

Ja, kanskje han "rømte" - han var isåfall ikke den eneste, men var jeg deg, ville jeg først prøve å finne ut mer om Magnus og familien i Benson (eller de kan ha flyttet til et annet sted).  Det er mange tellinger, så håpet er at du også kan finne spor etter broren.  Det er nærliggende å tro at de hadde kontakt, 

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Astrid

 

tusen takk for hjelpen, selv om jeg ikke kom nærmere løsning på Jacob. Visste forresten ikke at han hadde vært gift før han inngikk ekteskap med Anne Karine, så den var fin.

Jeg har heller ikke kunnet finne verken Magnus, Jacob eller Aagots emigrasjonspapirer fra lensmann/politi i Modum, så det er nok som du sier,mange som har kommet seg vekk uten "tillatelse".

 

Jeg skal undersøke litt i Amerika, og se hva jeg kan finne der etter hvert. Nå skinner solen ute og det frister ikke å sitte foran skjermen i flere timer.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

nei, jeg har ikke funnet vielsen. skal sjekke. han må ha giftet seg mellom 1900 (bodde sammen med moren da) og 1910.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Han giftet seg med Anne Helene Nilsen i 1902, og det står ikke annet enn at faren var skomager Jacob Olsen. vet ikke om fedrene ble oppført selv om de evt. var døde ?

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, navnet på faren ble oppført, men noen ganger kan vi være så "heldige" at det kommer med flere opplysninger, f.eks. at far/mor er død e.l. 

 

Jeg antar at du undersøker skiftet som nevnes i forbindelse med vielsen til moren hans i 1898 - det kan, som du også nevner, angå ektemannen hennes, men

et eller annet sted må det finnes opplysninger også om Jacob (dødsmelding/skilsmissepapirer), i og med at hun giftet seg igjen.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036472008249

Da er vel dette familien til Ingvald i 1910.  Ser at en av sønnene heter Jakob - trolig oppkalt etter faren hans, og det kan tyde på at faren "ikke stakk av".

Det er iallefall den erfaringen jeg har - får håpe at skiftene gir dere svar på gåten,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal sjekke skiftet.

Ser på vielsen mellom Anne Karine og Ole Gulbrandsen. under anmerkninger henvises det til et skriv av 25/10-1898

montro om det er skannet, og hvor man kan finne dette skrivet hen. Skulle ikke undre meg om det står ett eller annet der.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut noe om skiftet, og det er Ole Gulbrandsens skifte.

får ikke limt inn sidelenke av en eller annen grunn, men det sto : efterlader seg intet at arve.

indberettet 1/7-1897

 

Svein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.