Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Pihl

Halch/Pedersen, Trondheim ca. 1750-72.

Recommended Posts

Torbjørn Pihl

Statsarkivet i Trondheim opplyste i brev av 26/4-1976 (jnr. 1129/1976) på forespørsel fra undertegnede bl.a. at Poul Christian Pedersen Halch, født i Trondheim, iflg. Brodahls opptegnelser, fikk borgerskap som mestersnekker i Trondheim 23/3-1767. Dette må sikkert være den samme som 6/12-1753, nå benevnt ungkarl Paul Christian Pedersen Berg, inngikk ekteskap i Trondheim (Frue) m. pigen Ingebor Anna OllesDatter. Brudgommen oppgis her å være tidligere snekkersvenn, nå artilleri-proviser (?). Han må altså senere ha forlatt militæretaten og vendt tilbake til snekkeryrket. Gløersens "Dødsfall i Norge" anfører at mestersnekker Paul Christian Halck er død i Tr.h. før 25/9-1772. Dette betyr vel sannsynligvis at det ble kunngjort skifte etter ham nevnte dato. Statsarkivet opplyste også at skifteprotokollen  for Trondheim 1772-82 er gått tapt, og at det heller ikke fantes noe om dette skiftet i pakkesakene. - Imidlertid har jeg nylig fått opplyst at det er bevart noen skifteekstrakter fra perioden (ref.: www. picasaweb.go ... rakter 1771-1782). Jeg får disse skifteekstraktene frem fra nettet, men formatet er smått og bildene dertil en smule uskarpe, slik at jeg ikke klarer å lese herfra. Går ut fra at dette materialet befinner seg hos dere, og vil i så fall være takknemlig for melding om det sier noe om hvem som var mestersnekkerens arvinger - eller selvfølgelig om dere fra andre kilder kan melde noe om snekkerens familieforhold. Personen av interesse for undertegnede er datteren Ingeborg Martha, døpt 31/10-1754 i Tr.h. (DK) (eller mulignes en yngre søster av samme navn, om ovennevnte skulle være død som liten).   

Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl     (e-post: fam.pihl@frisurf.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive